شیوه مدیریت در تراکتور؛ بی‌ثباتی به مقصد می‌رسد؟

۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۲۳
کد خبر: 84150446
مجید روان‌ستان
شیوه مدیریت در تراکتور؛ بی‌ثباتی به مقصد می‌رسد؟

تهران- ایرناپلاس- بهار ۱۳۹۷ باشگاه تراکتورسازی به بخش خصوصی واگذار شد و در فرصت اندک تا شروع لیگ هجدهم، تغییرات گسترده‌ای در کادر مدیریتی، اجرایی، فنی و بازیکنان این باشگاه صورت گرفت. بررسی تحولات مدیریتی از انتخاب مدیرعامل تا سرمربی در این تیم نشان داده هزینه‌های سنگین و تغییرات گسترده، علاج درد فوتبال نیست.

به گزارش ایرناپلاس، سال‌هاست تیم‌های خصوصی در کشور پس از مدتی به بن‌بست می‌خورند و افرادی که توسط مالک آن باشگاه دعوت به همکاری می‌شوند، بدون هیچ قدرتی، تمام و کمال به سلیقه مالک آن تیم کارها را پیش می‌برند و در نهایت همان اتفاقی رخ می‌دهد که اکنون تراکتور با آن سر در گریبان است.

با نگاهی به افرادی که توسط مالک باشگاه تراکتور دعوت به همکاری شدند، برخی از آنها بسیار با دانش و کاردان بودند، اما هیچگاه از دانش‌شان استفاده نشد و زود راه خروج را پیش گرفتند.
در این گزارش نام مدیران و مربیانی را می‌بینید که هرکدام توانمندی خاص خود را به همراه داشتند، اما با کج سلیقگی و مانند کشورهای عربی، با کمترین فرصت داده شده، این افراد کنار گذاشته شدند تا مشکلات به قوت خود باقی بماند.
باشگاه تراکتور می‌توانست به یکی دیگر از قطب‌های فوتبال ایران تبدیل شود، اما مشاوره غلط و دخالت مستقیم مالک باشگاه مانع از آن شده تا این تیم بتواند به بالاترین سطح فوتبال کشور برسد.  

هزینه‌های سنگین و تغییرات گسترده
پس از پایان رقابت‌های لیگ هفدهم، فرایند واگذاری باشگاه تراکتورسازی تبریز آغاز و مزایده واگذاری ۱۰۰ درصد سهام باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی (سهامی خاص) از ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ به مدت ۷ روز انجام شدو پنجم خردادماه همان سال پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی، محمدرضا زنوزی مالک این باشگاه پرطرفدار تبریزی شد.

زنوزی در نخستین گام به جای انتخاب و معرفی مدیرعامل، ابتدا به سراغ سرمربی رفت و ارطغرل ساغلام، مربی ترکیه‌ای که فقط ۳ ماه و ۷ روز از حضورش در این باشگاه می‌گذشت را کنار گذاشت و با آوردن جان توشاک ولزی نگاه‌ها را به سمت تراکتور و خود جلب کرد.
در واقع شروع کار او با صرف هزینه‌های سنگین و تغییرات گسترده‌ای که در کادر مدیریتی، فنی و بازیکنان این باشگاه ایجاد کرد، زده شد. با ستاره‌های تراز اول تیم ملی همچون مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و احسان حاج‌صفی قراردادهای دلاری نه ریالی بست تا در کنار « لی هری ‌اروین » و « آنتونی استوکس » بتواند به اهدافی که در سر دارد، دست یابد. برای پست مدیریت عباس الیاسی، رئیس هیأت‌مدیره باشگاه را به عنوان سرپرست موقت معرفی کرد.

درودگر: زنوزی دوست دارد به تنهایی تصمیم‌گیرنده باشد
الیاسی، تمایلی به ماندن در این جایگاه را نداشت و حتی علاقه‌ای هم به مدیرعامل شدن نشان نداد تا محمدرضا زنوزی به سراغ صادق درودگر برود، اما عمر مدیریتی درودگر در تراکتور بسیار کوتاه بود و فقط ۱۴ روز که ۲ روز آن را بصورت اعتراض، باشگاه را ترک کرده بود در این تیم فعالیت مدیرعاملی داشت و جای خود را به علیرضا اسدی، دبیرکل پیشین فدراسیون فوتبال داد.
درودگر در این رابطه به ایرناپلاس گفت: «واقعیت اینکه من فضای همکاری را برای خود و تراکتور مناسب ندیدم و نمی‌توانستم کمکی کنم و به همین دلیل استعفاء دادم چون استقلال کاری می‌خواستم. پیش از این در دو باشگاه ملوان و نساجی به عنوان مدیرعامل کار کرده بودم و در آنجا مالکان این دو باشگاه در کارهای من هیچگونه دخالتی نداشتند. در ملوان یکبار آقای هدایتی نام مربیانی را به من دادند که آنها را برای باشگاه انتخاب کنم، اما من با دلایل خود او را قانع کردم که حضور این مربیان در ملوان به سود باشگاه نیست.

آقای زنوزی افکاری در حوزه مدیریت فوتبال دارد که لازم است مدیری کاملاً تابع، به ایشان کمک کند و در امور مدیریت باشگاه، کارها را به تنهایی تصمیم می‌گیرند. به عنوان مالک، این حقشان است اما شرایطم به گونه‌ای نبود که بتوانم کمک کنم و ادامه دهم؛ چون خودم نیز سبک مدیریتی داشته و دو پادشاه در یک اقلیم نمی‌گنجند.
در هر حال بعنوان یک سرمایه‌گذار باید از آقای زنوزی حمایت کرد و بخشی از حمایت، اعلام صادقانه نقطه نظرات بدون واهمه و در جهت اعتلای باشگاه خواهد بود که من به آن عمل کردم.»  

اسدی: سلیقه مالک بود که نباشم و من هم جدا شدم
۲۲ مرداد ۱۳۹۷، علیرضا اسدی مدیرعامل باشگاه تراکتور شد و ۳۵ روز پس از آمدنش، جان توشاک برکنار شد تا مالک باشگاه، آغاز هیجانی را برای انتخاب‌های بعدی خود رقم بزند. عمر مدیریت اسدی در تراکتور ۱۴۶ روز بود و در شرایطی که لیگ برتر در تعطیلات نیم‌فصل بود ترجیح داد از سمت خود استعفاء کند.

اسدی که اکنون رئیس هیأت‌مدیره باشگاه نساجی است در این رابطه به ایرناپلاس گفت: «مشکل خاصی نبود. سلیقه مالک بود که نباشم و من هم جدا شدم. باید بپذیریم ساختار فوتبال ما تعریف شده نیست، وقتی تعریف نشده یعنی شاخص ندارد و وقتی شاخص نداشته باشد، طرف مالک است و سرمایه دارد، وقتی شما عملکردت بر مبنای شاخصی نیست مثلاً بگوید من رفتم یک کار خوب انجام دادم، اصلاً کار خوب انجام دادن معنی‌اش یعنی چه؟ باید حتماً بر مبنای چیزی باشد که قابل فهم برای همه باشد.
به عنوان مثال من یک کاری را با نمره ۳ گرفتم و ۹ تحویل دادم. بعد بیاییم ببینیم ۹ واقعاً خوب است یا بد؟ باید اینها تعریف شود و ما چون چنین تعریف‌هایی نداریم، این مشکلات برای یک مالک، مدیرعامل و سرمربی اتفاق می‌افتد.»

توشاک، تنها ۱۰۱ روز دوام آورد
جان توشاک ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ با قرارداد سه ساله به تبریز آمد و لقب نخستین سرمربی تراکتور پس از خصوصی‌سازی را از آن خود ساخته بود؛ هیچ علاقه‌ای به آنالیز نداشت و می‌گفت نیازی ندارم؛ همین که بازی شروع شود، همه چیز را متوجه می‌شوم!
کمتر کسی تصور می‌کرد که عمر مربیگری او تنها ۱۰۱ روز باشد و تا پایان هفته ششم دوام آورد و پس از باخت در ضربات پنالتی مقابل صنعت‌نفت آبادان در مرحله اول جام حذفی کشور در ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ استعفاء کند و یا وادار به استعفاء شود. این در حالی بود که تراکتور با توشاک در ۶ دیدار رقابت‌های لیگ برتر صاحب ۲ برد، ۳ تساوی و یک باخت شده بود، ۶ گل زد و ۷ گل دریافت کرد و با ۹ امتیاز در رتبه ششم و در فاصله ۶ امتیازی تیم صدرنشین قرار داشت.

عملکرد خوب تقوی نسبت به توشاک
بعد از رفتن توشاک، محمد تقوی از ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ و از هفته هفتم هدایت تراکتور را برعهده گرفت. او ابتدا قرار بود به عنوان مربی موقت روی نیمکت نشسته و پس از انتخاب سرمربی جدید، جای خود را به او دهد، اما کسب نتایج خوب باعث شد تا آرام آرام کلمه موقت از کنار نام او محو و تا پایان نیم‌فصل هدایت تراکتور را با عنوان سرمربی برعهده بگیرد.
تقوی نسبت به توشاک عملکرد بسیار بهتری داشت؛ خط دفاع، خط حمله و میانگین امتیاز کسب شده تراکتور در زمان او بسیار بهتر از مدت زمان حضور توشاک بود. در حالی که تراکتور با تقوی در ۹ بازی صاحب ۵ پیروزی، ۲ تساوی و ۲ باخت شد، ۱۷ گل زد و تنها ۷ گل خورد و باکسب ۱۷ امتیاز در مکان چهارم و در فاصله ۵ امتیازی صدرنشین قرار داشت و بهترین برد تاریخ این باشگاه را در لیگ برتر مقابل استقلال خوزستان رقم زد و با نتیجه ۶ بر صفر به برتری رسید، در نیم‌فصل برکنار شد!

ملاقات با اسکوچیچ در ترکیه
اعضای هیأت‌مدیره باشگاه تراکتور که از همان زمان انتخاب از سوی زنوزی، عملکردی نسبتاً منفعل در امور اجرایی این تیم داشتند و بدون توجه به موفقیت‌های محمد تقوی باز هم مطابق دیدگاه‌های مالک جاه‌طلب باشگاه عمل کردند و در پایان نیم‌فصل اول به سراغ مربی خارجی و ژرژ لینکز بلژیکی رفتند.
البته از طرفی نیز گفته می‌شد تقوی استعفاء کرد، چون دوست داشت عنوان مربی از قراردادش به سرمربی تبدیل شود. مدیران باشگاه اعتقاد داشتند مذاکره‌ای با مربیان دیگر انجام نشده و تقوی می‌توانست باز هم به همین عنوان، نفر اول کادر فنی تراکتور باشد و حتی زنوزی فکرش را هم نمی‌کرد تقوی این‌طور او را تحت فشار بگذارد به همین علت از رفتار تقوی ناراحت شد.
البته آنچه تقوی را از ادامه همکاری با زنوزی منصرف کرد، شنیدن این خبر بود که یک نفر دراگان اسکوچیچ را در دفتر ترکیه به دیدار مالک باشگاه برده و تقوی هم ۲۰ دی ۱۳۹۷ تنها پس از ۱۱۴ روز تراکتور را ترک و شبانه راهی انگلیس شد.

افشاگری تقوی از دلال‌ها
بعدها محمد تقوی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، اسامی دو دلال به نام‌های (الف‌ /‌ ع) و (م ‌/‌‏ ع) منتشر کرد که برای تراکتور حاشیه‌سازی ‌می‌کردند تا این تیم نتواند در لیگ هجدهم به عنوان قهرمانی دست یابد. این اقدام تقوی با واکنش باشگاه همراه شد.
تراکتور با ژرژ لیکنز که از ۲۳ دی ۱۳۹۷ سرمربی شد، تا هفته بیست و پنجم تنها ۲ امتیاز با پرسپولیس صدرنشین اختلاف داشت که پس از باخت غیرمترقبه سه بر یک مقابل سپیدرود رشت به طور کامل به حاشیه رفت و در ۵ هفته باقی مانده لیگ برتر فقط ۲ امتیاز کسب کرد تا حتی کسب سهیمه لیگ قهرمانان آسیا را نیز از دست بدهد و در نهایت با ۹ امتیاز اختلاف نسبت به صدرنشین به عنوان پنجمی رضایت داد.

لیکنز به اندازه توشاک و تقوی امتیاز گرفت
ژرژ لیکنز با توجه به رفت‌وآمد سرمربی‌ها، باید رکوردار مربی‌های تراکتور در لیگ هجدهم بنامیم. او به مدت یک نیم‌فصل کامل هدایت تراکتور را برعهده داشت و در پایان فصل لیگ هجدهم به همکاری خود پایان داد. شروع خوب تراکتور با این مربی همه را امیدوار به پایانی خوش کرده بود و حتی در فاصله ۲ امتیازی صدرنشین هم رسید، اما شکست مقابل سپیدورد ته جدولی در هفته بیست و پنجم همه چیز را خراب کرد.
نوار شکست‌ناپذیری و بردهای متوالی این تیم پاره شد و در یک سراشیبی تند قرار گرفت که حاصل آن اتفاقات تلخ همراه شد.
تراکتور با لیکنر ۱۵ دیدار برگزار کرد که حاصل آن ۷ برد، ۵ تساوی و ۳ شکست بود، ۱۹ گل زد و ۱۱ گل دریافت کرد و ۲۶ امتیاز گرفت. در واقع این مربی بلژیکی در ۱۳۰ روز حضورش در تراکتور به اندازه توشاک و تقوی به لحاظ آماری نتیجه گرفت و بعد هم از این تیم رفت تا مصطفی دنیزلی در لیگ نوزدهم جانشین او شود.

آمدن دنیزلی و تغییر نام باشگاه
در آن زمان بسیاری فکر می‌کردند دنیزلی مرد گشمده زنوزی و تبریزی‌هاست اما او نیز پس از ۱۷۷ روز بی‌خیال همکاری با مالک تراکتور شد که از فروردین ۱۳۹۸ تلاش کرد نام باشگاه را تغییر دهد و سرانجام با موافقت اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی و تأیید فیفا در اول تیر ۱۳۹۸ نام باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی به باشگاه فرهنگی ورزشی اقتصادی تراکتور تغییر یافت.
البته زلزله آذربایجان هم در این اتفاق بی تاثیر نبود و مصطفی دنیزلی که از زلزله می‌ترسید، چند شب نیز در اتوبوس تیم خوابید. تیم تحت نظر دنیزلی هفت هفته درخشان را سپری کرد و با کلین‌شیت‌های متوالی، خود را به عنوان مدعی جدی قهرمانی مطرح کرد، اما از دیدار با صنعت‌نفت، روند نزولی این تیم آغاز شد و دو شکست دیگر مقابل استقلال و سپاهان نیز موجب شد او پس از ۱۱ بازی که حاصل آن ۵ پیروزی، ۳ تساوی و ۳ شکست همراه بود، با زدن ۱۱ گل و دریافت ۸ گل با کسب ۱۸ امتیاز و قرار گرفتن در رتبه هشتم با این تیم قطع همکاری کند.

دنیزلی: هر روز باید بحران داخلی جدیدی را حل می‌کردم
نکته قابل توجه تیم تراکتور این بود که تا هفته هفتم بدون گل خورده بود، اما در سه بازی بعدی خود ۸ گل دریافت کرد که کمی عجیب بود.
دنیزلی در مورد دلایل جدایی‌اش از تراکتور گفت: «‌به دلیل اتفاقات و حاشیه‌هایی که رخ داد پس از شکست درخواست قطع همکاری کردم که غلامرضا صادقیان مدیرعامل تیم با استعفای من موافقت نکرد. از نظر روحی خسته بودم و هر روز باید بحران داخلی جدیدی را حل می‌کردم. بازیکنان در حد انتظار تلاش نمی‌کردند و ابزار لازم برای موفقیت را نداشتم. این در حالی بود که انتظارات از تیم هم بسیار بالا بود. از توقف نابهنگام لیگ و بی‌نظمی عصبی می‌شدم. برخی مواقع باید با اتوبوس مسافرت می‌کردیم و ساعت‌ها باید در اتوبوس منتظر می‌ماندیم که این برای سلامت روحی و جسمانی من مضر بود.»

الهامی ۲۶۸ روز دوام آورد
آنها پس از دنیزلی هدایت تیم را موقتاً به احد شیخ‌لاری سرپرست تراکتور سپردند و در دیدار با ماشین‌سازی ۲ بر صفر مغلوب شد و جای خود را به ساکت الهامی داد.
سبک حضور ساکت الهامی که از نیمکت ماشین‌سازی (تیم دوم زنوزی) به نیمکت تراکتور آمد، مشابه حضور محمد تقوی بود. یک شروع قابل توجه کسب چهار پیروزی متوالی موجب شد تا این مربی بتواند تا پایان فصل به عنوان سرمربی در تراکتور حضور داشته باشد.

الهامی در ۱۸ بازی روی نیمکت تراکتور توانست ۹ پیروزی، ۵ تساوی و ۴ شکست به دست آورد، ۲۰ گل زده و ۱۳ گل دریافت کرد و در مجموع ۳۲ امتیاز کسب کند و چهارم شود.
او در پایان فصل تراکتور را قهرمان جام حذفی کرد تا در کنار کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا، خاطره‌ای خوش از خود بر جای بگذارد.
الهامی طولانی‌ترین مدت حضور روی نیمکت تراکتور پس از خصوصی‌سازی را به خود اختصاص داد و توانست ۲۶۸ روز به عنوان سرمربی تراکتور با زنوزی همکاری کند. اما او هم به دلیل محرومیت ۶ ماهه رفتنی شد تا علیرضا منصوریان با سروصدای زیاد سرمربی تراکتور شود.

برکناری سریع منصوریان
علیرضا منصوریان، بعد از گذشت تنها ۵ هفته از رقابت‌های لیگ بیستم، از سمت خود برکنار شد. او بعد از کسب یک برد، ۳ مساوی و یک باخت، زدن ۲ گل و دریافت ۲ گل با کسب ۶ امتیاز، قرار گرفتن در جایگاه دوازدهم به کار خود در تراکتور پایان داد.
منصوریان حتی فکرش را نمی‌کرد که پس از ۷۴ روز برکنار شود تا رکورد کوتاه‌ترین حضور در بین مربیان تراکتور پس از خصوصی‌سازی شده را به نام خود ثبت کند. البته شایعاتی هم وجود دارد که بازیکنان سرشناس تراکتور حسابی در خالی کردن جاپای منصوریان نقش ایفا کرده‌اند.
گفته می‌شد در جلسه‌ای میان یک بازیکنان باسابقه با مدیریت باشگاه، نسبت به سبک تمرینات و تفکرات منصوریان انتقادهای تندی مطرح شده که وقتی به گوش مالک باشگاه رسید، او را متقاعد کرد انتخاب منصوریان برای هدایت تراکتور اشتباه بوده است.
مسعود شجاعی در بازی با ماشین‌سازی بطور موقت تراکتور را هدایت کرد تا دومین برد این تیم در لیگ بیستم بدست آید.

عدم حمایت مدیران از مربیان
ایراد بزرگ فوتبال ایران همچنان پابرجا مانده و آن هم عدم حمایت مدیران از مربیان برای حفظ جایگاه‌شان است.
باشگاه‌های خصوصی نشان داده‌اند بدتر از باشگاه‌های دولتی عمل می‌کنند؛ نمونه آن را در تراکتور می‌بینیم. اینکه چرا به مربیان داخلی برخلاف همتای خارجی‌شان هرگز فرصت داده نمی‌شود، جای سوال است.
یک ایراد بزرگ هم منصوریان‌ها دارند و اینکه بعد از برکناری حاصر نمی‌شوند واقعیت‌ها را بگویند؛ بعد مدتی که می‌گذرد ناگهان زبان به افشاگری می‌گشایند.

کاش آنها به جای فرار از رسانه‌ها، پاسخگو بودند. ایراد بزرگ مالک تراکتور نیز استفاده نکردن از یک مشاور خوب است و او خیلی دوست دارد در همه موارد، شخصا نظر بدهد. نتیجه این می‌شود که او پس از خرید باشگاه هرگز به زیرساخت‌ها توجه نکند و به دنبال نام‌های بزرگ برود و حاصل آن چیزی شود که اکنون هست.
حالا باید دید آیا با بازگشت ساکت الهامی، او می‌تواند همان گمشده محمدرضا زنوزی برای رسیدن به عنوان قهرمانی لیگ برتر باشد؟

محمدرضا زنوزی پس از خصوصی‌سازی کردن باشگاه تراکتور، بدون شاخص آن را اداره کرده و تاکنون ۱۰ مدیرعامل و سرپرست، ۹ سرمربی و مربی موقت آورده، ۳۹ بازیکن که ۵ بازیکن خارجی بوده را خریده و ۳۱ بازیکن که ۵ بازیکن خارجی بوده را هم فروخته تا به خواسته خود برسد، اما باشگاهی که بیشتر از حاشیه‌های خود در رختکن در بخش مدیریت با انواع جابجایی‌های ناگهانی روبروست، باشگاهی که با فرمول تکراری عدم ثبات در ۹۳۳ روزی -۲ سال و ۶ ماه و ۲۰ روز- که از مالکیت زنوزی می‌گذرد، با این همه تغییرات تنها توانسته به یک قهرمانی در جام حذفی دست یابد و سهمیه آسیایی بگیرد و در لیگ برتر نیز به عنوان‌ها چهارم و پنجم دست یابد.

 

۶ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.