تخفیف خدمات پستی، روزنه‌ای برای رونق اقتصاد صنایع دستی

تهران- ایرناپلاس- فعالان حوزه صنایع دستی با توجه به اینکه محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ موجب کاهش فعالیت آنها شده، خواستار تخصیص تسهیلات دولتی به همه فعالان این بخش شدند و نه فقط آنهایی که پروانه فعالیت دارند.

به گزارش ایرناپلاس، شاید بتوان تولیدکنندگان صنایع دستی را در تقسیم‌بندی کلی به دو گروه تولیدکنندگان خُرد و کلان گروه‌بندی کرد. گروه خُرد همانند زنانی که در روستاها قالی می‌بافند؛ آنانی که انواع طرح‌های سنتی را به شیوه‌های مختلف روی پارچه می‌دوزند و ... . تولید این گروه و در نتیجه سود آنها محدود است. از طرفی تولیدکنندگان کلان صنایع دستی قرار دارند که در شرکت‌ها فعالیت می‌کنند و هزینه سود چند برابری نسبت به تولیدکنندگان خُرد دارند.

رمضانعلی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران دوازدهم مهرماه از امکانی که پست برای ارسال محصولات صنایع‌دستی در نظر گرفته خبر داد. وی با یادآوری امضای تفاهم‌نامه با معاونت صنایع‌دستی کشور و توافق درخصوص حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی از جمله تخفیف ۳۰ درصدی سرویس پست پیشتاز برای ارسال محصولات صنایع‌دستی، به ایرنا گفت: هنرمندان ایرانی محصولات زیبای صنایع‌دستی تولید می‌کنند و آنچه که اهمیت دارد این است که یک بستر و فضای مناسب برای فروش این محصولات فراهم شود. برای فروش این محصولات نخست باید با استفاده از ظرفیت‌هایی مانند فضای مجازی به معرفی آن‌ها پرداخت و به خوبی این محصولات را معرفی کرد و بعد از آن باید بتوانیم زمینه فروش محصولات صنایع‌دستی را در هر نطقه از کشور فراهم کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، این شرکت آمادگی دارد محصولات صنایع‌دستی را با قیمتی مناسب در هر نقطه از ایران به دست مصرف‌کننده برساند.

هزینه بالای ارسال برای استان‌های دور از پایتخت
ارسال محصولاتی که مردم محلی در هر منطقه تولید می‌کنند همواره مساله مهمی در تعیین میزان سود آنها بوده است. هزینه ارسال بر میزان خرید از تولیدکنندگان تاثیر مهمی می‌گذارد.
ابوبکر نرماشیری، فعال حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان درباره امکان تخفیف ۳۰ درصدی برای هزینه پست صنایع دستی به خبرنگار ایرناپلاس گفت: مسائل مرتبط با خدمات پستی برای منطقه‌ای مانند سیستان و بلوچستان بسیار مهم است. یکی از مشکلات هنرمندان صنایع دستی این منطقه، دسترسی به شهرهای مرکزی و هزینه بالای پست است. زیرا روستاییان ابتدا باید محصولات خود را به یک منطقه مرکزی با اتوبوس بفرستند و بعد از آنجا با پست به دیگر شهرهای ایران ارسال کنند. این در حالی است که محصولات گاهی چند روز در انبار باربری‌ها می‌ماند تا به اندازه معینی رسیده و سپس ارسال شود، در این صورت به هزینه‌ها افزوده می‌شود.

به گفته او، تخفیف‌های در نظر گرفته شده برای ارسال صنایع دستی می‌تواند به فروش و همچنین شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی کمک کند.
نرماشیری ادامه داد: فرض کنید فردی از کرج یا تهران در نمایشگاه صنایع دستی شرکت می‌کند؛ در چند جبهه و هزینه‌های کمتری از دیگر استان‌ها خواهد داشت. مسافت کم‌تری را باید طی کند، پس هزینه ایاب و ذهاب کمتری پرداخت می‌کند. برای همین به صرفه‌تر از این است که برای نمایشگاه از سیستان‌وبلوچستان به نمایشگاه تهران بیاید.

گاهی فعالان از فروش محصولات خود ناامید می‌شوند
محصولات صنایع دستی دارای ابعاد و وزن‌های مختلف هستند. برای مثال سازه‌های حصیری وزن کم اما حجم زیادی دارند که باعث بالا رفتن هزینه پستی می‌شود. نرماشیری در این‌باره توضیح داد: گاهی هزینه ارسال ۲۰ سبد حصیری، به اندازه قیمت چند سبد تمام می‌شود و این به سود تولیدکننده نیست. از طرفی اگر این هزینه از مشتری دریافت شود، قیمت محصول بالا می‌رود و مشتری تمایلی برای خرید نخواهدداشت. هرچه دولت بتواند تسهیلات بیشتری برای تولیدکنندگان صنایع دستی در نظر بگیرد، آنها می‌توانند در شرایط سخت کنونی بهتر فعالیت کنند.

به گفته این فعال حوزه صنایع دستی، پیش از این، شرکت پست برای نهادهایی که اقدامات خیریه انجام می‌دهند، خدماتی در نظر گرفته بود. در آن شرایط موسسه‌های خیریه می‌توانستند به فعالان حوزه صنایع دستی در ارسال کالای خود به شهرهای بزرگ کمک کنند. این در حالی است که در این روزها شرایط تا اندازه‌ای سخت و هزینه‌ها بالاست که فعالان از فروش محصولات خود ناامید می‌شوند. نتیجه آن حذف تولیدکنندگان خرد از چرخه تولید است.

خدمات ارسالی رایگان برای سازمان‌های مردم نهاد درنظر گرفته شود
نرماشیری در ارائه راهکار برای کاهش هزنیه‌های ارسال تولیدات صنایع دستی از روستاها به شهرهای بزرگ گفت: می‌توان با ایجاد شبکه‌های روستامحور اقداماتی انجام داد. برای مثال در روستایی که قابلیت حصیر بافی دارد، در موسسه‌ خیره کنکاش، رابطی برای ارسال محصولات به شهر در نظر گرفته شده است. پس از اخذ سفارش، بعد از اینکه به تعداد مشخصی رسید، در یک سفر می‌توانیم تعداد زیادی از محصولات را ارسال کنیم.

او ادامه داد: راه دیگر اینکه، خدمات ارزان حمل‌ونقل و پست برای سازمان‌ها و نهادهای فعال در این حوزه در نظر گرفته شود. دراین صورت این سازمان‌ها می‌توانند به مردم کمک کنند. روش دیگر راه‌اندازی گالری صنایع دستی در شهرهای نزدیک است. تولیدکنندگان همواره می‌توانند محصولات خود را به آن مرکز به عنوان انبارداری بفرستند. اگر فروش سودآور بود، بعدها درصدی از سود را به موسسه پرداخت کنند.

تخفیف در خدمات پست شامل حال همه فعالان حوزه صنایع‌دستی می‌شود؟
هزینه ارسال فقط برای شهرهای دور از مرکز مطرح نیست، تولیدکنندگان صنایع دستی در تهران و شهرهای اطراف هم تولیدات خود را به دیگر شهرهای ایران ارسال می‌کنند.
هانیه علیزاده، یکی از بنیانگذاران فرش و گلیم، با بیان اینکه تخفیف ۳۰ درصدی در هزینه پست می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های جانبی شود، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: ما در کرج فعالیت می‌کنیم و تولیدهای خود را پیش از این با پست پیشتاز می‌فرستادیم. اما بعد از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه شدیم زیرا پنبه به‌کار رفته در این کار وارداتی است.

علیزاده با طرح این پرسش که آیا تخفیف در خدمات پست شامل حال همه فعالان حوزه صنایع دستی خواهد شد، ادامه داد: گاهی امکاناتی که در نظر گرفته ‌می‌شود به شرط و شروط است. برای مثال کار ما تولید خانگی است و پروانه ثبت نداریم. شاید برای استفاده از تخفیف باید پروانه کسب و تولید داشته باشیم. در این صورت تولیدکنندگان خرد یعنی افرادی که به این کمک احتیاج دارند نمی‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

ایجاد زیرساخت برای معرفی کالا به تولیدکنندگان
به گفته علیزاده، میزان تاثیر ۳۰ درصد تخفیف پست، بسته به کالایی که به عنوان صنایع دستی تولید می‌شود متفاوت است. آخرین بار ۶ ماه پیش تابلویی را  که قاب سبکی داشت با پست پیشتاز فرستادم. قیمتی بود که نسبت به قیمت کالا بالا نبود. البته ممکن است اکنون قیمت‌ها بالاتر رفته باشد.
او با تاکید بر اینکه بهترین کمک به فعالان حوزه صنایع دستی، تبلیغ برای تولیدهای آنهاست، توضیح داد: بعد از عید امسال، قیمت مواد وارداتی مانند پنبه، بسیار بالا رفت. بعد از همه‌گیری کووید-۱۹ رفت‌وآمد محدود شده است و در نتیجه کار خود را محدود کردیم. بزرگترین کمکی که دولت می‌تواند دراین دوران انجام دهد، ایجاد زیرساخت‌هایی است که افراد بتوانند در آن برای خود تبلیغ کرده و خود را معرفی کنند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.