۱۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۵۰
کد خبرنگار: 3042
کد خبر: 84029088
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

نماینده سابق مجلس: در سفر به خوزستان وعده‌های بی‌سرانجام ندهیم

تهران-  ایرناپلاس- سفر هفته گذشته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس دهم به همراه گروهی از اعضای کمیسیون عمران مجلس به خوزستان و بازدید میدانی از برخی مناطق با هدف در جریان قرار گرفتن از مشکلات این استان واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته و برخی از نمایندگان سابق این استان، ضمن استقبال از این رویکرد، بر ایجاد انتظار واقعی برای مردم منطقه تاکید کرده‌اند.

به گزارش ایرناپلاس، سه‌شنبه هفته گذشته رئیس مجلس یازدهم سفر چهار روزه خود به استان خوزستان را کلید زد. هدف از این سفر، بررسی میدانی نارسایی‌ها و مشکلات شهرستان‌های مختلف این استان عنوان شد؛‌ هرچند درون‌مایه سفر و بازدید و حضور در میان مردم، یک رکن اساسی برای درک ملموس وضعیت و مشکلات این مناطق است اما آنچه بیش از پیش بر آن تاکید می‌شود، تعریف وظایف برای انجام امور محوله و همراهی با بخش اجرایی یعنی قوه مجریه با هدف همراهی در حل مشکلات است.
در همین زمینه،‌ رهبر معظم انقلاب نیز در گفت‌وگویی که در آغاز به کار مجلس یازدهم با نمایندگان این دوره داشتند، یکی از مسائل مهم را «تعامل و هم‌افزایی با بقیّه‌ قوا» برشمردند و تاکید کردند: «روابط خودتان با دولتمردان را هم [مواظبت کنید]؛ چون شما سر و کار دارید با دولتمردان. نقش نظارتی مجلس را خیلی مهم می‌دانم؛ یعنی واقعاً نقش نظارتی مجلس یک نقش اساسی و حیاتی است و نباید هیچ بی‌توجهی به این نقش نظارتی شود، لکن معتقدم که این نقش را با متانت ایفا کنید؛ خردمندانه و با متانت و بدون حاشیه ایفا شود.»
ایشان همچنین تأکید کردند، «در این شرایطِ حسّاسِ سالِ آخریِ دولت که سال اوّل شروع کار شما و فعالیّت شماست، باید هر دو -هم دولت، هم مجلس- سعی کنند فضا را به نحوی مدیریّت کنند که به کار لطمه نخورد. مراقبت بشود؛ جوری مدیریّت کنید فضا را که به کار مهمّ کشور هیچ ‌گونه لطمه‌ای وارد نشود.»

بخش نظارتی نمی‌تواند مجری باشد
در همین رابطه « عبدالله سامری » نماینده مردم خرمشهر در مجلس دهم درباره سفر اخیر قالیباف به استان خوزستان و انتظارها مردم منطقه از آن به ایرناپلاس گفت: ضمن تشکر از آقای قالیباف، باید یادآوری کنم که این سفرها پیش از این نیز از سوی رئیس مجلس سابق انجام و بعد از سفر نیز جلسه‌های جمع‌بندی برگزار شد اما باید پرسید که در جلسه‌های جمع‌بندی سفر اخیر کدام از یک از مقام‌ها و مسئولان دولتی حضور داشتند تا بتوانند با همگرایی و براساس وضعیت موجود کشور، کارها را به سرانجام برسانند؟
وی افزود: بررسی‌های ما براساس تجربه گذشته نشان‌ می‌دهد رهاورد چنین سفرهایی وقتی با نگاهی به تجربه گذشته نباشد، نتیجه مثبتی برای خوزستان ندارد. در این سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز حضور داشتند و بازدیدهایی را انجام دادند. سال ۹۷ نیز بنده از اعضای وقت کمیسیون عمران برای سفر به شهرستان دعوت کردیم اما از آن سال تاکنون هیچ کمکی از سوی این کمیسیون اتفاق نیفتاده است.

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: کسانی که نقش نظارتی دارند نمی‌توانند و نباید مجری باشند. اگر خوزستان محروم است باید مسئولان دولتی در این بازدیدهای میدانی حضور داشته باشند تا نتیجه این اقدامات در استانداری جمع‌بندی شده و بتوان در این زمینه اقدامات عملیاتی انجام داد.

نباید به اعتماد عمومی ضربه زد
سامری به برخی از مطالب منتشر شده در این سفر اشاره و خاطرنشان کرد: تعدادی از نمایندگان گفته‌اند اعتباراتی برای آب و فاصلاب آبادان و خوزستان در نظر گرفته می‌شود اما وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم قرار است برای یک سرمایه‌گذار وامی گرفته شود تا او برای فاضلاب کار را شروع کند؛ بدیهی است که شاید سه سال از فعالیت این مجلس هم بگذرد و این اتفاق نیفتد.

این نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه باید واقعیت‌ها را به مردم گفت، ادامه داد: مردم استان خوزستان، نجیب هستند؛ مشکلات فراوانی را تحمل کردند اما دوستدار نظام‌اند؛ نباید سفرهای شعاری و نمایشی انجام و فقط وعده داده شود. البته مردم هم تفاوت سفرهای واقعی و نمایشی را تشخیص می‌دهند اما به هرحال نباید به اعتماد عمومی ضربه زد.

وی با بیان اینکه کار مجلس نظارت است، افزود: هر شهرستان در مجلس نماینده دارد که مشکلات را می‌داند و می‌بیند؛ می‌توانند از این طریق همین نمایندگان هم برای حل مشکلات اقدام کنند. من به عنوان یک اصولگرا می‌گویم، اگر نمایندگان در این سفر بخواهند به وظیفه‌شان عمل کنند، باید نارسایی‌هایی که دیدند را به دولت بگویند تا نقشه راهی ترسیم شود.

۷ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.