۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۳۵
کد خبرنگار: 1894
کد خبر: 83856033
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

اقدام تاریخی دولت روحانی برای حقوق بازنشستگان

تهران- ایرناپلاس- با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از مردادماه و همسان شدن حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با حداقل حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری، بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند اتفاقی تاریخی در کشور رخ داده است.

۲۵ تیرماه، به نام روز بهزیستی و تامین اجتماعی نام گرفته است. این نامگذاری به طور حتم به موجب اهمیت و نقشی است که سازوکار تامین اجتماعی در زندگی اقشار مختلف جامعه دارد. تامین اجتماعی از نظر قانون اساسی نیز بر اصول ۳، ۲۱، ۲۹ و ۳۱ استوار است. اما شاید روز تامین اجتماعی در سال ۹۹ با همه سال‌ها متفاوت بوده و رنگ و بوی دیگری داشته باشد. دلیل آن هم، به سر آمدن انتظار ۱۰ ساله یک مطالبه جدی بازنشستگان تامین اجتماعی یعنی هم‌همسان‌سازی حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با حداقل حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری است که سرانجام در دولت دوازدهم محقق شد.

پیگیری اجرای چنین طرحی به بیش از ۱۰ سال پیش بر می‌گردد اما حدود ۸ سال پیش بود که مجلس شورای اسلامی قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد. با این حال این قانون به دلیل محدودیت‌های منابع مالی اجرایی نشد.  امسال با پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان تامین اجتماعی قرار بر این است که برخی از اموال و شرکت‌های دولت به عنوان رد دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود و تامین اجتماعی با عرضه سهام این شرکت‌ها در بورس، درآمد حاصل از آن را صرف اجرای همسازی کند. اتفاقی که به گواه بسیاری از کارشناسی، رویداد تاریخی برای بازنشستگان بود.

بر اساس گفته‌های محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، هیات دولت با واگذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان شرکت‌های دولتی برای پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی موافقت کرده است. بر این اساس بخشی از سهام ۹ شرکت مهم دولتی به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد و این سازمان باید از این محل نسبت به اجرای طرح همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اقدام کند.
البته علاوه بر این رقم، بن خواربار و مسکن بازنشستگان نیز افزایش می‌یابد. به گفته شریعتمداری، فرد حداقل بگیر با ۳۰ سال سابقه، اگر تا اسفندماه سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کرده با اعمال ۲۶ درصد افزایش حقوق، سال ۹۹ حدود ۲ میلیون تومان دریافت می‌کند که اکنون با احتساب رقم متناسب‌سازی و افزایش بن خواربار و حق مسکن به بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت خواهد کرد.

علی اصغر بیات رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی با قدردانی از رئیس جمهوری، عزم جدی دولت در واگذاری بخشی از بدهی انباشته دولت به تامین اجتماعی را ارزشمند خواند.
به گفته بیات، پیگیری و همراهی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در تحقق مطالبه چندین ساله اجرای قانون همسانسازی موجب دلگرمی بازنشستگان و مستمری بگیران شده است.

افزایش حقوق بازنشستگان با طرح همسان‌سازی رقم قابل قبولی است
حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفت‌وگو با ایرناپلاس با بیان اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک اتفاق تاریخی بود و باید از رئیس جمهوری، وزیر و مدیرعامل تامین اجتماعی تقدیر کرد، گفت: پس از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری این احساس برای ما ایجاد شد که نوعی تبعیض دراین باره صورت گرفته به همین دلیل از همان زمان پیگیر این ماجرا شدیم که موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را پیگیری کنیم.

انتظار ما دریافت حقوق برابر با سایر صندوق‌ها بود. اما سال‌ها گذشت و این همسان‌سازی اتفاق نیفتاد تا اینکه هفته گذشته دولت اعلام کرد قرار است همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شود که در این صورت اتفاق بزرگی به وقوع می‌پیوندد و حداقل حقوق بازنشستگان به رقم قبل قبولی می‌رسد.
صادقی درباره جزئیات این همسان‌سازی افزود. همسان‌سازی شامل همه بازنشستگان خواهد بود اما فقط بازنشستگانی که سابقه کامل و بالای ۳۰ سال دارند می‌توانند از این همسان‌سازی به صورت کامل استفاده کنند؛ البته برای کسانی که سابقه ۲۵ سال به بالا در مشاغل سخت و زیان آور دارند نیز این همسان‌سازی کامل خواهد بود.

خوشحالی بیش از ۳ میلیون بازنشسته
علی دهقان‌کیا رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر شهرستان تهران نیز درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌گوید: حدود ۱۰ سال است که منتظر چنین روزی بودیم تا این متناسب‌سازی انجام شود. با وجود آنکه مسئولان در ۷ سال گذشته نتوانستند در رابطه با همسازی‌سازی کاری انجام دهند اما سرانجام بعد از گذشت ۱۰ سال این کار را به سرانجام رسید.
وی می‌افزاید: با این کار دل بیش از سه میلیون بازنشسته خوشحال شد. البته این خوشحالی در پایان مردادماه تکمیل می‌شود؛ زمانی که این افراد می‌توانند اجرای همسان‌سازی را در فیش حقوق یا بر سر سفره خود ببینند.

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان در طرح همسان‌سازی
دهقان‌کیا ادامه می‌دهد: ما به اعداد و ارقام مورد نظر خود رسیدیم و در مجموع بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان بودجه در قالب متناسب‌سازی، بن و مسکن در سازمان تامین اجتماعی برای بازنشسته‌ها  اختصاص یافت.
وی درباره جزئیات همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌گوید: حقوق بازنشستگانی که ۳۰ سال سابقه کار دارند و از زمان بازنشستگی حداقل حقوق را می‌گرفتند و اکنون همان حداقل را می‌گیرند به ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومان نزدیک می‌شود. حقوق آنهایی که ۳۵ سال سابقه کار دارند نیز به بالای ۳ میلیون تومان می‌رسد. فکر می‌کنم این رقم رقم خوبی برای بازنشسته‌هاست.

اما دهقان‌کیا درباره بازنشستگانی که سابقه کمتری دارند می‌افزاید: در مورد بازنشسته‌هایی که ۱۰ سال سابقه دارند نزدیک به ۱۵۰ هزار تومان بابت متناسب‌سازی به آنها پرداخت می‌شود.با هر یک سال سابقه بیشتر تا ۲۵ سال سابقه ۱۰ هزار تومان به این مبلغ اضافه می‌شود. اما برای تشویق مردم به افزایش سابقه بیمه، برای سابقه ۲۵ سال به بالا، ۲۰ تومان محاسبه می‌شود و با هر یک سال سابقه، بیشتر از ۲۰ هزار تومان به حقوق اضافه می‌شود.

۵ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.