موفقیت بزرگ برای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

تهران- ایرناپلاس- برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نشان داد برگزاری آنلاین جشنواره‌ها هم می‌تواند با موفقیت و تاثیرگذاری همراه باشد. اما چگونه بستر برگزاری آنلاین چنین جشنواره‌هایی فراهم شد؟

به گزارش ایرناپلاس، نشست‌های تخصصی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با استفاده از امکان لایو اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد. گفته شده این نشست‌ها برای نخستین بار و با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار شد تا رویکرد آموزشی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حفظ شود.

اما این جشنواره علاوه بر رویکرد تازه‌ و قابل تحسینش که باعث شد نشست‌های تخصصی به صورت رایگان برگزار شود، به موفقیت قابل ملاحظه دیگری هم دست پیدا کرد.
سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه توانست در مجموع یک‌هزار و ۹۲۰ دقیقه محتوای آموزشی تولید کند و بیش از ۳۳ هزار بازدید آنلاین را به ثبت برساند. رکورد بیشترین میزان بازدید هم با نشست تخصصی «انتقال تجربه» توسط داریوش خنجی فیلمبردار ایرانی‌الاصل سینمای جهان با (بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ بازدید) شکسته شد. 

این استقبال و تعداد بازدید در حالی رخ داده است که برخی از جشنواره‌هایی که به دلیل ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار شد یا بخش‌هایی را به صورت مجازی نمایش دادند، با مشکلات زیادی مواجه بودند. از جمله عدم کیفیت نمایش نشست‌ها، قطع و وصل شدن اینترنت و حتی استقبال اندک.

با سیدصادق موسوی دبیر این جشنواره درباره چگونگی دستیابی به این موفقیت و تاثیر آن گفت‌وگو کردیم.

چرا بازدیدها رکورد زدند؟
موسوی درباره چگونگی برگزاری نشست‌های سی و هفتمین جشنواره بین‌الملل فیلم کوتاه تهران، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: ۳۳ هزار بازدید اتفاق منحصر به فردی است. برنامه آی‌جی‌ تی‌وی(برنامه ویدئوی اینستاگرام) را باید تا انتها ببینید تا کنتور بیندازد. یعنی به این شکل نیست که اگر کسی پنج دقیقه از یک نشست را ببیند، بازدید به حساب آید.
این نشست‌ها ۳۳ هزار بازدید کامل داشته‌اند. این بازدیدها چند دلیل عمده دارند. یکی اینکه ما دانش‌افزایی مربیانمان را از طریق شبکه داخلی از سال گذشته شروع کرده بودیم که تعدادی از علاقه‌مندان فیلم کوتاه از آن خبر داشتند.
علاوه بر آن، از چند ماه پیش که کرونا باعث تعطیلی کلاس‌های انجمن شده بود، در سراسر کشور شروع به آموزش آنلاین کردیم و نشست‌های تخصصی به نام «برخط فرضی» را که خود انجمن طراحی کرده بود، به طور مداوم در روزهای چهارشنبه‌ ادامه ‌دادیم. این تداوم چند ماهه و پیوستگی و ارتباطمان با مخاطب باعث شده، مخاطب این فضا را بشناسد و بداند که انجمن سینمای جوان محتوای جذاب علمی و فنی را در قالب آنلاین ارائه می‌دهد.

وی در ادامه درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای آموزش مناسب و با کیفیت علاقه‌مندان به فیلم کوتاه گفت: توانستیم ۱۰ نفر از مدرسان و افراد صاحب‌نظر شاخص خارجی، همچنین ۱۰ نفر از مدرسان و هنرمندان داخل کشور را دعوت کنیم تا این ترکیب ۲۰ نفره در مدت ۱۰ روز بتوانند مباحث لازم را مطرح کنند.
برای کسانی که به حوزه فیلم کوتاه علاقه‌مند بودند، این آموزش‌ها بسیار مهم بود. علاوه بر آن، نشست‌ها ساعت مناسبی برگزار می‌شد. یعنی از ساعت ۸ تا ۱۲ شب و زمانی که افراد در منازلشان حضور داشتند. از طرف دیگر انجمن سینمای جوان ایران در اینستاگرام ۲۷ هزار دنبال‌کننده حرفه‌ای دارد که به طور جدی حوزه فیلم کوتاه را تعقیب می‌کنند. همه این موارد تعیین‌کننده بود.

به گفته موسوی، دعوت کردن از افراد شاخصی مانند آقای داریوش خنجی با شگفتی و استقبال بسیاری مواجه شد تا جایی که  ۶ هزار و ۵۰۰ نفر فقط برنامه‌اش را دیدند. جایگاه جهانی وی در این اتفاق موثر بود. برای پوشش این نشست‌ها پلتفرم‌های مختلف داخلی و خارجی بسیاری را مطالعه کردیم و متوجه شدیم که اینستاگرام بهتر از بقیه است.

فرصت‌سازی از شبکه‌های اجتماعی
از زمان همه‌گیری کرونا جشنواره‌های زیادی به صورت آنلاین برگزار شدند. جشنواره‌هایی که در برخی از آنها با عدم کیفیت پوشش‌های خبری و نشست‌ها مواجه بوده‌ایم.
از موسوی پرسیدیم اگر جشنواره‌های دیگر بخواهند مسیر شما را طی کنند، به چه نکاتی باید بیشتر توجه و عمل کنند؟
وی پاسخ داد: ما به این نتیجه رسیدیم فراگیرترین پلتفرمی که در دسترس همگان است اینستاگرام است. چون تا حدودی در همه گوشی‌ها نصب شده‌ است. نشست‌ها و برنامه‌های آنلاین را کمتر کسی با تلویزیون یا دسکتاپ می‌بیند. به طور عمده از گوشی‌هایشان و با هدفون مطالب را می‌بینند و گوش می‌دهند. از طرف دیگر مطلع شدیم مدرسان خارجی به آی‌پی ایران نمی‌توانند وصل شوند اما نرم‌افزار جهانی مانند اینستاگرام این مشکل را برطرف کرده است.

توفیق‌های اجباری  نشست‌های آنلاین
وی در پایان با بیان اینکه علاقه‌مندان به فیلم کوتاه هرساله از شهرستان و راه‌های دور برای حضور در جلسه‌های آموزشی می‌آمدند، گفت: این افراد به اسکان نیاز داشتند. البته کمک می‌کردیم که اقامتگاه‌های ارزان بگیرند اما در هر صورت خودشان هزینه می‌کردند.
روزهایی که به کاخ جشنواره می‌آمدند چون از صبح تا شب کارگاه بود متاسفانه نمی‌رسیدند فیلم ببینند. اما چون جشنواره امسال در دو بازه زمانی برگزار شد و بخش کارگاه‌ها و نشست‌های علمی ۷ تا ۱۷ آبان و در ۱۰ روز برگزار شد، بخش نمایش به تعویق افتاد. به همین دلیل خوشبختانه مخاطب بیشتری پوشش داده شد.
سال‌های گذشته در نهایت ۲۵۰ نفر در هر نشست حضور داشتند و جشنواره بیشتر از پنج روز طول نمی‌کشید. اما امسال ۳۳ هزار بازدید موفق داشتیم که شهریه‌ای هم از علاقه‌مندان اخذ نشد. خوشبختانه به دلیل همکاری پیوسته و خوب اتاق فکر، شورای برگزاری و سه واحد یادشده، موفقیت‌های بسیاری کسب شد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.