۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۰۶
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84115475
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

مناظره‌های تکراری و بی‌نتیجه فوتبالی در تلویزیون

۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۰۶
کد خبر: 84115475
مجید روان‌ستان
مناظره‌های تکراری و بی‌نتیجه فوتبالی در تلویزیون

تهران- ایرناپلاس- مناظره جنجالی برنامه فوتبال برتر با حضور اسماعیل خلیل‌زاده، رئیس هیأت مدیره استقلال و احمد سعادتمند مدیرعامل برکنار شده این باشگاه که در برنامه زنده تلویزیونی از خجالت هم در آمدند و اتهاماتی را متوجه یکدیگر کردند، چه نتیجه‌ای برای باشگاه و بینندگانش داشت؟

مارسلو بیلسا، یک مربی دقیق، وسواسی و مرموز است که افسانه‌های زیادی در موردش وجود دارد. سرمربی لیدزیونایتد، از جذاب‌ترین شخصیت‌ها در دنیای فوتبال به «ال لوکو» به معنای «دیوانه» معروف شده؛ زیرا بسیاری از رفتارهای این آرژانتینی نشان دهنده این لقب است. یک بار هواداران تیمش را با نارنجک دستی تهدید کرد!

به گزارش ایرناپلاس، او همان مردی است که کتاب راهنمای مربیگری را در دستگاه کاغذ خردکن ریز ریز کرد و طوری دوباره آن را به هم چسباند که هم برای خود و هم برای شاگردانش قابل فهم باشد! یا وقتی سرمربی تیم ملی‌ آرژانتین بود، ۲۰۰۰ نوار ویدئویی از بازی حریفان خود را در جام جهانی ۲۰۰۲ با خود به ژاپن برد!

وادار کردن به بازی جوانمردانه

بیلسا مربی باهوشی است که کلاس و ویژگی‌های خاص خود را دارد و همیشه هر جایی که برود یک حفره ایجاد می‌کند. شاید این داستان را شنیده‌اید که در دیدار لیدزیونایتد با آستون‌ویلا در رقابت‌های چمپیون‌شیپ -لیگ دسته یک- به بازیکنانش دستور داد تا به دلیل اینکه هنگام مصدوم بودن بازیکن حریف توپ را به بیرون نزده‌اند و دروازه آن تیم را باز کرده‌اند، بازی را رها کنند و از حریف گل بخورند تا یاد بگیرند بازی جوانمردانه به هر چیزی برتری دارد. کاری که آنها را یک سال از لیگ برتر دور کرد.

جریمه فرستادن یک جاسوس

مارسلو بیلسا حریفانش را با جزئیات بررسی می‌کند، اما یکبار دستش رو شد. سرمربی لیدزیونایتد تصمیم گرفت پیش از دیدار با دربی‌کانتی به تاسیسات این باشگاه یک جاسوس بفرستد. او می‌خواست بداند تیم حریف چگونه خود را برای بازی با آنها آماده می‌کند.

فرانک لمپارد سرمربی وقت دربی‌کانتی متوجه شد و باشگاه دربی‌کانتی از او و باشگاه لیدزیونایتد شکایت کردند. باشگاه لیدز محکوم به پرداخت جریمه ۲۳۰ هزار یورویی شد که بیلسا از حساب خود آن را پرداخت کرد.

او در باره چرایی این کارش گفت: «من مسئول این اتفاق هستم. اهمیتی ندارد که فکر می‌کردم این کار قانونی است یا غیرقانونی، درست است یا نادرست، برای من کافی است که فرانک لمپارد و باشگاه دربی‌کانتی ناراحت شدند چون من به درستی رفتار نکردم.»

کاهش دستمزد با شیوع کرونا

هوشمندی و دیوانگی را می‌توان در بیلسا دید. یک روز تصمیم گرفت به بازیکنان لیدزیونایتد دستور بدهد برای سه ساعت آشغال‌های خیابان‌های نزدیک به کمپ باشگاه را جمع کنند.

او می‌خواست شاگردانش درک کنند که یک هوادار چقدر زحمت می‌کشد تا بلیت بازی را بخرد و بتواند بازی‌شان را در ورزشگاه تماشا کند.

در پی شیوع کرونا و تعطیلی مسابقات فوتبال، درآمد باشگاه‌های حرفه‌ای سقوط کرد و در آن زمان لیدزیونایتد صدرنشین چمپیون‌شیپ بود و شانس بالایی برای صعود به لیگ برتر انگلیس داشت. مارسلو بیلسا در این شرایط به جای ادعا کردن برای بالا بردن دستمزدش تصمیم گرفت که به تیم خود کمک کند. او به همراه بخشی از ستارگان تیم لیدز تصمیم گرفتند دستمزد هفتگی خود را کاهش دهند.

مناظره جنجالی برنامه فوتبال برتر

بیلسا بی‌شک دیوانه فوتبال است. ستاره‌هایی چون گابریل باتیستوتا، مائوریتسیو پوچتینو، بنجامین مندی، آیمریک لاپورته و دیه‌گو سیمئونه همگی درک بالای خود از فوتبال را مدیون این مربی می‌دانند.

بیلسا قسم می‌خورد و می‌گوید که اگر فوتبال با ربات‌ها بازی می‌شد، او همه چیز را می‌برد!

همه اینها را گفتیم تا به مناظره جنجالی برنامه فوتبال برتر با حضور اسماعیل خلیل‌زاده، رئیس هیأت مدیره استقلال و احمد سعادتمند، مدیرعامل برکنار شده این باشگاه برسیم که حسابی در برنامه زنده تلویزیونی از خجالت هم در آمدند و اتهاماتی را متوجه یکدیگر کردند که در آخر نیز معلوم نشد چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ؟! در حقیقت باید گفت یک آبروریزی به تمام معنا برای وزارت ورزش و جوانان بود، زیرا هر دو منصوب شده این وزارتخانه بودند.

توجیه برنامه‌سازان تلویزیونی

البته در این آبروریزی نقش تهیه‌کننده این برنامه که می‌خواهد جایگاه برنامه نود را در دل مخاطبان بدست آورد نیز کم نیست. زیرا پایان این مناظره بدون حضور نفر سوم که باید نتیجه‌گیری می‌کرد تا مقصر شناخته شود، جز حسرت چیز دیگری را به مخاطب خود ارائه نداد.

براه انداختن چنین مناظره‌ای در آستانه بازی حساس استقلال مقابل فولاد خوزستان چه معنایی دارد؟ سال‌هاست که استقلال و پرسپولیس با چنین مدیرانی هدایت می‌شوند و این چرخه همچنان ادامه دارد.

خلیل‌زاده شفاف‌سازی کند

با تمام ضعف‌هایی که متوجه عملکرد سعادتمند است، اما یک سوال بسیار اساسی و مهم را در این برنامه مطرح کرد که آن هم توسط خلیل‌زاده پاسخ داده نشد.

خلیل‌زاده که اسناد رو می‌کند تا شفاف‌سازی کند و حتی مکالمه سعادتمند در خصوص در اختیار قرار دادن اسناد باشگاه به یکی از خبرگزاری‌ها را منتشر می‌کند تا اعضای هیأت مدیره و فرهاد مجیدی سرمربی وقت را در مقابل هواداران قرار دهند.

وی اکنون شفاف‌سازی کند؛ چگونه شرکت «آریا برتر» شرکت خانوادگی خود را کارگزار باشگاه استقلال کرده که نه تنها پولی را به باشگاه تزریق نکرده، بلکه ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز بواسطه ضرر و زیان روزانه از باشگاه طلبکار است؟!

سال‌هاست که مدیرانی می‌آیند و می‌روند هرکدام یک بدهی هنگفتی برای این دو باشگاه از خود برجا می‌گذارند و نفر بعدی دست به افشاگری می‌زند و می‌رود، نفر بعدی اسناد او را رو می‌کند و این چرخه همچنان تکرار می‌شود و وزارت ورزش و جوانان نه تنها آن مدیران منصوب شده کار نابلد خود را مورد نکوهش قرار نمی‌دهد، بلکه در برخی موارد به آنها پست مهمتری نیز می‌دهد.

از کارهای عجیب و غریب مارسلو بیلسا گفتیم تا بگوییم حداقل هر کاری می‌کند پای آن می‌ایستد، اما این طرف می‌بینیم که مدیران منصوب شده دو باشگاه پرطرفدار ما چگونه یکدیگر را متهم می‌کنند و اسناد نشان می‌دهند، آب از آب هم تکان نمی‌خورد!

۳ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.