غفاری: فیفا مخالف همراهی دولت در کنار فوتبال نیست

تهران- ایرناپلاس- در بخش دوم میزگرد ایرنا با حضور دکتر حسن غفاری و هوشنگ نصیرزاده، درباره ایرادهای اساسنامه فدراسیون فوتبال که بر طرف شده، زورگویی فیفا به ایران از یک‌سو و نادیده گرفتن ایرادهای فوتبال عربستان از سوی دیگر و مخالف نبودن فیفا از حضور دولت در کنار فوتبال، بحث و گفت‌وگو شد.

به گزارش ایرناپلاس، غفاری و نصیرزاده در بخش نخست میزگرد، چگونگی شکل‌گیری کمیته انتقالی و مشکلات سر راه آن، تفاوت اساسنامه کنونی با اساسنامه دوره کمیته انتقالی و تخلف در انتخاب دبیرکل فدراسیون فوتبال پاسخگوی پرسش‌های ایرناپلاس بود.

در بخش دوم میزگرد، نصیرزاده درباره عدم حضور کانون مربیان و داوران در اساسنامه اظهار داشت: «سال ۱۳۹۰ که اساسنامه تهیه شد، در آن زمان نه کانون داوران وجود داشت، نه کانون مربیان و نه کانون بازیکنان؛ نوشته شد در فقدان این‌ها، داور بین‌المللی جای کانون داوران رای دهد و چون کانون بازیکنان نداریم، کاپیتان تیم ملی به نمایندگی از آنها در رای‌گیری شرکت کند. اکنون در حال سپری کردن سال ۲۰۲۰ هستیم؛ بیاییم حرف‌های جدید بزنیم؛ مگر می‌شود بازیکن بگوید من کاپیتان بودم و گل زدم، باید بیایم در مجمع عمومی قرار بگیرم و رای بدهم؟»

چرا بازیکنان سابق تیم ملی که نزدیک و یا بیش از ۱۰۰ بازی ملی انجام داده‌اند جایی در مجمع ندارند؟
_ نصیرزاده: تشکلی که در وزارت کشور به ثبت رسیده باشد، می‌تواند بیاید در مجمع عمومی بگوید من حق رای می‌خواهم. به من یک حق رای بدهید چون یک تشکل هستم.

یعنی کاپیتان‌ها هم باید تشکل داشته باشند؟
_ نصیرزاده: نه! اساسنامه چه می‌گوید؟
_ دکتر غفاری: بازیکنان تشکل داشته باشند.

_ نصیرزاده: اساسنامه می‌گوید باشگاه‌ها، کانون‌ها، لیگ‌ها و آنهایی که به ثبت رسیده، حق حضور در مجمع را دارند. منظور از لیگ همان اتحادیه است. وقتی در اساسنامه می‌گویند، لیگ‌ها بیایند، منظور سازمان لیگ نیست، یعنی بروید یک تشکلی از بازیکن و مربی بیاورید. این حرف احساسی است که این نفرات پیش از این برای تیم ملی بازی کرده‌اند، ۱۰۰ تا گل زده‌اند و ... به هیچ عنوان اینگونه نیست. چون دیگر برای این نفرات بازنشسته ما سیاست‌گذاری نمی‌کنیم. باید بگذاریم افرادی در مجمع حضور داشته باشند که در میدان فوتبال هستند و ما برای آنها سیاست‌گذاری می‌کنیم. چون آنها سود دارند! در اساسنامه، کاپیتان‌های قدیمی تیم ملی حق رای ندارند! در اساسنامه جدید هم کاپیتان در فقدان کانون بازیکنان حق رای دارد.

آقای غفاری، موضوعی را آقای نصیرزاده اشاره کردند که ایرادهایی را درباره تدوین اساسنامه‌ای که شما با کمیته انتقالی نوشتید، گرفتند و گفتند براساس آن، اصطلاحات اساسنامه را انجام دادند.
_ غفاری: چه چیز اساسنامه را؟
_ نصیرزاده: گفتم پایه ما آن بوده، چون کمیته انتقالی که براساس استاندارد «استادیوس فیفا» نوشته، شکیل و سازماندهی شده، مشکلی ندارد.

آن شکل و شمایلی که شما اساسنامه را تدوین کرده بودید، کلی تغییر کرد. آیا تغییرها براساس خواسته فیفا بود یا اینکه  فدراسیون می‌خواست آن را به سود خود تغییر دهد؟ به عنوان مثال، حضور آموزش‌وپرورش در مجمع عمومی خواسته فیفا بود، یا اینکه خودتان آن را در اساسنامه گنجاندید؟ 
_ غفاری: نه، در اساسنامه فیفا ورزش آموزش‌وپرورش، ورزش کارگران، ورزش نیروهای مسلح و ... هیچکدام وجود ندارند؛ ما تفکرمان این بود که چون می‌خواهیم این بخش‌ها رونق پیدا کنند، بیاوریم در اساسنامه و حق رای به آنها بدهیم؛ هیچگاه رای آنها، نمی‌توانست رای اکثریت باشد. یک رای داشتند؛ آموزش‌وپرورش یک رای داشت، هیچگونه نمی‌توانست رای قالب باشد. اما تفکر ما این بود که شاید با آمدن آنها در مجمع عمومی، در جریان فوتبال قرار گرفته و با داشتن حق رای و صحبت کردن، کمکی به ورزش این ارگان‌ها شود. هدف ما این بود و گنجاندیم و فیفا هم هیچ مخالفتی با آن نکرد!  

همین باعث شد تا بازیکن‌ها و کاپیتان‌های سابق تیم ملی مدعی شوند، این ارگان‌ها جایگزین آنها شده‌اند؟
_
غفاری: چه کسانی جایگزین آنها شده‌اند؟

آموزش پرورش و ...
_ غفاری: نه، در اساسنامه ما نیز کاپیتان‌ها را - هم بانوان و هم فوتسال - حضور و حق رای داشتند.

ولی در اساسنامه جدید نداریم
_
غفاری: درباره اساسنامه جدید نمی‌توانم چیزی بگویم؛ چون در نگارش آن نقشی نداشتم.
_ نصیرزاده: در اساسنامه جدید کاپیتان هست. کاپیتان تیم ملی حق رای ندارد؛ کاپیتان در فقدان کانون بازیکنان حق رای دارد. از دوستانی که همکار آقای غفاری در کمیته انتقالی بودند شنیدم، فیفا می‌گفت که هیات‌ها، انجمن‌ها و ... اینها چیست؟ سه، چهار بار (اساسنامه) رفته و برگشته، اینها (کمیته انتقالی) بنده خداها نیز مقاومت کردند که نباشند، اما به هر حال یک جایی فشار می‌آوردند، فیفا بعد گفت بنویسید، هر نهاد یک نماینده، در مجموع پنج هیأت مشروط بر اینکه به عضویت فدراسیون فوتبال پذیرفته شده باشند. فیفا گفته بود اینها اگر تیم دارند بنویسید. ما در اساسنامه سال ۹۰ نوشتیم اگر تیم دارند. یعنی خودش به تنهایی نمی‌تواند بیاید. ورزش روستایی یعنی چه که اینجاست؟ من که متوجه نمی‌شوم!    
شما می‌گویید کانون مربیان باید ثبت شده باشد، آیا ورزش آموزش و پرورش در وزارت کشور ثبت شده بود که اکنون در مجمع عمومی صاحب رای است؟
_
نصیرزاده: سال ۱۳۹۰ که اساسنامه تهیه شد، در آن زمان نه کانون داوران وجود داشت، نه کانون مربیان و نه کانون بازیکنان؛ نوشته شد در فقدان آنها چون کسی نیست، داور بین‌المللی جای کانون داوران رای دهد؛ چون کانون بازیکنان نداریم، کاپیتان تیم ملی بیاید رای بدهد.
اکنون که داریم سال ۲۰۲۰ را سپری می‌کنیم، بیاییم حرف‌های جدید بزنیم؛ مگر می‌شود بازیکن بگوید من کاپیتان بودم و گل زدم، پس باید بیایم در مجمع عمومی قرار بگیرم و رای بدهم؛ نمی‌شود. کانون بازیکنان که در ایران نیست و لذا خود به خود مجبوریم یک فردی را در بین چند هزار بازیکن بیاوریم؛ گفتیم کاپیتان تیم ملی که بالاترین رده است به عنوان نماینده بازیکنان رای بدهد. در واقع این آقایان (کمیته انتقالی) هم می‌خواستند افرادی را از بیرون بیاورند و مجبور شدند؛ مثلاً ورزش نیروهای مسلح، ورزش روستایی و ... بسیار با فیفا بحث و جدل داشتند؛ حالا ایشان (غفاری) خیلی اشاره نکردند. فیفا نمی‌پذیرفت، اما کمیته انتقالی به نوعی برای فیفا جا انداختند و آنها گفتند، باشد انجام بدهید.

_  غفاری: وقتی کانون وجود ندارد. آن گروه بدون صدا بماند بهتر است یا یک نفر به نمایندگی از آنها بیاید صحبت کند و احقاق حق بکند؟ لازم است نظرشان را اعمال کنند؛ چون کانون وجود نداشت، ما نباید به آنها حق رای می‌دادیم؟ نباید حق صحبت می‌دادیم؟ گفتیم، حالا می‌آییم کاپیتان تیم ملی را می‌گذاریم؛ بالاترین رتبه داوری را که به فیفا معرفی شده به عنوان نماینده داوران می‌گذاریم؛ بهتر از هیچی است؛ تا اینکه قوانین کشور ما اجازه دهد کانون تشکیل شود و بعد نماینده کانون حق رای بگیرد. در آن زمان، این چیزها را نداشتیم اما می‌خواستیم آنها هم صدا داشته باشند.

چرا وقتی کانون شکل گرفت استفاده نشد؟ براساس آنچه که آقای نصیرزاده فرمودید اینها بروند ثبت کنند و ...
_
نصیرزاده: به ثبت هم رسیدند اما ماده ۱ تا ۱۸ اساسنامه را مراعات نکردند. باید می‌نوشتند که آنها ننوشتند و در ضمن، بعد از آنکه آقایان (کانون مربیان) آن را به ثبت رساندند ما مجمعی نداشتیم. بیایند تقاضا بدهند و بگویند می‌خواهیم بیاییم مجمع عمومی. می‌توانند یک رای مربی را آنها بدهند.

مفهوم کدهای اخلاق که در چند قسمت از اساسنامه آمده است، چیست؟
_ نصیرزاده: تخلف‌های داخل زمین را کمیته انضباطی رسیدگی می‌کند در زمانی که بازی فوتبال فعال است و تخلف‌های بیرون از زمین را کمیته اخلاق رسیدگی می‌کند. به عنوان مثال شما تبانی می‌کنید. تبانی را من و آقای دکتر غفاری با هم هماهنگ می‌کنیم که فردا بازی داریم...، من با شما مبلغی رد و بدل می‌کنم. می‌رویم در داخل زمین اتفاقی نمی‌افتد. کمیته انضباطی بازی را از دقیقه یک تا ۹۰ کاری ندارد. برخی توافق‌هایی در بیرون از زمین اتفاق افتاده کمیته اخلاق به تخلف‌های بیرون زمین رسیدگی می‌کند و کمیته انضباطی مسایل داخل زمین را.
برخی از این لغت اخلاق (ethics‌) که ترجمه‌اش هم خیلی خوب نیست، چیزی دیگری دارند. به عنوان مثال، من چطور لباس می‌پوشم؟ آیا مسواک می‌زنم یا نمی‌زنم؟ آیا سرم را شانه می‌کنم یا نمی‌کنم؟ .. این به ما مربوط نیست. این را می‌گویند «مورلیتی». آداب و اخلاق‌های اجتماعی جامعه را ethics‌ می‌گویند. در فوتبال، ethics‌ یا اخلاق یعنی؛ عدم تبانی، زدوبند، نفوذ غیرقانونی در نتایج بازی‌ها، جعل و حتی دوپینگ؛ پس کمیته اخلاق در واقع کمیته انضباطی که در اساسنامه نوشته‌اند، محسوب می‌شود.

در تیپ اصلی فیفا هم نبود
_
- نصیرزاده: بله در آن زمان هم فیفا کمیته اخلاق نداشت. واقعیت‌ اینکه آنها (کمیته انتقالی) درست نوشته بودند. جالب اینکه در آسیا هم نبود اما ما نوشتیم. در کنفدراسیون آسیا کمیته اخلاق (ethics committee) نبود ما در سال ۹۰ آوردیم؛ اکنون فیفا آن را تفکیک کرده است. تخلف‌های بیرون از زمین را کمیته اخلاق رسیدگی می‌کند و تخلف‌های داخل زمین نیز کمیته انضباطی که اینها کدهای انضباطی و کدهای اخلاقی است و هر دو می‌توانند استفاده کنند.

به تازگی فیفا از اساسنامه فدراسیون فوتبال سه بند ایراد گرفت و فدراسیون تغییراتی در آن انجام داد اما گویا هنوز مشکل پابرجاست.
نصیرزاده: هر آنچه که در اساسنامه سال ۸۶ و سال ۹۰ بود، باز هم استاندارد فیفا بود. به عنوان نمونه، در فیفا کمیته انضباطی، کمیته استیناف و کمیته اخلاق توسط هیأت رئیسه تعیین می‌شد نه کنگره؛ بعد به تدریج در سال ۹۰ گفتند ایران این بخش را که ارکان قضایی دارد، تغییر داده و در کنگره بگوید.
اینکه در اساسنامه ما هیأت رئیسه وجود دارد، اشتباه نیست؛ آن زمان اینگونه بود. فیفا بعد از مدتی در کمیته اخلاق یک رئیس تعیین کرد؛ ما هم مشخص کردیم؛ سپس آنها یک معاون تعیین کردند و ما نیز مانند آنها اقدام کردیم. ۲ سال بعد در سال ۱۳۹۲ فیفا آن را تغییر داد.
کمیته اخلاق شامل دو بخش تحقیق و قضاوت است و هر دو تغییر کرد.اساسنامه ما غلط نیست، آن موقع در سال ۱۳۹۰ درست بود. آنها گفتند کمیته اخلاق خود را دو بخش کنید. یا اینکه الان تاکید شده کمیته اخلاق و انضباطی خود را در یک بخش ببینید.
در  آسیا کمیته اخلاق و انضباطی یکی شده و این کمیته می‌گوید چه کسانی کاندید شوند. اکنون این کمیته در اختیار فدراسیون فوتبال است؛ یکی دبیرکل و دیگری امور حقوقی فدراسیون؛ یکی هم از وزارت ورزش می‌آورند که در مجموع سه نفر هستند. فیفا می‌گوید یک کمیته مربوط به انتخابات از افراد بی‌طرف تشکیل دهید تا در مجمع عمومی رای آورند؛ بعد آنها بگویند صلاحیت افراد مورد تایید هست یا نه؛ تنها ایرادی که در سال ۲۰۱۴ فیفا از ما گرفت، حضور وزیر بود.

می‌گفتند وزیر و معاونش به این دلیل که شما برای وزارت ورزش سیاست‌گذاری نمی‌کنید، نباید عضو مجمع باشند. چون شما نمی‌توانید وزیر ورزش را تعلیق کنید. به ما گفتند شما باید وزیر را بردارید. من هم آمدم به آقای کفاشیان (رئیس وقت فدراسیون فوتبال) گفتم اصرار دارند باید وزیر را برداریم. آن موقع هم زمان تنش بین آقای گودرزی (وزیر وقت ورزش) و آقای کفاشیان بود، اگر می‌گفتند دیگر بدتر می‌شد. حتی فیفا گفت، ما می‌خواهیم بیاییم ایران، آقای کفاشیان گفت: نه، آنقدر اینجا جو جالب نیست فعلاً نیایید.
این موضوع همین جا متوقف شد تا اینکه در سال گذشته فیفا یک اساسنامه‌ای را برای ایران فرستاد و گفت شما اساسنامه خود را طبق این اصطلاح کنید. آنها آمدند در فدراسیون و گفتند این کارها را انجام دهید. پیش از این جلسه، یکی در داخل فدراسیون فوتبال گفت، چه نیازی به اصلاح اساسنامه! بیاید اساسنامه کشوری که اصطلاح شده را بفرستیم! که اساسنامه کشور کویت بود که آن منتفی شد. من در این زمینه صحبتی کردم که دوستان گفتند در این زمینه صحبت نکن! اما اساسنامه‌ای که فدراسیون فوتبال ایران داده بودند، باید اصطلاحاتی انجام می‌دادیم.

مهم‌ترین ایرادی که فیفا روی آن انگشت گذاشت کدام بخش بود؟
_
نصیرزاده: همه ایرادی که آنها (فیفا) وارد می‌کنند، ماهیت فدراسیون فوتبال است. می‌گویند شما باید خصوصی باشید. یعنی غیردولتی؛ در ماده یک اساسنامه، فیفا می‌گوید ما به استناد ماده ۶۰ فدرال سوئیس شکل گرفته‌ایم اما در ایران مشخص نبود که طبق چه ماده‌ای شکل گرفته‌ایم.
آنها پرسیدند که شما چگونه فعالیت می‌کنید؟ در مجوز نانوایی نوشته به استناد چه چیزی پروانه فعالیت دارم. شما(فدراسیون فوتبال) به استناد چه چیزی شکل گرفته‌اید؟!
ما باید بنویسیم به استناد قانون تشکیلات موسسه‌های عمومی غیردولتی. دکتر (غفاری) ما اگر بخواهیم موسسه‌های عمومی غیردولتی را برای فیفا ترجمه کنیم، می‌گوییم: (Independent and non governmental) . یک نفر رفته و به آنها گفته، اجازه دهید؛ این بخش، دفاع از فدراسیون نیست. فیفا یک جاهایی دارد به ما زور می‌گوید.

چرا فیفا به ما زورگویی می‌کند؟
_ نصیرزاده: ببینید یک بخشی از کشورهای عربی هستند که فوتبال بانوان ندارند، فیفا با آنها کار ندارد. FAP (بودجه‌های مربوط به برنامه کمک مالی فیفا) سالانه باید مبلغی بدهند که در زمان دکتر غفاری، ۲۵۰ هزار دلار بود و اکنون نزدیک به یک میلیون دلار است که باید ۸ درصد آن خرج فوتبال بانوان شود. اصلاً عربستان، فوتبال بانوان دارد؟!

چرا؟!
_ این می‌تواند در نتیجه برخی فشارهای بین‌المللی باشد. اصلاً کاری به فدراسیون فوتبال و مجموعه‌اش نداریم؛ فیفا یک جاهایی در اساسنامه عربستان خیلی سخت نگرفته اما برای ما سخت گرفته است. و این حالت‌ زروگویی دارد!
فیقا یک بخشی را درست می‌گوید، اما بخشی را هم با کشورهای همسایه تطبیق دهیم. حرف من سیاسی نیست؛ در عربستان پارلمان نیست اما در ایران مجلس داریم دو تا هم داریم؛ در عربستان انتخابات نیست، اما ما هر سال دو یا سه انتخابات داریم. به آنها کاری ندارند اما به ما که می‌رسند، می‌گویند، این اتفاق بیفتد، آن را حذف کنید، او را بیاورید، وزیر چرا هست. در صورتی که همه رئیس‌ فدراسیون‌های عربستان سلطنتی هستند.
بپذیریم آنها (فیفا) به ما زور می‌گویند. من برنامه‌های دیگر را می‌بینم، مقایسه می‌کنم... . یادتان باشد همه حرف‌هایی که فیفا می‌زند غلط نیست اما همین استانداردها را در کشورهای دیگر چشم‌پوشی کرده است.

شاید یکی از دلایل آن این باشد که ما سر فیفا کلاه گذاشتیم و همچنان می‌گذاریم
_ نصیرزاده: نه! آقای کفاشیان در برنامه رادیو گفت‌وگو که بنده هم میهمان تلفنی آن برنامه بودم، اشاره کردند و گفتند ما در بخش مقدمه اساسنامه کمیته انتقالی، در چهارم مرداد ۱۳۸۶ گفته بودیم که آن را در هیأت دولت مصوب کرده‌ایم، در واقع این اتفاق رخ نداده است. ما در ماده یک اساسنامه نوشته‌ایم، تشکیلاتی مستقل، و غیردولتی هستیم! خب، شما مستقل و غیردولتی هستید؛ مجوزتان را از کجا گرفتید؟ چه کسی به شما مجوز داده که در ایران غیردولتی باشید؟

ما چگونه می‌خواهیم از فوتبال یک همایش بزرگ انسانی بسازیم بعد بگوییم مجوز نداریم؟! باید یک نفر به ما در کشور مجوز بدهد. ما باید با مجوز کشور خودمان فعالیت کنیم. حالا فدراسیون می‌گوید ایرادها را برطرف کرده‌. گفته‌اند، بخش ماده یک اساسنامه را نیز برطرف کرده‌اند. 
آقای غفاری، در حوزه سیاست هرجا دو، سه نفر جمع ‌شوند دولت می‌آید، می‌گوید چه خبر؟ در همه دنیا اینگونه است؛ در خانه هم وقتی بچه‌ها دور هم جمع شوند، شما می‌روید سراغ‌شان و می‌پرسید بچه‌ها چه خبر است؟
این قاعده کشورداری است. ما نمی‌توانیم بگوییم این همه جمعیت را در فوتبال جمع کردیم؛ ۱۰۰ هزار نفر در ورزشگاه، ۳۰ میلیون نفر در پای گیرنده‌های تلویزیونی، بعد به دولت بگوییم شما هیچ کاری نداشته باش! در دنیا، دولت‌ها به صورت پنهانی نظارت می‌کنند.

امکان ندارد دولت‌های‌ همه کشورهای عضو فیفا، دخالتی نداشته باشند؛ از نظر فیفا هم ایرادی وارد نیست، اما می‌گوید این دخالت‌ها کمرنگ باشد و دیده نشود.
_ نصیرزاده: بله، بقول آقای دکتر (غفاری) گفتند نماینده فیفا می‌گفت بروید «شو» اجرا کنید. پشت پرده یک چیزی بنویسید، بیندازید بالا من ببینیم! آقای دکتر بفرمائید.
_ غفاری: فیفا اصلاً مخالف اینکه دولت در کنار فوتبال باشد، نیست. فیفا دولت‌ها را تشویق می‌کند در کنار فوتبال باشد، کمک کند. مگر فدراسیون فوتبال پول دارد، بودجه دارد که ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری بسازد؟ مگر فدراسیون فوتبال می‌تواند ۸ ورزشگاه بسازد تا بتواند میزبانی یک رویداد مهم را بگیرد؟ چه کسی باید بسازد؟ دولت باید بسازد.
فیفا می‌گوید دولت باید کمک کند اما حق دخالت مستقیم در انتخابات و داشتن نفر برای اینکه رای بدهد را نداشته باشد. در دنیا دولت‌ها به کمک فوتبال می‌روند اما حق دخالت مستقیم برای انتخابات، برداشتن رئیس، دبیرکل و ... ندارند و نمی‌کنند.

ادامه دارد ...

۴ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.