۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۱۵
کد خبرنگار: 3042
کد خبر: 84139346
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملکرد رئیس مجلس یازدهم از نگاه فعالان سیاسی

تهران- ایرناپلاس- این روزها مجلس یازدهم با توجه به حاشیه‌ها و رویکردهای نمایندگان آن، نگاه‌ها را به خود معطوف کرده که در ۶ ماه از عمر آن، چه اقداماتی انجام داده که دردی از جامعه را دوا کند. فعالان سیاسی با انتقاد از سیاست‌های مجلس، معتقدند که ریاست قوه مقننه نیز با توجه به اقدامات انجام شده، باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.

به گزارش ایرناپلاس، بیش از ۶ ماه از شکل‌گیری مجلس یازدهم شورای اسلامی می‌گذرد. مجلسی که در این مدت، دو تذکر از رهبر معظم انقلاب را در کارنامه خود ثبت کرده و تا به امروز حواشی متعددی را پشت سر گذاشته است. در کنار بررسی عملکرد نمایندگان، فعالان سیاسی با تحلیل رویکرد و عملکرد محمدباقر قالیباف که با حواشی‌ مختلف بر کرسی ریاست مجلس نشست، انتقادهای مختلفی به مسیری که رئیس قوه مقننه در این چند ماهه در پیش گرفته، دارند.

احمد شیرزاد نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد ریاست مجلس یازدهم به ایرناپلاس می‌گوید: در گفتارشان اشتباه‌های زیادی دیده‌ام، همچنین به نظرم ایشان سرمایه اجتماعی لازم و همچنین بینش کافی درباره تصدی این سمت را به اندازه کافی ندارند.

«یکی از انتقادهای جدی به قالیباف در مورد بازدیدهای میدانی است، زیرا کار اصلی مجلس، ستادی و مهمترین وظیفه‌اش قانونگذاری است. درست است که مجلس وظیفه نظارت را برعهده دارد اما همین نظارت نیز دارای شئون و مراتبی است. همچنین، اینکه گفته می‌شود باید از نزدیک مسائل را ببینیم، خطای بزرگی است، چون به عنوان کسی که سابقه نمایندگی و نظارت میدانی دارم، در بازدیدهای میدانی باید بسیار زیرک بود در غیر این صورت، شبیه‌سازی و ساختگی به نمایش درآورده می‌شود...؛ بسیاری از نمایندگان نمی توانند متوجه شوند زیرا به همه صنایع، مسائل و حوزه‌های تخصصی اشراف کامل ندارند.»

این نماینده پیشین مجلس اضافه می‌کند: همچنین یک نماینده مجلس و بویژه رئیس قوه مقننه باید بتواند از طریق آمار، داده‌ها و واکاوی‌هایی که از سوی افراد کارشناس، نمایندگان بومی و ... می‌شود نسبت به مسائل کشور اشراف پیدا کند تا بتواند آمار درست و غلط را تشخیص دهد.

او همچنین می‌افزاید: دیدار با مردم موثر است و می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد، اما این اتفاقی نیست که در بازدیدهای رسمی و از طریق سفر با جمع زیادی همراه رخ دهد. شکایت‌هایی که از طرف مردم می‌شود نیز نشان‌دهنده خلاءهای قانونی است که نماینده باید از این موارد استفاده کند. بنابراین این موارد جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی دارد و بیشتر برای شو تلوزیونی مناسب است تا وظیفه و شئونات نمایندگی.

این فعال سیاسی ادامه می‌دهد: حتی اگر بگوییم که رئیس مجلس با استفاده از اعتبار خود به طور مثال در حوزه آبرسانی به روستاهای خوزستان کمک می‌کند، این امر نیز دخالت در امور اجرایی است. در واقع مهمترین انتظار از رئیس مجلس و قوه مقننه، رعایت قوانین و مقررات است. یک نماینده مجلس می‌تواند از طریق ارتباطات مردمی، مشکلات را به نهادها و سازمان‌های اجرایی، گزارش دهد؛ استیضاح، سوال و بازخواست کند اما نمی‌تواند متصدی امور اجرایی شود. وقتی به عنوان رئیس مجلس در امور اجرایی دخالت شود، به عنوان رئیس قوه مجریه هم دخالت در امور مربوط به قوای دیگر رخ خواهد داد.

رئیس مجلس باید گزارش عملکرد بدهد
یدالله طاهرنژاد دیگر فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در این زمینه به ایرناپلاس می‌گوید: «آقای قالیباف حق دارد مانند هر شخص دیگری کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شود اما برای این امر باید تاریخچه دو مساله را بررسی کرد که فکر می‌کنم با این کار، ایشان منطقی‌تر رفتار خواهند کرد؛ نخست اینکه بررسی تاریخچه رئیسان مجلسی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شدند و دوم، تاریخچه و نتیجه کار شخصیت‌هایی که از امکانات عمومی برای تبلیغات انتخاباتی استفاده کردند.

طاهرنژاد ادامه می‌دهد: «از آقای قالیباف انتظار می‌رود گزارش عملکرد ۶ ماهه مجلس را بدهند؛ فکر می‌کنم ایشان در مصاحبه تلویزیونی اخیر، یکی از دلایلی که به جای ارائه گزارش و پاسخگویی به مسائل دیگری پرداختند این بود که عملکرد قابل دفاعی نداشتند.

این فعال سیاسی با طرح این پرسش‌ها که «مجلس یازدهم چند سوال و استیضاح داشته؟ آمار مجلس یازدهم در حوزه مصوبات، قانونگذاری و نظارت چگونه بوده؟» می‌افزاید:‌ حتی نطق‌های رئیس مجلس تأثیرگذار است و پیامدهای بین‌المللی دارد بنابراین انتظار می‌رود پخته‌تر، سنجیده‌تر و متقن‌تر سخنان خود را ایراد کنند.

وی با یادآوری اینکه این مجلس در چند ماهه فعالیت خود دو تذکر از رهبری دریافت کرده که تاکنون بی‌سابقه بوده، می‌گوید: از رئیس مجلس انتظار می‌رود که بتواند فضای مجلس را کنترل کرده و در مدیریت جلسه‌ها و صحن نیز بهتر عمل کنند که با چنین اوضاع شرم‌آوری روبه‌رو نشویم.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.