۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۵۶
کد خبرنگار: 1894
کد خبر: 84016567
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرانجام یک تبعیض حقوقی

تهران- ایرناپلاس- امسال یکی از بزرگترین مطالبات و خواسته بازنشستگان، پس سال‌ها انتظار به سرانجام رسید و طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، به تبعیض حقوق این قشر پایان داد.

به گزارش ایرناپلاس، سال ۱۳۸۷ بود که بازنشستگان برای اجرای همسان‌سازی حقوق خود مقابل مجلس تجمع کردند و از همان زمان تا به امروز این موضوع یکی از مطالبات آنها بود که سرانجام پس از سال‌ها، دولت دوازدهم توانست آن را به مرحله اجرا درآورد. بر این اساس حقوق بازنشستگان به نسبت سابقه بیمه پرداختی آنها افزایش پیدا می کند.

بازنشستگانی که ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند دیگر کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت نخواهند کرد. همچنین حداقل حقوق دریافتی بازنشستگانی که ۳۵ سال سابقه پرداخت بیمه دارند نیز  ۳ میلیون تومان خواهد بود.

در حال حاضر ۱.۵ میلیون بازنشسته کشوری و ۳.۵ میلیون بازنشسته تامین اجتماعی در کشور وجود دارد.

ماجرا از این قرار است که از بیش از یک دهه پیش، بازنشستگان و فعالان این حوزه پیگیر اجرای این خواسته بودند. مجلس شورای اسلامی در سال ۹۱ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را به تصویب رساند. پیگیری‌های جدی در این باره از زمان ریاست مرحوم تقی نوربخش بر سازمان تامین اجتماعی آغاز شد و حتی چند بار هم خبرهای خوبی از زبان او شنیده شد که البته به نتیجه نرسیدند. با این حال همان زمان مجلس شورای اسلامی ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل بدهی‌های دولت به اجرای این کار اختصاص داد که مدتی مسکوت ماند. تا اینکه در اواخر سال گذشته و در زمان بررسی بودجه کشور، ۳۲ هزار میلیارد از آن ۵۰ هزار میلیارد برای اجرای طرح همسان‌سازی کنار گذاشته شد.

 با پیگیری‌های انجام شده سرانجام اوایل امسال دولت تصمیم گرفت برخی از اموال و شرکت‌های دولتی را به‌عنوان پرداخت بدهی به سازمان تامین اجتماعی واگذار کند و تامین اجتماعی نیز با عرضه این سهام در بازار بورس درآمد حاصل از آن را صرف اجرای قانون همسان‌سازی کند.

به گفته محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دولت با واگذاری شرکت‌های دولتی به ارزش ۳۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی موافقت کرده است. بر این اساس بخشی از سهام ۹ شرکت مهم دولتی به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد و این سازمان باید از این محل نسبت به اجرای طرح همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اقدام کند.

اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بر اساس سابقه بیمه

علی دهقان‌کیا رئیس کانون کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره اجرای این طرح می‌گوید: ما تقریبا بیش از ۱۰ سال پیش پیگیر انجام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بودیم. منظور از ما همه کانون‌های بازنشستگی استانی و شهرستانی در کشور بود. در طول این سالها تلاش‌های زیادی انجام شد اما به نتیجه نرسید. اما سرانجام امسال این اتفاق افتاد و همسان‌سازی اجرا و ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

دهقان کیا با اشاره به اینکه تقریبا ۹۵ درصد بازنشسته‌های کشوری سابقه ۳۰ ساله دارند اما در تامین اجتماعی اینگونه نیست، به برخی از اعتراض‌ها دررابطه با اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان واکنش نشان داد.

به گفته وی، در سازمان تامین اجتماعی افرادی با ۱۰ سال سابقه بیمه تا ۳۵ سال بازنشسته شدند.  در حال حاضر برخی از بازنشستگانی که سابقه ۱۰ ساله دارند معترضند که چرا در همسانسازی، حقوق آنها همانند فردی که ۳۰ سال یا ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد اضافه نشده است و معتقدند که همه باید حقوق یکسانی دریافت کنند.

دهقان کیا می‌گوید: چیزی که از همان ابتدای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد این بود که بازنشستگانی کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت نمی‌کنند که ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند یا حداقل حقوق ۳ میلیون تومان برای بازنشستگانی است که سابقه ۳۵ ساله دارند.

به گفته وی در حال حاضر مشکلی برای این افراد وجود ندارد اما در این میان بازنشستگانی با سابقه پرداخت ۱۰ سال حق بیمه نیز توقع دارند که حقوقی برابر با فردی که ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد دریافت کنند که این منطقی نیست. از همان ابتدا قرار بر این بود که حقوق بازنشستگان متناسب با سابقه بیمه‌پردازی آنها افزایش پیدا کند.

دهقان کیا ادامه می پ‌دهد: باید توجه داشت که سازمان تامین اجتماعی صندوق خیریه یا بهزیستی یا کمیته امداد نیست بلکه به هر کسی براساس سابقه آن فرد امتیاز داده می‌شود. اگر قرار باشد حقوق مساوی داده شود به افرادی که حق بیمه بیشتری پرداخت کرده اند ظلم خواهد شد.

امتیاز به بازنشستگانی که به مرور زمان ضرر کرده‌اند

دهقان کیا ادامه می‌دهد: علاوه بر افزایش حقوقی که به واسطه سابقه پرداخت حق بیمه انجام می‌شود دو مورد دیگر نیز وجود دارد که به افزایش حقوق بازنشستگان منجر خواهد شد.

مورد اول مربوط به بازنشستگانی است که حق بیمه بیشتری پرداخت کرده‌اند و پیش از بازنشستگی سقف حقوق را دریافت می‌کردند اما پس بازنشستگی و به مرور زمان حقوق بازنشستگی آنها تناسبی با حق بیمه پرداختی آنها نداشته است. به عنوان مثال فردی که تا پیش از بازنشستگی حقوق بالایی دریافت می‌‎کرده اما در طول زمان حقوق بازنشستگی او به ۴ برابر حداقل دستمزد رسیده در حالی که حق وی ۷ برابر حداقل دستمزد است ضرر کرده است. بنابراین این فرد ۳ واحد از حقوقی که حق دارد دریافت کند عقب‌تر است. موضوع این است که نمی‌تواند سه حداقل دستمزد به حقوق این فرد اضافه کرد اما فرمولی پیش‌بینی شده است که این افراد نیز متضرر نشوند.

برای جبران حقوق این افراد امتیازاتی براساس سابقه این افراد در نظر گرفته شده است که براساس آن امتیاز فردی که ۳۰ سال سابقه پرداخت بیمه دارد ۳۸۰ هزا رتومان است. همین طور امتیاز فردی که ۳۵ سال سابقه بیمه دارد ۴۶۰ هزار تومان تعیین شده است یا امتیاز سابقه ۱۰ سال نیز ۱۵۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

افرادی که به مرور زمان ضرر کرده‌اند بنا بر امتیاز سابقه‌شان حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. اگر فردی ۳۰ سال سابقه داشته اما حقوق وی ۳ واحد عقب‌تر از حقوقی است که باید دریافت کند، سه برابر ۳۸۰ هزار تومان به حقوق دریافتی وی اضافه می‌شود.

ضریب تشویقی برای پرداخت حق بیمه بیشتر

اما مورد سومی که در همسان‌سازی به آنها توجه شده که البته جنبه تشویقی برای بالابردن زمان بیمه پردازی دارد این است که برای افراد بالای ۲۵ سال سابقه پرداخت بیمه، ضریب تشویقی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال برای ۲۵ سال سابقه به اندازه یک درصد حداقل حقوق اضافه خواهد شد و این ضریب پله به پله ادامه پیدا می‌کند تا اینکه برای ۳۰ سال سابقه،  سه درصد حداقل دستمزد و برای ۳۵ سال سابقه هشت درصد حداقل دستمزد نیز به حقوق اضافه می‌شود.

دهقان‌کیا می‌افزاید: دلیل این تشویق برای بیمه‌پردازی‌های بالای ۲۵ سال این بود که میانگین بیمه‌پردازی در تامین اجتماعی ۲۱ سال است و از آنجا که با این روند پشتیبانی به مرور زمان ضعیف می‌شود، تصمیم گرفته شد تا برای بالای ۲۵ سال تشویق قائل شویم تا بیمه‌پردازی را ادامه دهند و بدانند که حقشان پایمال نخواهد شد.

افزایش حقوق به نسبت میزان بیمه‌پردازی

به گفته دهقان‌کیا، افزایش حقوق‌ها در این چارچوب است و ما برای اینکه حقوق افراد رعایت شود سابقه بیمه‌پردازی را ملاک این افزایش قرار داده‌ایم. افرادی که ۱۰ سال سابقه بیمه داشتند پیش‌تر ۵۲۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کردند که با اجرای قانون همسان‌سازی، حقوق آنها با افزایش ۸۰ درصدی به ۸۸۰ هزار تومان رسیده است. اگر بنا باشد فردی که ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کرده با کسی که ۳۰ یا ۳۵ سال حق بیمه پرداخت کرده است حقوق یکسان دریافت کنند در حق آنهایی که سابقه بیشتری دارند ظلم خواهد شد.

وی همچنین به معترضان دیگر اجرای این طرح یعنی بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور نیز اشاره و اعلام کرد امیدواریم دغدغه این گروه نیز در آینده نزدیک و با پیگیری‌های بعدی برطرف شود.

گزارش از الهام السادات کاظمی

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.