راهکاری برای رونق کسب‌وکار فعالان گردشگری در اوضاع کرونایی

تهران- ایرناپلاس- فعالان گردشگری می‌گویند، با توجه به تداوم شیوع کرونا، با خلاقیت و استفاده از امکانات منطقه‌ای، می‌توان پروتکل‌های بهداشتی خاص دوران کرونا را رعایت و از این فعالیت درآمد کسب کرد؛ زیرا معلوم نیست شیوع کرونا تا چه زمانی ادامه دارد و چه روزی فروکش می‌کند.

به گزارش ایرناپلاس، گردشگری صنعت بزرگی است و فعالان چندین حوزه‌ در آن مشغول به کارند؛ همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ فعالیت و امرار معاش این گروه را به شدت تحت تاثیر قرار داده‌ است. بسیاری از تورلیدرها ماه‌هاست که نمی‌توانند فعالیت کنند. هتل‌ها و مراکز بوم‌گردی با اینکه سرمایه‌ بزرگی برای تاسیس‌شان هزینه شده، خالی از مهمان شده‌اند. آژانس‌های حمل‌ونقل مشتری ندارند و ... .

در چنین شرایطی کدام برنامه‌ها برای افرادی که در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری کردند یا تجربه سال‌ها فعالیت در آن دارند، می‌تواند برای ادامه فعالیت و امرار معاش آنها اجرایی شود؟ زیرا هنوز مشخص نیست تا چه زمانی کرونا به حالت کنترل شده درآید و همه این ماه‌ها نمی‌توان از گروهی خواست که هیچ کاری نکنند و در خانه در انتظار بهبود اوضاع باشند.

عرفان فکری کارشناس گردشگری درباره اقداماتی که فعالان حوزه گردشگری در دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ می‌توانند انجام دهند تا هم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌ و هم بتوانند به کار و فعالیت ادامه دهند، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: تاثیر کرونا در حوزه گردشگری برکسی پوشیده نیست و دامنه آن جهانی است و در کشورهای مختلف و در شرایط گوناگون اتفاق افتاده‌ است. در نتیجه کشورها به این فکر افتادند که چه کار می‌توان کرد تا صنعت گردشگری در این دوران درآمدزایی داشته‌باشد.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه نیاز انسان‌ها در این دوران با زمان پیش از همه‌گیری تفاوت یافته است، ادامه داد: باید به نیازهای جدید مردم توجه و طبق آن برنامه‌ریزی شود. برای نمونه در دوران قرنطینه توجه به مواد غذایی افزایش یافت، مردم از شوینده‌ها بیشتر استفاده می‌کنند و الکل، ماسک و ژل‌‎های ضدعفونی کننده وارد زندگی روزمره مردم شد. اگر بتوانیم این تغییرات را بپذیریم می‌توانیم برای گردشگری هم برنامه‌ریزی‌های متناسب با شرایط انجام دهیم.  

مغفول ماندن بسیاری از داشته‌های گردشگری
به گفته فکری، به وسیله ایده‌های خلاق می‌توان صنعت گردشگری را با شرایط خاص همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ هماهنگ کرد. اهالی گردشگری مانند راهنماهای تور که به منطقه اشراف خوبی دارند، می‌توانند به مناطق رفته و محصولات افراد در به سراسر کشور ارسال کنند زیرا راهنماهای گردشگری منطقه را می‌شناسند و با افراد و تولیدکننده‌ها آشنا هستند.

علاوه بر فعالان حوزه گردشگری، بومیان مناطق نیز این روزها منبع درآمد خود را که از راه توریسم به دست می‌آمد، از دست داده‌اند. یکی از راه‌های احیای کسب‌وکار در مناطق، ارائه محصولات خاص آن است.
فکری دراین‌ زمینه گفت: در یزد پیشه‌ای هست که قدمت ۷۰۰ ساله دارد، «مازای» به صنعتی گفته می‌شود که از ریشه گیاهان، پوست آنها و ... رنگ گیاهی برای صنعت رنگرزی درست می‌کنند. در اردکان منطقه‌ای به این حرفه اختصاص دارد، از پوست داخل انار، رنگ زرد منحصر به‌فرد، از پوست گردو رنگ قهوه‌ای، از ریشه رناس رنگ اخرایی و ... تهیه می‌کنند. پوست گیاهان و ریشه آنها را خشک می‌کنند، با آسیاب‌های بزرگی که پیش از این با شتر و این روزها با موتور می‌چرخد، پودر می‌کنند.

این کارشناس گردشگری با تاکید بر اینکه رنگ در مازای با استفاده از پسماند ساخته‌ می‌شود، افزود: این درآمدزایی از پسماند است. مثال دیگر هسته خرماست که از آن می‌توان درآمد میلیونی داشت. خرما در بم و خوزستان بسیار زیاد است، از هسته خرما در تهیه قهوه، نان و روغن استفاده می‌کنند. همینطور در مناطق شمالی کشور از گزنه تازه و همچنین خشک شده استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: در هر منطقه پتانسیل‌هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان حتی در دوران همه‌گیری کسب درآمد داشت. فقط کافی است اطلاعات با چاشنی خلاقیت تلفیق شود. بسیاری از داشته‌های گردشگری مناطق ایران مغفول مانده است آن هم در حالی که این داشته‌ها برای فعالان آن منطقه عادی به شمار می‌رود و در دیگر شهرها می‌تواند طرفداران بسیاری داشته‌ باشد.

افراد سالم در هتل‌ها قرنطینه شوند
ایران تنها کشوری نیست که تحت تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته‌ است. به‌همین دلیل می‌توان عملکرد دیگر کشورها برای کمتر شدن آسیب وارده به افراد و صنعت‌ها را در نظر گرفت.
فکری در این زمینه به اقدامات انجام شده از اسفندماه سال گذشته در اتریش اشاره کرد و گفت: در وین پایتخت این کشور چند هتل دست به اقدامی زدند تا هتل‌‎داران دیگر نیز بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند. آنها از افراد تست کرونا می‌گرفتند و اگر کرونای آنها منفی بود، می‎‌توانستند وارد هتل شوند و از امکانات آنجا استفاده کنند. مردم این شهر در هتل‌ها قرنطینه شدند و کار و تفریح را به صورت هم‌زمان انجام دادند. نکته قابل توجه در اجرای این طرح، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه مراحل است.

او ادامه داد: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ایده تبدیل هتل‌ها به نقاهتگاه را ارائه داده‌ که فکر خوبی است اما هزینه بالایی دارد. می‌توان از هتل‌ها برای قرنطینه افراد سالم هم استفاده کرد تا آنها با استفاده از امکانات هتل، محدود در آپارتمان خود نباشند و همچنین بتوانند به شرط خارج نشدن از هتل، به کار روزانه خود از طریق اینترنت بپردازند.
در این طرح، هتل‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، می‌توانند پذیرای یک سوم یا یک چهارم ظرفیت خود باشند. با این روش، چرخ گردشگری به حرکت درمی‌آید و افرادی که ماه‌ها در خانه گذرانده‌اند، می‌توانند مدتی در هتل باشند و روحیه خود را بازسازی کنند.

مردم باید فرهنگ سفر کردن داشته ‌باشند
فکری با بیان اینکه کسب‌وکارهای بوم‌گردی نیز می‌تواند پذیرای مهمانانی باشند که تست کرونای آنها منفی شده‌، گفت: اقداماتی مانند ممنوعیت تردد و مسافرت، فقط می‌تواند در زمان محدود انجام شود و انسان‌ها نیاز به سفر کردن دارند. برای همین جای حذف صورت مساله باید راهکاری برای سفر مطمئن در نظر گرفت. افراد می‌توانند در مکان‌های در نظر گرفته‌شده برای بوم‌گردی یک ماه زندگی کنند یا اگر امکان مالی دارند، با خرید اتومبیل‌هایی مانند ون که می‌تواند به محل زندگی افراد تبدیل شود، به طبیعت سفر کنند.

این کارشناس گردشگری با تاکید بر اینکه اقدام به سفر در دوران همه‌گیری بیماری، نیازمند داشتن فرهنگ گردشگری است، بیان کرد: با کلیت و چرایی ممنوعیت سفر موافقم؛ قدم نخست در ایده‌هایی که پیشنهاد دادم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و داشتن فرهنگ سفر رفتن در دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ است.  

ماندگاری کرونا انسان‌ها را مجبور به سازگار کردن زندگی خود به سبک جدیدی کرده که در آن پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. به همین دلیل شاید بتوان در برخی مناطق، براساس نیازهای مشاغل و مردم، پروتکل‌های بهداشتی منطبق با آنجا را سازگار کرد. ادامه فعالیت گردشگری می‌تواند به سلامت روان جامعه کمک کند و همچنین فعالان این حوزه بتوانند از طریق مهارت‌ها و سرمایه‌گذاری خود در گردشگری، بازهم درآمد کسب کنند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.