۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۸:۵۹
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84105904
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

فغانی را قربانی چه کسی می‌کنیم؟

۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۸:۵۹
کد خبر: 84105904
مجید روان‌ستان
فغانی را قربانی چه کسی می‌کنیم؟

تهران- ایرناپلاس- در روزهایی که فدراسیون‌نشین‌های ما غرق در تدوین اساسنامه‌ای هستند که در حال رفت‌وبرگشت به فیفاست، عزل‌ونصب‌هایی صورت می‌گیرد که در نوع خود عجیب و حتی بحث برانگیز است. از جمله می‌توان به حذف علیرضا فغانی پرافتخارترین داور تاریخ فوتبال ایران و آسیا، از فهرست داوران بین‌المللی ایران اشاره کرد.

به گزارش ایرناپلاس، وضعیت این روزهای داوری فوتبال ایران بعد از انتخاب دوباره فریدون اصفهانیانِ بازنشسته در راس داوری فوتبال تا شروع لیگ بیستم با عملکرد ناامیدکننده همراه شده است. ارسال نشدن فهرست داوران بین‌المللی از سوی ایران در زمان مقرر و همچنین تصمیم‌های گرفته شده از سوی کمیته داوران از جمله، خط خوردن نام علیرضا فغانی از این فهرست، واقعیت‌های تلخ این روزهای داوری فوتبال ماست.

فغانی سکوت کرد
پس از خط خوردن علیرضا فغانی از فهرست داوران بین‌المللی ایران با او تماس گرفتیم، گفت حاضر نیست در این باره صحبتی کند. فغانی پیش از مهاجرتش به استرالیا در جلسه‌ای با مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال، گفته بود که اگر تمایل داشتند او دوست دارد با نام ایران در مسابقات بین‌المللی شرکت کند. فغانی، درباره اینکه چرا اسمش از فهرست خط خورده، گفت: یکی دو تا تماس داشته و به او گفته‌اند به دلیل مسائل مربوط به حراست است. «من هیچ‌وقت نه سیاسی بودم و نه مشکلی داشتم.»

هیچکس پاسخگو نیست
وقتی شایعه خط خوردن نام علیرضا فغانی از فهرست داوران بین‌المللی ایران انتشار یافت، اعضای کمیته داوران و دپارتمان داوری حاضر به پاسخگویی در این باره نشدند و روزه سکوت گرفته‌اند؛ سکوتی که از زمان به روی کار آمدن اصفهانیان، در این کمیته حاکم شده و از طرفی مسعود مرادی که تا پیش از حضور در جمع اعضای کمیته داوران، تاکید داشت افرادی که پست می‌گیرند، دیگر پاسخگو نیستند، اکنون او نیز تلفن خود را از دسترس خارج کرده و در این زمینه علاقه‌ای به ارائه توضیحات ندارد.

به اسم جوانگرایی
شروع کنار گذاشتن فغانی، از زمان ریاست هدایت ممبینی در کمیته داوران رقم خورد و شایعه‌هایی هم وجود دارد که دلیل کنار گذاشتن فغانی را مسائل غیرورزشی بیان کرده‌اند. اما واقعیت اینکه کمیته داوران به اسم جوانگرایی داوران، این کار را انجام داده تا داور مورد نظر سرپرست کمیته داوران در فهرست قرار گیرد.

حیدری هم بود، اما ...
پیش از این نیز کمیته داوران قصد داشت نام دکتر بیژن حیدری را از فهرست بین‌المللی حذف کند. حیدری چون ۴۰ سالگی را رد کرده و هنوز نتوانسته در لیگ قهرمانان آسیا قضاوت کند، یک داور جوانتر را جانشین او کنند تا به نوعی برای سال‌های آینده پشتوانه‌سازی و یک جانشین مناسب برای فغانی در آسیا داشته باشیم. ماجرای کنار گذاشتن حیدری با توجه به فشارهای وارد شده، منتفی شد. 

داور مورد نظر سرپرست
فراموش نکنیم در سال‌های اخیر بویژه فصل پیش، قضاوت داوران در لیگ کشور فوق‌العاده ضعیف بود و کمیته داوران به جای قوی‌تر کردن داوران، نقشه کنار گذاشتن دو داور بین‌المللی را در سر می‌پروراند. قرار بود مرتضی منصوریان، داور مشهدی جانشین فغانی در فهرست بین‌المللی قرار گیرد اما با اتفاقاتی که رخ می‌دهد، ناگهان نام سید علی‌اصغر مومنی، داور نوشهری، جانشین فغانی معرفی می‌شود. داوری که مورد توجه سرپرست کنونی کمیته داوران است.

آیا جوانگرایی جواب می‌دهد؟
کمیته داوران معتقد است اگر هر داوری یک سال در ایران قضاوت نکرده باشد، از فهرست بین‌المللی خارج می‌شود. این در حالی است که فیفا گفته داوری که در جام جهانی قضاوت می‌کند، باید در دو سال منتهی به جام جهانی حداقل چند بازی را در کشور خود سوت بزند. اکنون این پرسش مطرح است که مومنی در فصل گذشته چند قضاوت داشته؟ منصوریان هم که گزینه جانشینی بود، تاکنون چند قضاوت در لیگ برتر انجام داده؟ اگر بحث جوانگرایی باشد، آیا این جوانگرایی در آستانه جام جهانی جواب خواهد داد؟

هنوز دیر نشده
هنوز دیر نشده و اصفهانیان که اکنون رئیس هیأت فوتبال استان زنجان است و برای تصدی پست خود در کمیته داوران باید از ریاست هیأت فوتبال زنجان استعفاء دهد - و تاکنون این امر انجام نشده- می‌تواند نام فغانی را تا پیش از پایان سال جاری میلادی در فهرست بین‌المللی بازگرداند.
حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون فوتبال، از سرپرست کمیته داوران خواسته به قید فوریت موضوع دستورالعمل و آیین‌نامه‌های مرتبط با معرفی فغانی در فهرست داوران بین‌المللی فوتبال کشورمان را از طریق فیفا دوباره بررسی کند.

جانشین فغانی ایرانی نخواهد بود
یکی از مسئولان حاضر در وزارت ورزش و جوانان به محمدرضا منصوری یکی از کمک‌های فغانی گفته، فغانی از فهرست خارج شده، اشکالی ندارد، موعود بنیادی‌فرد جای او قضاوت خواهد کرد.
البته این از فقر اطلاعاتی آن مسئول است زیرا اگر نام فغانی را خط بزنیم، هیچ داوری از کشورمان نمی‌تواند به جای او در مسابقات انتخابی و نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قضاوت کند و فیفا براساس رنکینگ جهانی، هر داوری از هر کشوری که پس از فغانی قرار دارد را جانشین او در این رقابت‌ها خواهد کرد.  

شانس قضاوت در فینال جام جهانی قطر
فراموش نکنیم علیرضا فغانی، با سابقه قضاوت در فینال بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ و دیدار رده‌بندی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، چون در سال‌های پایانی قضاوت‌های بین‌المللی خود قرار دارد، احتمال قضاوت فینال جام جهانی ۲۰۲۲ کم نیست تا مایه فخر ما ایرانی‌ها شود. همانگونه که همچنان به دلیل حضور محمد فنایی به عنوان کمک داور فینال جام جهانی ۱۹۹۴ به خود می‌بالیم. اکنون علیرضا فغانی قربانی چه کسانی می‌شود؟
اکنون پرسشی که مطرح می‌شود اینکه، اصفهانیان که غیرقانونی در مسند قرار گرفته و به همراه دوستانش در نهایت تا دو ماه دیگر در پست‌های خود باقی نخواهند ماند، چگونه به خود اجازه می‌دهد برای داوری کشور چنین تصمیمی را بگیرد؟

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.