۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۷
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84121428
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکسن کرونا در رفتارهای ما است

۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۷
کد خبر: 84121428
واکسن کرونا در رفتارهای ما است

تهران- ایرناپلاس- شیوع مرگبار ویروس کرونا در جهان، همه کشورهای دنیا را متاثر ساخته است. از یک منظر کرونا بزرگترین پدیده جهانی در هزاره سوم میلادی است و هیچ پدیده‌ای این چنین بشریت را به زحمت و خطر نینداخته بود.

به گزارش ایرناپلاس، افزایش تصاعدی ابتلا و مرگ‌ومیرها در جهان گویای بزرگی تهدید این ویروس مرگبار بر حیات انسان‌هاست. کرونا به آزمونی بزرگ برای دولت‌ها در نشان دادن کارامدی مدیریتی‌شان تبدیل شده است.
مهار این بیماری نشانگر عنصر نظم، اقتدار و آگاهی بهداشتی در هر جامعه‌ای است و به همین دلیل دولت‌ها همه انرژی خود را برای کنترل این بیماری به کار گرفته‌اند. 

 ایران اسلامی نیز مانند هر کشور دیگری با این ویروس مواجه است و امروز خطر این بیماری بیش از هر زمان در جامعه احساس می‌شود. رسیدن آمار مرگ‌ومیرها به نزدیکی ۵۰۰ نفر و تعداد ابتلایان به بیش از ۱۳ هزار نفر نشانه خطر و تهدید بزرگی است که جان شهروندان ایرانی را نشانه گرفته.

تجربه جهانی و آخرین یافته‌های علمی، این مساله را پیش روی ما می‌گذارد که موثرترین استراتژی برای مهار کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچونر فاصله‌گذاری اجتماعی، ماسک و پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی است.

بر این اساس، دولت عزم جدی برای کنترل این بیماری با هدف حراست از جان و سلامت مردم اتخاذ کرده و سیاست هدفمند تعطیلی و دورکاری اتخاذ شده است. انتظار می‌رود با توجه به اولویت جان انسانها بر هر امر دیگری و اقناع و روشنگری افکار عمومی نسبت به جدی بودن تهدید کرونا، رسانه‌ها یاریگر و به عبارتی تشریح‌کننده سیاست‌ها و استراتژی‌های ملی کرونایی باشند.

اگر تصمیم به تعطیلی اصناف و بازاریان گرفته شده، مقصود حراست از جان و سلامت همین بازاریان است و در این عرصه، باید اطلاع‌رسانی به عموم مردم درباره ضرورت سیاست‌های سخت‌گیرانه بیشتر شود.

باید به جامعه پیام واحدی و مقتدر داده شود که مجموعه دولت در مبارزه با کرونا جدی است. این جدی بودن استراتژی دولت، باید به شکل‌های مختلف از سوی رسانه‌ها به‌ویژه تصویری، تشریح و روشنگری شود.

نباید از رسانه‌ها در این موضوع ملی که متخصصان وزارت بهداشت متفق‌القول‌اند که در شرایط کنونی تنها راه مهار بیماری، رعایت اصول بهداشتی است، پژواک متفاوتی از برنامه‌های کلان دولت در جامعه شنیده و انعکاس داده شود. 

اقتضای شرایط و منافع ملی و امنیتی کشور ایجاب‌گر همراهی مسئولانه رسانه‌ای در پروژه ملی مقابله با کروناست. امروز این مسئولیت بر دوش اصحاب رسانه است که کارویژه اصلی خود را که آگاه‌سازی و روشنگری افکار عمومی است، انجام دهد و این حس به جامعه داده شود که کرونا وارد هر حریمی شود؛ افراد را گرفتار و آلوده می‌کند و فرقی میان غنی، فقیر قائل نیست. 

البته باید روند اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی نیز متناسب با شرایط کنونی باشد. امروز دیگر آن دوران نیست که مردم اخبار و اطلاعات را از پای تلویزیون و صفحات روزنامه دنبال کنند. گوشی‌های هوشمند این امکان را برای احاد جامعه فراهم کرده که خود پیام‌رسان باشد و جهت‌دهنده اطلاعات.

در واقع، با توجه به همه‌گیری فضای مجازی، شهروندان به‌ویژه بخش تحصیل کرده، از رسانه‌های سنتی جلوترند. برای همین باید در روند اطلاع‌رسانی و آموزش از فضای کلی و کلاسیک ارائه اخبار و اطلاعات به سمت فضای طبقه‌بندی شده حرکت کرد.

باید نیاز هر بخش جامعه را شناخت و متناسب با آن نیاز، به ارائه اخبار و اطلاعات پرداخت. مفهوم اتمیزه شدن اطلاعات در عصر جدید ناظر به همین معناست. هماهنگی وزارتخانه‌های بهداشت و ارتباطات با اصحاب رسانه می‌تواند این خلا را در کشور رفع کند.

باید اطلاعات به بخش‌های مختلف جامعه به شکل‌های مختلف و گسترده به گونه‌ای باشد که همه به این یقین برسند که واکسن این بیماری در رفتار خودماست و با رعایت اصول بهداشتی می‌توانیم کرونا را شکست داده و شرایط زندگی را به دوران عادی پیش از کرونایی برگردانیم.

از: نیکنام ببری

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.