تبدیل هتل به نقاهتگاه مبتلایان کرونا؛ طرحی با اگر و اماها

تهران- ایراناپلاس- طرح تبدیل هتل به نقاهتگاه مبتلایان به کرونا، می‌تواند از بار فشاری که بر بیمارستان وارد می‌شود، بکاهد و به هتل‌ها جانی تازه بدهد، البته به شرطی که هماهنگی‌های لازم میان سازمان‌ها و وزاتخانه‌ها انجام شود و طرح دارای حامی مالی قوی باشد.

به‌گزارش ایرناپلاس- روزانه به تعداد مبتلایان بیماری کووید-۱۹ افزوده می‌شود؛ بیمارستان‌ها جایی برای پذیرش ندارند و کادر درمانی ماه‌هاست شرایط سختی را تحمل می‌کند. برای کاهش فشار وارده بر بیمارستان‌ها، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجاره هتل‌های درجه یک، دو و سه و اماکن اقامتی در استان‌ها به‌عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی و استقرار کادر پزشکی اعلام آمادگی کرد. این موضوع در جلسه هیات دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شده‌ بود.

در این رابطه، جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتل‌داران با بیان اینکه هتل‌داران کشور آماده کمک به ریشه‌کن کردن بیماری کرونا هستند، به ایرنا گفت: الزامی برای هتل‌داران وجود ندارد و آنهایی که علاقه‌مندند می‌توانند به این فهرست وارد شوند. به طور رسمی بیش از ۲۰۰ هتل و بیش از یک هزار اقامتگاه غیرخصوصی در کشور وجود دارد که تعداد قابل توجهی از آنها می‌توانند در این امر پیشگام شوند.

این برنامه نیازمند مدیریت قدرتمند است
اختصاص یافتن هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه، می‌تواند از فشار وارده به کادر درمانی کم کند، اما چه تاثیری بر جامعه هتل‌داران خواهد داشت؟ هتل‌دارانی که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ماه‌هاست درآمدی ندارند، اما گاه مجبور به پرداخت قسط‌های بانکی و هزینه‌های ثابت خود می‌شوند.

تورج سالکی، کارشناس میراث فرهنگی در گفت‌وگو با ایرناپلاس، طرح تبدیل هتل‌ها به نقاهتگاه بیماران کووید-۱۹ را استفاده مناسب از یک ظرفیت خوب دانست و افزود: اگر مدیریت شغلی و ضعف‌هایی که در میراث فرهنگی و گردشگری مطرح است، در این طرح نیز آشکار شود، نتیجه خوبی نخواهد داشت.

او تاکید کرد: موضوع مهم این است که طرح به چه صورتی اجرا خواهد شد. در ابتدا این برنامه نیازمند مدیریت قوی است زیرا اجرای آن هزینه بالایی دارد. کسی که مجوز هتل‌داری گرفته‌، میلیاردها هزینه کرده و زیر بار قرض رفته‌، در حالی که این روزها هتل‌های خالی به امید رونق دوباره گردشگری است.  

ضرورت همکاری چند سازمان برای اجرای طرح 
به گفته سالکی، در اجرای طرح تبدیل هتل‌ها به نقاهتگاه، مدیریت هتل فقط می‌تواند حالت نمایشی داشته‌ باشد زیرا وزارت بهداشت باید روند کار را مدیریت کند.
او افزود: مدیریت این طرح از اختیار هتل‌داری خارج می‌شود. پیش از اجرای این طرح باید مشخص شود که هزینه‌های وارد شده به هتل‌داران را کدام گروه تقبل خواهندکرد؟

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه اجرای این طرح می‌تواند موجب بهره‌مندی از ظرفیت‌هایی شود که استفاده نشده، بیان کرد: ممکن است وزارت میراث فرهنگی و گردشگری توانایی پرداخت هزینه‌های اجرای این طرح را نداشته‌ باشد. برای حل این مشکل باید چند سازمان متشکل از وزارتخانه‌های میراث فرهنگی بهداشت با هم هماهنگی داشته ‌باشند.

او با بیان اینکه اجرای طرح تبدیل هتل به نقاهتگاه هزینه بالایی خواهد داشت، پیشنهاد داد: اگر برای تقبل هزینه‌ها، سازمان تامین اجتماعی، شرکت‌های بیمه و بانک‌ها حمایت کنند، ایده بسیار خوبی خواهد بود. اگر این طرح حامی مالی قوی داشته باشد، می‌تواند موجب کسب‌وکار در هتل‌ها و کاهش فشار در بیمارستان‌ها شود.

ضرورت حمایت شرکت‌های بیمه یا سازمان تامین اجتماعی
سالکی ادامه داد: بعد از گذشت چند ماه از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ تعداد زیادی هتل خالی داریم که به بانک‌ها بدهکارند. البته برخی از بانک‌ها با هتل‌داران همکاری می‌کنند و نزدیک هشت ماه است که قسط دریافت نکردند. اما مگر بانک‌ها تا چه زمانی می‌توانند حمایت کنند؟
برای مثال اگر شرکت‌های بیمه که سرمایه بزرگی دارند از این طرح حمایت کنند، یا سازمان تامین اجتماعی یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همکاری کند، تا هزینه‌های هتل‌هایی که این ظرفیت را در اختیار می‌گذارند به‌روز پرداخت شود، این طرح قابلیت اجرایی خواهد داشت.

تبدیل هتل‌ها به نقاهتگاه از اقداماتی است که پیش از این توسط تعدادی از کشورها اجرا شده ‌است.
تبدیل هتل‌ها به نقاهتگاه می‌تواند طرح مناسبی برای کاهش فشار بر بیمارستان‌ها و احیای کسب‌وکار هتل‌داران باشد. اما اجرای آن از ظرایفی برخوردار است که اگر رعایت نشوند، جامعه هتل‌داران را بیش از پیش متضرر خواهدکرد. 

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.