تلویزیون اینترنتی روستایی، راهی برای رونق گردشگری و اشتغال

تهران- ایرناپلاس- نخستین تلویزیون اینترنتی روستایی کشور در حالی در گرگان راه‌اندازی شده که گفته می‌شود هدف آن توسعه فرهنگی و اقتصادی و نمایش زیبایی‌های زندگی و آداب‌ و ‌رسوم روستاهاست.

به گزارش ایرناپلاس، تلویزیون‌های اینترنتی به تماشاگران امکان انتخاب برنامه دلخواه را از میان مجموعه‌ای از نمایش‌های تلویزیونی می‌دهد. این سیستم در سال‌های اخیر با گسترش و استقبال بسیار زیادی مواجه شده تا جایی که کاربران علاقه‌مند بسیاری به فوتبال، سریال و ... را به خود جذب کرده است.

اما در نوزدهم مهرماه بود که نخستین تلویزیون اینترنتی روستایی کشور با مجوز رسمی از صداوسیما و سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیر نظر پارک علم و فناوری و مرکز رشد راه‌اندازی شد. این تلویزیون اینترنتی که توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در راستای شعار «رونق و جهش تولید» در گرگان افتتاح شد، نشان ملی ثبت و نماد اعتماد الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت را دارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم افتتاح این شبکه تلویزیون اینترنتی گفت، «گلستان ظرفیت زیادی در مناطق روستایی دارد اما هنوز بخش‌های اصلی و مهم آن مانند فرهنگ و آداب و رسوم آن که می‌تواند منشا تاثیرات مهم اقتصادی باشد، مورد استفاده قرار نگرفته است.» گفته می‌شود هزار دهیار، مدیران کل روستایی استان‌ها، گروه‌های استارتاپی و فعالان رسانه‌ای، راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی روستایی را به صورت زنده تماشا کردند.

توجه به روستاها و شهرهای کوچک همواره جزو اهداف مهم دولت بوده است که این اتفاق تا حدودی می‌تواند توجه دولت و عملی شدن این شعار را نشان دهد.
اما پرسشی که در این میان مطرح می‌شود اینکه راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی چه کمکی به معرفی روستاها، فرهنگ، آداب و رسوم و  توسعه گردشگری در روستاها خواهد داشت؟ آیا این اتفاق می‌تواند به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال روستاییان در کشور کمک کند؟

در این زمینه با ناصر پازوکی عضو هیات علمی دانشگاه و مدیرکل پیشین میراث فرهنگی استان تهران گفت‌وگو کردیم.

حضور متخصصان در منطقه و استان
پازوکی درباره تلویزیون اینترنتی روستایی کشور و پیامدهای این رسانه بر معرفی و شناساندن روستاها و توسعه گردشگری، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: به طور قطع کسی نمی‌تواند تاثیر رسانه‌های همگانی به‌ویژه تلویزیون و رادیو را بر توسعه گردشگری روستاها و شهرهای کوچک انکار کند. یک بخش از آن، نقش رسانه است و بخش دیگر، تهیه برنامه‌های پرمحتوای درست و مناسب.
متاسفانه بیشتر برنامه‌هایی که تلویزیون در این زمینه پخش می‌کند به این شکل است که افرادی به عنوان ایرانگرد به جاهای مختلف می‌روند؛ حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد اطلاعات آنها اشتباه است و عموما هر کسی با هر رشته تحصیلی و تنها به دلیل اینکه علاقه به سیروسفر، گردش و کوه و بیابان دارد راه فاتاده و مستند تهیه‌ می‌کند. آن بخش از این برنامه‌ها که به طبیعت، کوه، دشت و چشمه و... مربوط است ایرادی ندارد اما آن بخش مربوط به آثار تاریخی باید اطلاعات دقیق بدهند. باید برای هر منطقه و هر استانی متخصصانی حضور داشته باشند؛ چون در ابتدا باید در رابطه با یک روستا، شهر و بعد شهرستان و استان، برنامه‌ای دقیق و علمی ارائه کنند به گونه‌ای که برای مخاطبان سبب آگاهی شود و فقط به جنبه سرگرمی آن توجه نشود. این اشکالاتی است که در برنامه‌ها می‌بینم. چون برنامه‌ها توسط متخصصان فن تهیه نمی‌شود، متاسفانه آن تاثیری که باید داشته باشند را ندارند.

ویژگی برنامه‌های تلویزیونی تاثیرگذار
وی در پاسخ به این پرسش که برنامه‌های این تلویزیون اینترنتی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند که هم تاثیرگذاری داشته باشند و هم به توسعه گردشگری کمک کنند، عنوان کرد: آن چیزی که مهم است فعالیت، تبلیغ و تهیه برنامه‌هایی برای شناساندن قومیت‌هاست. در سال‌های اول انقلاب، جمهوری اسلامی ایران معتقد بود دیدگاه‌های ناسیونالیستی، ملی‌گرایی، وطن‌پرستی و ...  خوب نیست و مهمتر از میهن، سرزمین و آب‌وخاک، مذهب و امثال اینهاست و لذا آن اوایل به این مسائل پرداخته نمی‌شد.
فکر نمی‌کنم در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، پنج برنامه تلویزیونی از شاهنامه ساخته و پخش شده باشد که از آن حماسه‌ها برای تهیج و تشویق رزمندگانمان بهره برده باشند. سابقه استقرار انسان و تمدن و فرهنگ در این کشور بیش از ۸ تا ۹ هزار سال است. باید مسئولان این را بپذیرند که در این سابقه تاریخی، مردم این سرزمین دارای فرهنگ، هنر و تمدنی بوده‌اند که جهان را در مقابل ایران به زانو زدن واداشته است. اما متاسفانه به این قضیه توجه نمی‌شود. اگر این فرهنگ، تاریخ و تمدن را بتوانیم با نوجوانان و نسل جوانمان آشنا کنیم، به طور طبیعی بعد از آشنایی و شناختن بناها و محوطه‌های تاریخی، تپه‌های باستانی و ... ، به مساجد، امامزاده‌ها، تکایا، زیارتگاه‌ها و امثال اینها می‌رسند.

پیامدهای اقتصادی تلویزیون اینترنتی روستایی
پازوکی درباره پیامدهای اقتصادی راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی روستایی گفت:‌ به طور قطع بر حوزه اشتغال آثار مثبتی دارد. اگر با دقت بررسی کنید متوجه می‌شوید مکان‌هایی وجود دارد که تنوع آب‌وهوا و اقلیم و حیات وحش در کنار تنوع قومیت، فرهنگ‌ها، آیین‌ها و به دنبال آنها تنوع آثار تاریخی و فرهنگی هم وجود دارد. همه جای ایران قابل دیدن بوده و برای اقوام دیگر جذاب است. یعنی اگر هموطنانی از لرستان به کردستان بروند یا از آذربایجان به خراسان بیایند مکان‌های دیدنی، تماشایی و جذابی در هر یک از این شهرها وجود دارد که با آثار تاریخی هم تکمیل می‌شود.
متاسفانه، گاوِ جاذبه گردشگری در ایران به علت بی‌توجهی لاغر شده و شیر نمی‌دهد، اما اگر به آن برسیم و برنامه‌ریزی درست داشته باشیم، خوب تعذیه‌ و چاقش کنیم آن وقت شیرش می‌تواند صدها خانه را سیر کند و تلویزیون اینترنتی روستایی می‌تواند در این مسیر کمک کند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.