۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۳۹
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84102633
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

برجام؛ همچنان در سیبل منافع جناحی

۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۳۹
کد خبر: 84102633
برجام؛ همچنان در سیبل منافع جناحی

تهران- ایرناپلاس- ماجرای برجام اگر چه با روی کار آمدن ترامپ و خروج آمریکا از این توافق، پیچیده شد و بسیاری از دستاوردهای آن را گرفتار یک‌جانبه‌گرایی‌های ترامپ کرد اما در داخل کشور نیز همواره با مخالفت‌هایی همراه بود که بیشتر رنگ و بوی رقابت‌های سیاسی می‌داد اما به نام و نشان‌های دیگری از تریبون‌ها مطرح می‌شد.

به گزارش ایرناپلاس، در تازه‌ترین حملات داخلی به برجام، یکی از روحانیون شناخته شده، برجام را کلاهبرداری به تمام معنا از مردم و سوء‌استفاده جانورصفتانه از حسن نیت دانسته است.

این اظهارات و حمله به برجام در حالی است که از زمان اجرای برجام یعنی دیماه ۱۳۹۴ تا زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای در اردیبهشت ۹۷ دستاوردهای قابل توجه این موفقیت دیپلماتیک به گونه‌ای بود که بسیاری از کاستی‌ها و عقب‌ماندگی‌های گذشته با سرعت بالایی جبران شد، با این وجود،‌ برخی از مخالفان دولت عامدانه چشم بر این دستاوردها بستند و تخریب برجام را همنوا با برخی جریان‌های مخالف خارج کشور دنبال کردند.

برجام بر خلاف آنچه از سوی بعضی جریان‌ها مطرح می‌شود، نه تنها در زمینه اقتصادی گشایش‌های قابل توجهی را برای کشور به دنبال داشت، بلکه در زمینه هسته‌ای نیز، قدرت‌های بزرگ دنیا را مجاب به پذیرش حقوق هسته‌ای ایران کرد.
تداوم فعالیت‌های غنی‌سازی نطنز، ادامه تحقیق و توسعه در حوزه سانتریفیوژهای جدید، و مدرنیزه کردن آب سنگین تحقیقاتی اراک از جمله موضوع‌هایی بود که در سایه برجام مورد پذیرش همه دنیا قرار گرفت.

اما شاید بزرگترین دستاوردی که اکنون بسیاری از مخالفان دولت، آگاهانه آن را نادیده می‌گیرند، لغو همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی بود؛ در عین حال خارج شدن موضوع هسته‌ای ایران از فصل هفتم منشور شورای امنیت و دور شدن سایه جنگ از کشور، لغو ۱۲ قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دیگر دستاوردهای کلان برجام در سطح بین‌المللی بود.

دستاوردهای اقتصادی برجام نیز به گونه‌ای بود که اگر چه در فاصله اجرای توافق هسته‌ای تا خروج آمریکا از آن، بارها از سوی مخالفان دولت در کشور، نادیده و ناچیز گرفته می‌شد اما دست‌کم با خروج ترامپ و اعمال تحریم‌ها، همان جریان‌هایی که بر طبل بی‌اثر بودن برجام می‌کوبیدند، به پیامدهای مثبت آن اعتراف کردند.

پرداخت‌ پول‌های بلوکه‌شده ایران در آمریکا به همراه سود آن، بالاترین رشد اقتصادی دنیا در زمان اجرای برجام، رفع تحریم‌های نفتی و افزایش صادرات نفت خام ایران، نوسازی ناوگان فرسوده هوایی کشور، رفع تحریم‌ شرکت کشتیرانی ایران و شرکت ملی نفتکش و صنعت خودرو از جمله دستاوردهای اقتصادی برجام بود.

خروج ترامپ از برجام اگر چه با وضع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران همراه شد اما آنگونه که برخی برجام را سوءاستفاده از مردم ایران عنوان می‌کند، بیانگر دور بودن از بینش سیاسی و بین‌الملل است. در این زمینه با واکاوی سخنان رهبر انقلاب، به خوبی نگاه منطقی ایشان به برجام برای دیگران روشن می‌شود.

ایشان تیرماه ۱۳۹۴ در دیدار مسئولان نظام تاکید کرد: «ما عقیده نداریم که در یک مذاکره هیچ هزینه‌ای نباید داد، هیچ عقب‌گردی نسبت به بخشی از موضوعات نباید کرد؛ نه، به‌قدر صحیح و منطقی و عقلایی حاضر به هزینه دادن هم بودیم.»
رهبر معظم انقلاب همچنین در سال ۱۳۹۶ تاکید کردند: «نمیگویم با دنیا قطع رابطه کنید، این اصلاً نظر بنده نیست. از اوّلِ انقلاب، بنده جزو آن آدمهایی بودم که اصرار داشتم بر ارتباط -ارتباط با اطراف دنیا- الان هم همان عقیده را دارم.»

اینکه برخی برجام را کلاهبرداری می‌خوانند تا از این طریق به دستگاه دیپلماسی دولت حمله کنند، باید بخشی از صحبت‌های رهبری در سال‌های ۹۵ و ۹۶ را یادآور شد: «بنده مکرّر گفته­‌ام، ما به مسئولینی که رفتند برجام را دنبال کردند، اعتماد داشته‌ایم و داریم، الان هم همین‌جور [است]، اینها را افراد خودی و علاقه‌مند و مؤمن میدانیم» «عناصر خودمان زحمت خودشان را کشیدند و همان‌قدر که می‌توانستند کار کردند؛ طرف مقابل، طرف خبیثی است، طرف نامردی است.»

ضمن آنکه، برجام با وجود خروج آمریکا از آن و اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه کشورمان، اگر چه از سوی عده‌ای، دیگر مرده بود، اما همان برجام مرده مانع آن شد که ایالات متحده بتواند در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه و تمدید تحریم تسلیحاتی را به سرانجام برساند. در حالی که در گذشته همه قدرت‌های دنیا که هم‌پیمانان کاخ سفید محسوب می‌شوند علیه ایران دست به اقدام ‌می‌زدند، این بار آمریکا در شورای امنیت با شکستی سنگین مواجه شد تا دست‌کم انزوای سیاسی بزرگی را در سطح بین‌المللی تجربه کند، و این همه در سایه برجام ممکن شد.

در واقع همان‌طور که پیشتر در گزارشی دیگر به آن اشاره شد، شکست پی‌درپی کاخ سفید در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و فعال کردن مکانیسم ماشه، یکی از بی‌سابقه‌ترین سرشکستگی‌های دیپلماتیک ایالات متحده به شمار می‌رود که مخالفان دولت، به عمد آن را نادیده می‌گیرند.

انتظار می‌رود با توجه به برآیند موفقیت‌های بین‌المللی کشور، نگاه منتقدان به مسایل کلان، از نگاه منافع جناحی خارج شود و دستاوردهای بزرگ دیپلماسی دولت را در چرخه بازی‌های سیاسی داخلی قرار ندهند، زیرا کشور در این روزها، نیازمند هم‌افزایی همه بخش‌ها برای عبور با آرامش از فشارهای اقتصادی و مشکلات کنونی کشور است.

۳ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.