موفقیت در اوج تحریم؛ پیشروی در طرح توسعه ۲۸ مخزن نفتی

تهران- ایرناپلاس- گزارش‌ها نشان می‌دهد نخستین چاه حفاری شده در طرح نگهداشت و افزایش توان تولید موسوم به ۲۸ مخزن در سال ۱۳۹۹ به مرحله تولید رسیده است.

به گزارش ایرناپلاس، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت خام کشور، جایگاه ویژه‌ای در تامین انرژی و گردش اقتصاد کشور دارد.
وجود چندین پروژه فعال در این شرکت علاوه بر ایجاد فرصت‌های کسب‌وکار و رونق اقتصادی استان‌های حوزه نفت‌خیز واقع در حوزه فعالیت، نقش مهمی در تحقق اهداف عالی نظام در زمینه پیشرفت و تعالی کشور و دستیابی به اهداف برنامه‌های توسعه دارد.
گزارش‌ها بیانگر کارنامه قابل قبول این شرکت از نظر افزایش و استمرار تولید، دستیابی به اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین شده منطبق با برنامه ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت ایران، حمایت از ساخت داخل و بومی‌سازی نیازمندی‌ها از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا هفته دولت ۱۳۹۹ است.

تعیین تکلیف ۱۹ بسته قراردادی طرح توسعه ۲۸ مخزن
طرح توسعه ۲۸ مخزن دارای ۲۷ بسته قراردادی است که تا هفته دولت، تکلیف ۱۹ بسته آن مشخص شد. پیمانکاران ۶ بسته قراردادی شامل منصوری آسماری، رامشیر، گچساران خامی، لالی آسماری، کبود و نرگسی مشخص شده بود و عملیات اجرای این قراردادها از ابتدای سال ۱۳۹۸ در جریان است.
پیمانکاران ۱۱ بسته قراردادی نیز مشخص شده که شامل اهواز ۱۴، مارون ۳، ۶، ۱۴ و ۲۵، رامین، منصورآباد، سیاهمکان، زیلایی، چلینگر، گرنگان و بالارود است و شروع به کار آنها پس از امضای قرارداد با حضور وزیر نفت ابلاغ خواهد شد.

برای دو بسته دیگر شامل اهواز ۲۳۵ و پازنان نیز یک شرکت و یک کنسرسیوم آمادگی خود را برای اجرا و تامین منابع مالی مورد نیاز طرح اعلام کرده که براساس مقررات و پس از صدور مجوز از مراجع ذی‌صلاح واگذاری بسته‌های قراردادی انجام خواهد شد.
از باقی بسته‌های قراردادی طرح توسعه ۲۸ مخزن، ۶ بسته شامل سولابدر، بینک، گلخاری، بی‌بی حکیمه، گچساران ۳۴ و لالی بنگستان در حال برگزاری فرآیند مناقصه است. مناقصه بسته گچساران۱۲ نیز به زودی آغاز شده و فرآیند گرفتن مصوبه شورای اقتصاد مربوط به بسته «قلعه نار» هم در حال طی شدن است.

تولید از نخستین چاه تکمیل شده در طرح ۲۸ مخزن
نخستین چاه حفاری شده در طرح نگهداشت و افزایش توان تولید موسوم به ۲۸ مخزن،‌ امسال وارد مدار تولید شد. چاه شماره ۶، نخستین حلقه از چاه‌های برنامه شده در طرح میدان کبود است که طبق زمانبندی مشخص شده، ۲۰ فروردین امسال با دبی تقریبی بیش از یک هزار بشکه در روز، در مخزن بنگستان به برداشت رسید.
کسب حداکثری اطلاعات جدید از گستره و ابعاد مخزنی میدان کبود، بررسی پتانسیل تولید سازند ایلام مخزن بنگستان، رعایت الزامات زیست محیطی و مدیریت پسماند، انتقال تجربه‌ها  و دانش شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به بدنه خصوصی صنعت نفت، مهمترین دستاورد حفاری موفق این حلقه چاه است.

امضای قرارداد میادین پارسی و پرنج
قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میادین پارسی و پرنج میان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و شرکت مپنا، باهدف اجرای عملیات توسعه و بهره‌برداری یکپارچه دو میدان نفتی پارسی و پرنج برای دوره ۱۰ ساله منعقد شد.
هدف از این قرارداد دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۸۵ هزار بشکه و تولید تجمعی اضافی حدود ۱۲۱ میلیون بشکه در ۱۰ سال آینده با برآورد هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم معادل ۸۷۶.۵ هزینه‌های غیرمستقیم معادل ۲۳۵.۳ میلیون دلار است.
شرح کار این قرارداد در حوزه سطح‌الارضی شامل بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت تأسیسات موجود، ساخت واحدهای جمع‌آوری و تقویت فشار گاز به ظرفیت ۱۴۰ میلیون فوت مکعب در روز، ساخت واحد نمک‌زدایی مستقل به ظرفیت ۱۶۵ هزار بشکه در روز، ساخت خطوط لوله انتقال نفت و گاز تزریق روزانه ۲۸۰ میلیون فوت مکعب گاز در میدان پارسی و ۲۴ میلیون فوت مکعب در میدان پرنج جهت نگهداشت فشار ستون نفت است. عملیات تحت‌الارضی نیز شامل حفاری ۲۹ حلقه چاه جدید (۲۶ حلقه چاه تولیدی نفت ۳ حلقه چاه تزریق پساب)، تعمیر ۸ حلقه چاه موجود، اجرای  عملیات لایه شکافی، فرازآوری مصنوعی با گاز و اجرای پمپ درون چاهی در ۴۵ حلقه چاه است.

افزایش ۱۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید در مناطق نفت‌خیز جنوب
توان تولید نفت خام در این شرکت در ابتدای اردیبهشت امسال نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۸، ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. این افزایش ظرفیت علاوه بر نگهداشت توان تولید مطابق برنامه مصوب شرکت ملی نفت ایران است که در شرایط سخت تحریم‌ها و با وجود مشکلات جدی برای تأمین برخی کالاها و نیز مشکلات در تأمین بودجه با حداکثر صرفه‌جویی با حداکثرسازی اقدامات چاه محور و نیز با راه‌اندازی چاه‌های توسعه‌ای و انجام اقدامات ترمیمی و تعمیری روی چاه‌ها در طول سال ۱۳۹۸ حاصل شده است.

افزایش ۳۰۰۰ بشکه‌ای خوراک ارسالی به پتروشیمی بندر امام (ره)
افزایش ۳ هزار بشکه‌ای مایعات گازی در کارخانه گاز و گاز مایع ۶۰۰-NGL  به طرف پتروشیمی بندر امام (ره) نیز تحقق یافته است. این افزایش ظرفیت با انجام یک اصلاحیه فرآیندی در این واحد محقق شده؛ این اصلاحیه توسط کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب و با هدف افزایش خوراک پتروشیمی بندر امام (ره) به سرانجام رسید. محصول تولیدی این کارخانه علاوه بر گاز مایع، گاز سبک است که برای استحصال C۲+ به پتروشیمی مارون تحویل داده می‌شود

صرفه‌جویی ٣٠٠ میلیارد ریالی با بازسازی و راه‌اندازی توربین رستون
همچنین با تلاش کارشناسان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، توربین رستون ١٧٥٠ واحد بهره‌برداری شماره ٣ آغاجاری تعمیر، بازسازی و راه‌اندازی شد.
با توجه به نیاز عملیاتی و در راستای جلوگیری از توقف و یا کاهش تولید در واحد بهره‌برداری شماره ٣ آغاجاری توربین رستون واحد یادشده که از سال ۱۳۹۰ به دلیل ایرادات فنی امکان راه‌اندازی نداشت، پس از یک سال کار و تلاش کارشناسان و متخصصان این شرکت، تعمیر و بازسازی شد و پس از مقاوم‌سازی فونداسیون و رفع اشکال از امکانات جانبی، زمینه نصب توربین، پمپ و انجام اتصالات به شکل مطلوب فراهم شد.
با توجه به مشکلات موجود در زمینه تامین این دستگاه‌ها و قطعات آنها، با تلاش جمعی و انجام هماهنگی‌های لازم، فرآیند تعمیر و بازسازی، نصب و راه‌اندازی آن با موفقیت انجام شد. با راه‌اندازی این توربوپمپ بیش از ٣٠٠ میلیارد ریال صرفه‌جویی اقتصادی صورت گرفته است.

اقداماتی برای جمع‌آوری گازهای مشعل
با هدف کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و همچنین تامین خوراک پتروشیمی‌ها، چهار قرارداد عمده و یک تفاهم‌نامه جمع‌آوری گازهای همراه نفت در محدوده این شرکت در دست اجراست. اجرا و تکمیل این قراردادها که در استان‌های حوزه عملیاتی این شرکت از جمله خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر اجرا می شود، پیامدهای مثبت زیست محیطی و اقتصادی برای مردم منطقه و کشور به همراه دارند.

مهمترین و بزرگترین این قراردادها با شرکت­‌های پتروشیمی امضا شده که یکی از آنها قرارداد جمع‌آوری گازهای مشعل با شرکت پالایش بیدبلند خلیج فارس به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار است. در چارچوب این قرارداد طبق برنامه زمان‌بندی شده گازهای مشعل منطقه گچساران و شرق استان خوزستان به میزان ۴۰۰ میلیون فوت مکعب جمع‌آوری خواهد شد.

قرارداد دیگر به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون دلار با شرکت پتروشیمی مارون به امضا رسید و در قالب آن گازهای منطقه مارون و اهواز یعنی مناطق مرکزی استان خوزستان به میزان بیش از ۲۰۰ میلیون فوت مکعب در روز جمع‌آوری می‌شود.

علاوه بر این، دو قرارداد مزایده فروش گازهای همراه هم با دو شرکت بخش خصوصی امضا شده که کارهای اجرایی آن حدود ۴۰ درصد پیشرفت دارد و بر اساس آن حدود ۵۰ میلیون فوت مکعب گازهای مشعل جمع‌آوری و پس از فشار افزایی به کارخانه‌های گاز و گاز مایع ارسال می‌شود.

تفاهم‌نامه‌ای نیز با شرکت پتروپالایش بختیاری با هدف جمع‌آوری حدود ۱۲۰ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت شمال استان خوزستان امضا شده است. با اجرای این قراردادها جمع‌آوری ۹۰ درصد گازهای مشعل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هدف‌گذاری شده که بخش عمده این مشعل‌ها در شرق، مرکز و شمال استان خوزستان قرار دارند.

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.