۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۳۵
کد خبرنگار: 3078
کد خبر: 84113573
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بحران کرونا و انتظار از رفیق قدیمی در این روزهای سخت

تهران- ایرناپلاس- در بین رسانه‌های عمومی، رادیو به عنوان یک رسانه گرم و فراگیر با سهولت دسترسی می‌تواند نقش تاثیرگذار و مستمری را در اطلاع‌رسانی، آموزش و رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا داشته باشد. اما چه برنامه‌هایی و چه رویکردهایی تاثیر بیشتری بر مخاطب رادیو خواهد داشت؟

به گزارش ایرناپلاس، همه جا در دسترس است و استفاده از آن هم هزینه‌ای ندارد. رادیو گاهی بدون دعوت به زندگی‌ها وارد می‌شود اما سال‌ها مانند یک رفیق با معرفت و صمیمی می‌ماند. به همین دلیل با وجود رسانه‌های تصویری و فضای مجازی، رادیو هنوز مشتریانش را از دست نداده و بی‌شک تاثیر بسزایی در انتقال اطلاعات و اخبار به مردم دارد.
این رسانه که برای نخستین‌بار در اردیبهشت سال ۱۳۱۹ در تهران آغاز به کار کرد، همچنان به عنوان یکی از رسانه‌های مردمی جایگاه خودش را دارد و دیگر تنها به یکی دو شبکه رادیویی محدود نشده است.

نقش اطلاع‌رسانی و آموزشی رسانه‌ها در دوران سختی که با شیوع کرونا سپری می‌کنیم از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این شرایط علاوه بر آموزش و اطلاع‌رسانی اخبار درباره کرونا و چگونگی مقابله با آن باید به بعد روحی و روانی مردم در جامعه هم دقت شود.

حال این پرسش مطرح می‌شود که رادیو به عنوان یک رسانه در دسترس، ارزان و فراگیر در این مدت چه تدابیر و چه برنامه‌هایی را برای مردم در نظر گرفته؟ عملکرد و تاثیر این رسانه در روزهای سخت کرونایی چگونه بوده است؟

برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها با علیرضا مقصودی مدیر رادیو جوان و محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران به گفت‌وگو پرداختیم.

  

نقش مهم رادیو در تسهیل مدیریت بحران و حوادث مختلف

علیرضا مقصودی مدیر رادیو جوان، درباره نقش برای مقابله با ویروس کرونا، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: رادیو به عنوان یک رسانه در دسترس و فراگیر که در دنیا هم مطرح است، اولین رسانه‌ای است که مسئولیت اطلاع‌رسانی دارد، برای مثال اگر در فلان کشوری در آفریقا یا اروپا اتفاق و بحرانی رخ بدهد و همه شبکه‌های الکترونیکی، سایبری و شبکه‌های سیگنال‌رسانی قطع شوند، برای رادیو قابلیت ارسال سینگال وجود دارد. به همین دلیل است که این رسانه نقش مهمی در تسهیل مدیریت بحران و حوادث مختلف دارد.

با توجه به حوادث طبیعی که در موقعیت جغرافیایی ایران اتفاق می‌افتد یا حوادث غیرطبیعی در کشور مانند دفاع مقدس، رادیو توانسته نقش پررنگی در اطلاع‌رسانی، فرهنگسازی، آرامش‌بخشی و آموزش در این حوزه‌های مختلف ایفا کند.

در ماجرای کرونا هم همینطور است. مردم در خانه، اتومبیل شخصی یا هر مکان دیگری بنا به علایق و ابزاری که دارند، از رادیو استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر مردم در حوزه‌های متفاوتی محدودیت‌های عبور و مرور، آموزش و مراقبت و مسائل این‌چنینی توانسته‌اند ارتباطشان را با رادیو بیشتر کنند. رادیو هم توانسته با نگاهی تعاملی با آنها ارتباط داشته باشد و در شبکه‌های مختلف به اطلاعاتی که مورد نیاز مردم است بپردازد.

نقش رادیو در انتقال نشاط و شادابی

وی در خصوص برنامه‌هایی که رادیو جوان برای مقابله با این ویروس تولید و پخش کرده است، افزود: ما در برنامه‌های مختلف سعی کرده‌ایم نیازهای مخاطب جوان خود را ناظر به اتفاقی که در پیرامونش در حال رخ دادن است برطرف کنیم.

به این نتیجه رسیدیم مهمترین نیازی که این قشر دارند این است که بدانند این ویروس چه ابعادی دارد و چه مولفه‌هایی را برای رعایت، مصون‌سازی و ایمن‌سازی می‌توان در این فضا به کار برد.

با توجه به شرایطی که ویروس کرونا ایجاد کرده باید در منزل بمانیم و  کارهای مورد نیاز را به صورت محدود در بیرون از خانه انجام دهیم؛ تلاش شده این رسانه در کنار مردم باشد و نشاط و شادابی را به آنها منتقل کند و در عین حال رعایت اصول بهداشتی را آموزش دهد. به اعتقاد من رادیو توانسته در این حوزه  موفقیت‌هایی را کسب کند.

پویشی به نام «هواتو دارم» و تلاش برای شادابی و سرگرمی

مدیر رادیو جوان با شرح راه‌اندازی یک پویش در این روزهای سخت چنین گفت: ما در مجموعه رادیو جوان پویشی را به عنوان «هواتو دارم» راه‌اندازی کرده‌ایم که طبق آن به مجموعه‌هایی که هوای مردم را در فضای کرونا دارند و همچنین به خود مردم که می‌توانند هوای اطرافیانشان را داشته باشند، پرداخته‌ایم.

در این پویش تلاش شده به تقویت مجموعه‌هایی که در حال خدمت رسانی به مردم هستند بویژه کادر پزشکی درمانی که در صف مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند، بپردازیم. در ویژه‌برنامه‌هایی چون «هواتو دارم» یا «قرارگاه» تقریبا توانسته‌ایم ارتباط مستمری را با کادر درمانی در حوزه‌های مختلف داشته باشیم.

نکته دیگری که رادیو جوان در این حوزه دنبال می‌کند این است که با توجه به مسائل روحی پیامد این بیماری که سبب تضعیف روحیه مردم می‌شود، در برنامه جدیدی که قرار است از هفته آینده شروع  شود، دنبال این هستیم با تغییراتی در کنداکتور، برنامه‌هایی همراه با نشاط، سرگرمی و امید پخش کنیم.

همه تلاشمان این است که زمان‌های پرنشاط و شادابی را برای مخاطبانان فراهم کنیم. با توجه به خبرهای ناامیدکننده درباره مرگ‌ومیر، اگر اهتمام رسانه بر ایجاد نشاط و سرگرمی نباشد، تضعیف روحیه مردم بیشتر می‌شود. به همین دلیل تلاشمان این است که روحیه مردم را تقویت کنیم. البته در کنار آن بحث مصون‌سازی، سلامت‌محور بودن و رعایت نکات بهداشتی را دنبال می‌کنیم.

نقش رادیو در عبور از شرایط سخت کرونایی

محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران، درباره نقش و تاثیر رادیو در رعایت و آموزش پرتکل‌های بهداشتی در دوران کرونا به خبرنگار ایرناپلاس گفت: رادیو برای مردم، رسانه زندگی است. به این معنی که مردم همزمان با اینکه در حال گذراندن زندگی عادیشان بوده و یا در تاکسی، مغازه و منزل خود نشسته‌اند و مشغول فعالیت‌های خود هستند رادیو را هم روشن می‌کنند.

رادیو رسانه‌ای است که برای مراجعه به آن نیازی نیست، حتما تمرکز صددرصد داشته باشید. همین که در حال رانندگی کردن یا سرکار یا در مغازه باشید، می‌توانید به رادیو را هم گوش دهید. بنابراین از این جهت رادیو برای مردم رسانه زندگی است. این رسانه چون فراگیر است و مداوم در حال تکرار شدن است، می‌تواند فرهنگ‌سازی هم کند. به همین دلیل معتقدیم رادیو می‌تواند در عبور از شرایط سخت کرونایی و شرایطی که از نظر بهداشتی و روانی بر مردم حاکم است، کمک کند.

وی افزود: در حال حاضر تقریبا ۱۵ شبکه رادیویی در حال فعالیت هستند که در این میان برخی از شبکه‌ها مانند سلامت به طور تخصصی به موضوع کرونا می‌پردازند. البته برخی رادیوهای عمومی از جهت پوشش فراگیرتر هستند، مانند رادیو ایران. هر کدام از شبکه‌های رادیویی، تکالیفی دارند. علاوه بر این، استان‌های ما هر کدام شبکه رادیویی به اصطلاح محلی و استانی دارند. 

ضرورت برنامه‌ریزی‌ هوشمند و متناسب با شرایط جامعه

مدیر رادیو ایران در پاسخ به این پرسش که این شبکه رادیویی چه برنامه‌هایی را برای مقابله با ویروس کرونا در نظر گرفته است، بیان کرد: در حال حاضر در تلاشیم پیام‌ها، راهنمایی‌ها و شیوه‌نامه‌ها به درستی به گوش مردم برسد.

البته نه تنها رادیو بلکه سایر رسانه‌ها برای رسیدن به این مهم در تکاپو هستند. برای شبکه رادیویی‌مان شورای طرح و برنامه به‌روز داریم. تلاش می‌کنیم منطبق با شرایطی که پیش می‌آید مانند تعطیلی هفته آینده، کنداکتورمان را متناسب با این شرایط ببندیم که برای مردم لحظات شاد داشته باشیم. اطلاع‌رسانی را به موقع  و درست‌تر انجام دهیم.

با توجه به اینکه مردم زمان بیشتری را در خانه می‌گذرانند، طبیعتا باید هوشمندانه رفتار کنیم. البته در این مدت هم تلاش شده کنداکتور و برنامه‌ریزی‌مان هوشمند و متناسب با شرایط جامعه باشد.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.