چرا روحانی دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا را رعایت می‌کند!

تهران- ایرناپلاس- رهبر معظم انقلاب بارها در چند ماهه اخیر تاکید کرده‌اند که همه مردم باید توصیه‌ها و دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا را رعایت کنند زیرا باید در برابر حفظ سلامتی دیگران احساس مسئولیت کرد؛ اما همچنان برخی رسانه‌ها،‌ نمایندگان مجلس و برنامه‌های تلویزیونی، با انتقاد از حضور نیافتن رئیس جمهوری در جمع مردم، بی‌توجه بودن به دستوراالعمل‌ها و رفتن به سفرهای استانی و ... را نماد مردمی‌ بودن قلمداد می‌کنند.

به گزارش ایرناپلاس، رهبر معظم انقلاب سیزدهم اسفند سال گذشته به مناسبت روز درختکاری پس از کاشتن دو نهال میوه، مردم را به رعایت توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مسئولان در خصوص پیشگیری و جلوگیری از آلودگی به ویروس کرونا توصیه و فرمودند: از این دستورها نباید تخطی شود، زیرا خداوند ما را موظف کرده است در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کنیم.

اما با وجود تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب، مرور برخی اخبار و مطالب مطرح شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، خط سیر دیگری را نشان می‌دهد که به زیرپاگذاشتن دستورالعمل و توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید دارد؛ آن هم به بهانه حضور یافتن در میان مردم. این مساله به بهانه‌ای برای هجمه به دولت و رئیس‌جمهوری تبدیل شده و همچنان در این روزها با قدرت از سوی جریان خاصی دنبال می‌شود.

چندی پیش در یکی از برنامه‌های شبکه ۵، مجری برنامه اعلام کرد که حضور نیافتن رئیس جمهوری در جمع مردم برای افکار عمومی مساله ایجاد کرده است.
انتشار چنین مواضعی از چند جهت قابل توجه است که چگونه بعضی محتواهای رسانه‌ای، آگاهانه یا آگاهانه می‌تواند بر خلاف منافع ملی و همسو با برخی غرض‌ورزی‌های رسانه‌های خارجی، از قاب رسانه ملی پخش شود؛ که این نکته آثار منفی مضاعف بر تخریب‌های جناحی و سیاسی در پی دارد.
صداوسیما که عنوان رسانه ملی را یدک می‌کشد و همین امر مسئولیت‌های زیادی را متوجه این رسانه می‌کند تا فراموش نکنیم،‌ این مجموعه بزرگ رسانه‌ای با بودجه قابل توجه از منابع کشور، رسانه‌ یک جریان یا جناح سیاسی خاص نیست و  زمانی که این رسانه بی‌توجه به این رسالت و مسئولیت خود اقدام به انتشار مطالبی التهاب‌آفرین و جهت‌دار می‌کند نه تنها از جایگاه اصلی خود فاصله می‌گیرد بلکه می‌تواند اعتماد عمومی به رسانه‌ای را که عنوان ملی بر آن گذاشته شده، دچار خدشه کند.

در این زمینه به چند نکته باید اشاره کرد؛ نخست آنکه آنکه چگونه و بر اساس چه مستندات آماری، نتیجه‌گیری می‌شود که «عدم حضور رئیس‌جمهوری در جمع مردم، برای افکار عمومی مساله ایجاد کرده است». منظور از مساله ایجادشده برای افکار عمومی چیست؟ آیا اصل ماجرا عکس این گزاره نیست که صداوسیما آگاهانه یا ناآگاهانه در حال مساله‌سازی برای افکار عمومی است؟

در ادامه همین رویکرد، یکی از نمایندگان مجلس نیز به سفر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به خوزستان و سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه به چهارمحال‌وبختیاری اشاره کرده و گفته: «رئیس قوه مجریه در کاخ خودش نشسته و به دلیل کرونا بیرون نمی‌آید»!

ستاد ملی مبارزه با کرونا به عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیری برای اقدامات پیشگیرانه، درمانی و پروتکل‌های اجتماعی، همه دستگاه‌ها، نهادها، واحدهای صنفی و اقتصادی و مردم کشور را ملزم به رعایت دستورالعمل‌های خود کرده و براین اساس همه بخش‌ها به پیروی و اجرای مصوبه‌های این ستاد موظف شدند.به افراد و جریان‌های رسانه‌ای که حضور رئیس‌جمهوری در میان مردم را آگاهانه به قصد سیاسی مطرح می‌کنند، باید یادآور شد که از ابتدای شیوع کرونا در کشور، ستاد ملی مبارزه با کرونا به عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیری برای اقدامات پیشگیرانه، درمانی و پروتکل‌های اجتماعی، همه دستگاه‌ها، نهادها، واحدهای صنفی و اقتصادی و مردم کشور را ملزم به رعایت دستورالعمل‌های خود کرده و براین اساس همه بخش‌ها به پیروی و اجرای مصوبه‌های این ستاد موظف شدند.
براین اساس، مسئولان کشور نیز نمی‌توانند خود را از دیگر مردم جامعه مستثنی بدانند و توجهی به مصوبه‌ها و دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا نداشته باشند؛ رئیس جمهوری نیز نمی‌تواند فراتر از ضوابط تعیین‌شده از سوی این ستاد، پروتکل‌های بهداشتی تعیین‌شده را زیر پا بگذارد.

نگاه ویژه رهبری به رعایت دستورالعمل‌ها
نکته دیگر آنکه، منتقدان به چرایی حضور نیافتن رئیس جمهوری در دیدارهای مردمی و جمع‌های مختلف، یکبار دیگر سخنان صریح رهبر معظم انقلاب در چند ماهه اخیر درباره پیروی از ستاد ملی مبارزه با کرونا را مرور کنند تا چراغ راه خود را بیابند: «بنده خودم شخصا هرچه را که آنها -کارشناسان بهداشتی- لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه من به هیئت‌های منبری‌ها و مداح‌ها و دیگران این است که هرکاری می‌کنید ببینید ستاد ملی کرونا چه می‌گوید اگر ضابطه‌ای تایید کردند همه ما موظفیم آن را رعایت کنیم.»
رهبر معظم انقلاب در برنامه دیگری، درباره بسته بودن درهای اماکن مقدس و مساجد و همچنین تعطیل شدن مراسم دعا و نمازهای جماعت تأکید کردند: بنده هیچ پیشنهادی در این باره ارائه نمی‌کنم و تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم.
ایشان هفتم تیرماه در دیدار تصویری با مسئولان دستگاه قضا به مناسبت هفته قوه قضاییه بر این نکته تاکید کردند که ماجرای کرونا تمام نشده و همچنان ادامه دارد و از همه مردم و مسئولان خواستند با جدی گرفتن این مساله، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت و از شیوع دوباره ویروس کرونا جلوگیری کنند. همچنین ۲۲ تیرماه در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اوج گیری مجدد کرونا تأسف عمیق خود را اعلام کرده و همه را به رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی فراخواندند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار عید قربان، دیدارهای مردمی را از دلخوشی‌ها و دلبستگی‌های پرجاذبه خود خواندند و افزودند: قرار بود این دیدار به صورت تصویری با خدمتگزاران عرصه سلامت و کمک مؤمنانه انجام شود اما چون ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته اجتماع بیش از ۱۰ نفر ممنوع است، متأسفانه این دیدار تصویری هم ممکن نشد.

مسئولیت‌پذیری مقدم بر عواطف انسانی
با مرور سخنان و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در توجه و رعایت دستورالعمل‌ها و توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، این مساله برای منتقدان حضور نیافتن رئیس جمهوری در برنامه‌ها و سفرها و .. روشن‌تر خواهد شد. ضمن آنکه رئیس جمهوری حتی اگر تمایل به حضور در میان مردم و شرکت در مجامع مختلف داشته باشد، خود را موظف می‌داند ضوابط تعیین‌شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا را رعایت کند؛ به طوری که در آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور تاکید کرد: ای کاش پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها به من اجازه می‌داد که مثل سال‌های گذشته از نزدیک در میان جمع شما فرهیختگان و اساتید مسئولان عالی‌رتبه بخش فرهنگ و دانشجویان عزیز باشم اما چه کنیم که اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی برای همه ما لازم الاجراست و من از روز اول مواجهه با کرونا خودم را موظف می‌دیدم که در حضور در مجامع، سفرها و برنامه‌ها و فعالیت‌ها پروتکل‌ها را مراعات کنم.
روحانی در همان آیین به نکته قابل تاملی اشاره کرد و گفت: معتقدم پروتکل‌شکنی نباید به عنوان یک شیوه‌ در ذهن ما باشد ولو اینکه در برخی مواقع اجرای پروتکل‌ها با عواطف انسان سازگاری ندارد.

این مساله حتی به موضوع عدم حضور روحانی در جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی صمت نیز مطرح شده که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری یادآورشده، ستاد ملی مبارزه با کرونا برای مقام‌ها، بر اساس حساسیت مسئولیت‌شان دستورالعمل‌هایی‌ را ابلاغ کرده؛ این به معنای آن نیست، که خون یک مقام رنگین‌تر از مردم عادی است اما تردید نکنید، اگر رئیس‌جمهوری به کرونا مبتلا شود و ۱۴ روز یا ۲۱ روز بخواهد در منزلش بماند، قطعا به کشور و تصمیم‌گیری‌ها لطمه وارد می‌ شود.
البته باید این نکته را یادآور شد که رئیس جمهوری در پایان هر هفته به صورت مجازی، طرح‌های مختلفی را در استان‌ها بهره‌برداری می‌کند و این مساله نشان می‌دهد حضور موثر، صرفا سفر کردن و حضور در محل مربوطه نیست.

تردیدی نیست که کرونا، روند زندگی روزمره همه مردم، شیوه‌های ارتباطی، آموزشی و اقتصادی و سیاسی را دستخوش تغییراتی کرده است که برای هیچ کدام از مردم دنیا خوشایند نیست اما مساله مهم آن است که بتوانیم در چنین شرایطی ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیرانه، مسئولیت‌های خود را به بهترین شیوه بپذیریم و اقدامات لازم در راستای آن مسئولیت‌ها را در شرایط کرونایی انجام دهیم؛ در غیر این صورت، اقدامات نمایشی مانند حضور در مجامع به دور از پروتکل‌های بهداشتی، نه تنها دردی از جامعه را دوا نمی‌کند بلکه می‌تواند به الگویی برای زیر پا گذاشتن ضوابط بهداشتی تبدیل شود.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.