دپارتمان داوری برای خود حکومت درست کرده؛ تضمین شغل می‌خواستم

تهران- ایرناپلاس- بازگشت «اصفهانیان» به صندلی ریاست کمیته داوران،‌ آن هم در حالی که بیش از یک سال‌ونیم پیش به دلیل بازنشستگی مجبور شد از این جایگاه که از اردیبهشت ۱۳۹۱ تا اسفند ۱۳۹۷ برعهده داشت، استعفاء دهد، با مخالفت‌ها و انتقادهای زیادی همراه شده است.

به گزارش ایرناپلاس، این روزها بی‌ثباتی و اتفاقات غیرمترقبه در فوتبال ما به یک روند تکراری تبدیل شده است. گویی میزها و صندلی‌ها فقط برای مدیران استقلال و پرسپولیس لق نمی‌زند، بلکه کمیته داوران و دپارتمان داوری هم دچار چنین مشکلی هستند و هر کسی روی آن می‌نشیند، راحت نیست و این بی‌ثباتی و تغییر رئیس یا سرپرست کمیته داوران و دپارتمان داوری فوتبال بارها تکرار شده‌ است.

استفاده از اختیارات ریاست فدراسیون!
فدراسیون فوتبال این روزها بدون متولی بوده و با سلیقه حیدر بهاروند، در نقش سرپرست اداره می‌شود. او در تصمیمی عجیب با استفاده از بند ۱۰-۱ از ماده ۳۸ اساسنامه که مسئولیت و اختیارات رئیس فدراسیون در صدور یا لغو احکام با تصویب هیأت رئیسه است، در حکمی با برکناری اسماعیل صفیری سرپرست کمیته داوران، فریدون اصفهانیان را به عنوان سرپرست جدید کمیته داوران منصوب کرد. اکنون این پرسش مطرح است که او در دوره پیشین مدیریت خود چه اقدام مثبتی برای داوران و داوری فوتبال کشور انجام داده بود که دوباره بخواهد آنها را تکرار کند؟

چرا حکم سرپرستی؟!
اگر اسماعیل صفیری به عنوان سرپرست کمیته داوران انتخاب شد، دلیل آن نبودن عضو هیات رئیسه بود، اما چرا حکم اصفهانیان که عضو هیأت رئیسه است سرپرست خورده؟ شاید این حکم سرپرستی به دلیل بازنشستگی است که بازهم جای سوال دارد؟ آیا اصفهانیان نیز مانند ابراهیم شکوری ۱۴ ماه با حکم سرپرستی کار خواهد کرد؟!
شاید بهتر بود به جای اصفهانیان از یک داور بازنشسته جوانتر استفاده می‌شد تا با تفکرات جدید وارد کارزار شود. کشور ما از نظر آماری در آسیا از معدود کشورهایی هستیم که بالاترین ناظران بین‌المللی را در عرصه کمیته داوران آسیا (ای‌اف‌سی) داریم.

حسین عسگری، مسعود عنایت، هدایت ممبینی، محسن ترکی، مسعود مرادی، اسماعیل صفیری و حسن کامرانی‌فر ناظران بین‌المللی ما در آسیا هستند. آنها با کمیته داوران آسیا همکاری می‌کنند و به مسائل روز داوری اشراف و تجربه بین‌المللی دارند؛ می‌توانیم از تجربیات آنها برای بهبود داوری استفاده کنیم. با این نفرات می‌توانیم یک کمیته داوران قوی تشکیل دهیم و آنگاه داوران با بودن این نفرات باتجربه حساب می‌بردند و دیگر شاهد آشفتگی فصل پیش نبودیم. هدف ما زیرسوال بردن نفرات کنونی کمیته داوران نیست، آنها نیز به اندازه خود زحمت کشیده‌اند، اما چرا از داشته‌های خود بهره نمی‌بریم؟

حالا که سرپرست موقت فدراسیون فوتبال دوست نداشت کمیته داوران در اختیار اسماعیل صفیری باقی بماند، می‌توانست به جای بازگرداندن فریدون اصفهانیان ۶۲ ساله، با انتخاب یک نفر از بین ترکی، مرادی و کامرانی‌فر به عنوان رئیس کمیته داوران، هم جوانگرایی کرده و هم جان تازه‌ای به این کمیته می‌بخشید.
اینکه چرا ما از داشته‌های خود بهره نمی‌بریم و اینکه چرا از آنها در این چند سال اخیر در تشکیلات داوری استفاده نکرده‌ایم؟ جای سوال دارد. شاید آنها حاضر نیستند به هیچ عنوان تن به خواسته‌های فدراسیون‌نشین‌ها که برای داشتن حق رای از هیأت استان‌ها، داوران کم تجربه را وارد رقابت‌ها کنند!

پس از انتخاب اصفهانیان به عنوان سرپرست کمیته داوران، با اسماعیل صفیری، سرپرست سابق این کمیته در رابطه با مشکلات داوری، اختلافات کمیته داوران با دپارتمان داوری به گفت‌وگو پرداختیم.

صفیری: تضمین شغلی می‌خواستم
صفیری، در رابطه با برکناری خود به ایرناپلاس گفت: «جریان این بود که بعد از پایان لیگ و همچنین فینال جام حذفی کشور، برای فصل بعد برنامه‌ریزی می‌کردم و این کار منوط بر این بود که ایده‌ها و سیاست‌های خود را به فدراسیون بگویم و به اجرا بگذارم. برنامه خود را در روز ۲۷ شهریور به فدراسیون فوتبال برای آقای بهاروند فرستادم. چون من در میانه راه لیگ فصل پیش مسئولیت را پذیرفتم، برای فصل جدید باید برخی کارها را انجام می‌دادم تا مشکلات فصل قبل تکرار نشود. ابتدا تضمین شغلی می‌خواستم.»

محدویت‌هایی را برایم ایجاد کردند
وی ادامه داد: «دلیل آن این بود یک هفته بعد از قبول پست سرپرستی، هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شدم، می‌گفتند تا ظهر امروز فلانی رئیس کمیته داوران می‌شود، خب بشود! من که دنبال این کار نبودم، هر کسی می‌خواهد بشود، بشود! اما درست نیست اینکه هر روز یا هر هفته یکی می‌خواهد شما را کنار بگذارد و شما دیگر تمرکز کار کردن را ندارید. نکته عجیب این بود که در بدو ورود از من خواسته شد با رسانه‌ها بدون اجازه فدراسیون صحبت نکنم! در واقع محدویت‌هایی را برایم ایجاد کردند. در یک مجموعه یک سلسه مراتب وجود دارد.»

حضور ۱۰۳ داور و ۱۳۶ کمک داور
صفیری که یکی از هفت ناظر بین‌المللی کشورمان در آسیاست، اضافه کرد: «در مدت زمانی که به عنوان سرپرست کمیته داوران بودم، در چیدمان داوری و ابلاغ آن مستقل عمل کردم. کارنامه من نشان می‌دهد زیر بار زور هیچ فردی نرفتم. ما در فصل گذشته داوران زیادی داشتیم. فکر می‌کنم هفته نوزدهم یا بیستم لیگ برتر و هفته بیست و چهارم یا بیست و پنجم لیگ یک، به عنوان سرپرست انتخاب شدم؛ ۱۰۳ داور و ۱۳۶ کمک داور دعوت شده بودند که بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی بود و در کثرت داوران فصل پیش هیچ نقشی نداشتم و نمی‌دانم چه سیاستی پشت این انتخاب‌ها بود.»

باشگاه‌ها نباید از داوری آسیب می‌دیدند
سرپرست سابق کمیته داوران با تاکید بر اینکه نمی‌توانست داوران را کم و یا کسی را اضافه کند و باید با همان چیزی که به دست او رسیده بود کار را ادامه می‌داد، افزود: «وقتی تعداد داوران زیاد می‌شود کیفیت پایین می‌آید. توقع زیاد می‌شود، نمی‌شود که با این همه داور ادامه بدهید، زیرا در چند هفته پایانی آن مسئول (رئیس کمیته داوران) مجبور است سه هفته متوالی بهترین داور خود را تکراری به زمین بفرستد، چون فقط داوری کردن نیست، به دلیل آمار داشتن نیست، باشگاه‌ها هم مهم هستند، چون هزینه کردن و نباید از داوری آسیب ببینند.»

داوران جدید باید تزریق می‌شد
صفیری ادامه داد: اینگونه نیست که من چون یک بازی لیگ یک را سوت زدم، یک بازی لیگ برتر را قضاوت و یا کمک کردم، حق قانونی خود بدانم بروم قضاوت کنم. «چه درست یا غلط این تفکر من بود. پس از این قضیه گفتم که فصل جدید نباید اینگونه باشد. تا زمانی که فدراسیون هستم، تضمین شغلی می‌خواهم. از طرفی در گذشته، داوران منتخب من نبودند و نیاز به ترمیم داشت. وقتی جابه‌جایی پیش آمد، با همان داشته‌ها ادامه دادم، اما برای فصل جدید باید نفرات خود را انتخاب و معرفی می‌کردم که به طور قطع این تعداد (۱۰۳ داور و ۱۳۶ کمک داور) نبودند. نفرات جدید باید تزریق می‌شد.»

وظیفه دپارتمان اجرای فرامین کمیته است
او افزود: «از طرفی یک بحث دیگر من دپارتمان داوری بود که دپارتمان من نبود؛ مشکلات کمیته داوران و دپارتمان داوری سال‌هاست پابرجا بوده، چون سیاست مشخصی را نداشته‌اند. طبق قوانین، وظیفه دپارتمان اجرای فرامین کمیته داوران است. در ایران از این نظر خیلی ضربه خورده‌ایم، زیرا دپارتمان داوری دخالت‌های بی‌مورد در اموری که به آنها ارتباط ندارد، می‌کند. آنها فقط مسئول اجرای مصوبه‌ها هستند. آیین‌نامه ای‌اف‌سی در این باره می‌گوید، کمیته داوران مسئول انتخاب و تعیین داوران مسابقات در رده‌های مختلف است، نمی‌گوید دپارتمان، می‌گوید کمیته داوران!‌»

سرپرست سابق کمیته داوران که گویا از دپارتمان داوری در مدت مدیریت خود ضربه زیادی خورده است، ادامه داد:‌ «دپارتمان وظیفه‌اش اجرای مصوبه‌ها طبق قوانین داخلی است. باید ابلاغ کند، نه دخالت! در ایران دپارتمان برای خود حکومتی درست کرده، داور می‌گذارد و یا داور عوض می‌کند! این مشکلی بود که در رقابت‌های فصل پیش داشتیم و گفتم که اگر قرار است با هم همکاری کنیم باید دپارتمانی که مورد تائید کمیته داوران است، ادامه دهیم. در بازی‌های فصل پیش به سلامت داوران ایمان داشتم و انتخاب می‌کردم. اشتباه داشتند، اما هرگز عمدی و یا جهت گرفته نبود!»

فصل پیش استقلال رای داشتم
صفیری در پایان گفت: «فصل پیش استقلال رای داشتم، اما هیچگاه هماهنگی لازم با دپارتمان ایجاد نشد. نکته آخر اینکه اگر قرار بود برای این پست وقت صرف کنم، یک حقوقی برای من در نظر گرفته می‌شد، زیرا در مدتی که در این پست بودم، هیچ حق‌الزحمه دریافت نکردم. ما همه خانواده داوری هستیم، مهم نیست چه کسی مسئول است، کسی باشد که دلش برای داوری بسوزد، طرح و ایده داشته باشد، نوآوری داشته باشد، مهم سربلندی داوری است. به هر حال تاریخ عملکرد هر افرادی را که در این پست (کمیته داوران) قرار گرفته، قضاوت خواهد کرد.»

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.