دم‌خروس کاسبان تحریم و ذی‌نفعان افزایش قیمت‌ها بیرون زد

تهران- ایرناپلاس- این روزها که کشور در شرایط خاص تحریم‌های بی‌سابقه‌ آمریکا و مشکلات همه‌گیر ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار دارد،‌ بعضی از جریان‌های سیاسی،‌ همچنان معیشت مردم را دستاویز تسویه حساب‌های خود قرار داده و با ارائه آدرس‌های غلط تلاش می‌کنند افکار عمومی را به سمت منافع جناحی خود سوق دهند.

به گزارش ایرناپلاس، در تازه‌ترین اقدام این جریان‌های سیاسی، یکی از رسانه‌های طیف اصولگرا در مطلبی با عنوان «نقش واعظی در گرانی‌های بازار»، تلاش کرده تا در هفته دولت، از  رهگذر اظهارنظرهای رییس‌ دفتر رییس‌جمهوری، حقایق را به گونه‌ای دیگر منعکس کند.

این رسانه با اشاره به صحبت‌های شنبه‌شب(یکم‌شهریور) واعظی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره علت افزایش قیمت‌ بعضی کالاها در بازار، نتیجه‌گیری‌های دلخواه خود را بی‌هیچ استدلال و ارجاعی به مستندات و دلایل روشن، مطرح کرده و سناریوها و اتهام‌های بی‌اساس را نسبت به دولت انتشار داده است.
آن‌ها با مبنا قرار دادن پیش‌فرض‌های نادرست خود، به نتیجه‌ای نادرست‌تر و البته حاوی اتهام‌هایی به دولتمردان می‌رسند که بدون شک در صورت پیگیری‌های قضایی می‌توان درج چنین اتهام‌های بی‌پایه را در راستای تضعیف منافع ملی کشور دانست.

واکاوی علت افزایش قیمت کالاها از نظر واعظی
اما رییس دفتر رییس‌جمهوری در آن برنامه تلویزیونی چه گفته بود که رسانه‌های یک جریان خاص را به تکاپو انداخت تا با تحریف افکار عمومی، دلایل افزایش قیمت‌ها را به حاشیه برانند؟
واعظی در آن گفت‌وگو با تاکید بر اینکه روحانی و همه اعضای کابینه در تلاش هستند تا مشکل معیشت مردم را حل کنند، درباره علت گرانی‌ها یادآور شده بود که دو عامل تحریم‌ها و جنگ روانی دشمنان، سبب افزایش قیمت‌ها در کشور شده است.
بر خلاف برخی دولتمردان سابق که تحریم‌ها را ورق‌پاره می‌خواندند و گرانی و مشکلات معیشتی ناشی از تحریم‌ها را انکار می‌کردند،‌ رییس دفتر رییس جمهوری به صراحت با مردم صحبت کرد و گفت، یک عامل مهم افزایش قیمت‌ها به دلیل تحریم‌هاست و اینکه در جابجایی پول، دچار مشکل می‌شویم و نمی‌توانیم با همه کشورها کار تجاری انجام دهیم و کالاهای مورد نیاز را گرانتر از حد معمول خریداری می‌کنیم و این باعث افزایش قیمت کالاها می‌شود.

وقتی کاسبان تحریم و کارنابلدان دیپلماسی نگران می‌شوند
واکاوی نقش تحریم‌ها در معیشت مردم از سوی واعظی احتمالا برخی از کاسبان تحریم‌ را که در گذشته از رهگذر تحریم‌ها می‌توانستند به سودهای کلان و منافع مالی غیرشفاف دست پیدا کنند، دچار نگرانی کرده است زیرا آگاهی مردم از تاثیرگذاری تحریم‌ها می‌تواند بخشی از مطالبات جامعه را به سمت حمایت و تقویت دستگاه دیپلماسی کشور سوق دهد و این همان بخشی است که بعضی از جریان‌های سیاسی مخالف دولت به شدت در آن دچار ضعف هستند و عملکرد گذشته آن‌ها نشان می‌دهد چگونه کشور را زیر سایه اجماع جهانی علیه ایران برده بودند.

این در حالی است که دیپلماسی دولت تدبیر و امید با وجود همه دشواری‌ها و تحریم‌های ظالمانه آمریکا، وضعیتی متفاوت از گذشته فراهم آورده است به طوری که به جای اجماع جهانی علیه ایران، امروز شاهد اجماع جهانی علیه ایالات متحده هستیم و شکست‌های اخیر این کشور در برابر ایران، در شورای امنیت سازمان ملل موید دیپلماسی موفق دولت تدبیر و امید بوده است.

پشت پرده جنگ روانی برای افزایش قیمت‌ها
اما واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عامل دومی را هم برای افزایش قیمت کالاها مورد واکاوی قرار داد. او ضمن تاکید بر اینکه از افزایش قیمت‌ها که بیشتر مردم گرفتار آن هستند، راضی نیستیم و رئیس جمهوری و کابینه دولت جلسه‌های زیادی را برای کنترل قیمت ها برگزار می‌کنند، اشاره کرد که عامل روانی، مرتب از خارج  و داخل کشور نوعی ناامیدی را به مردم تزریق می‌کند و در مجموع، تعامل این دو باعث افزایش قیمت کالاها شده است.

این اظهارات نیز برخی جریان‌های سیاسی را که منافع اقتصادی و سیاسی‌شان توأمان در تخریب دولت و تضعیف قدرت اقتصادی مردم گره خورده است، دچار نگرانی کرد و در قالب سناریوسازی‌های غیرمستدل ضمن متهم کردن دولت به عدم نظارت بر قیمت‌ها مدعی شدند «طبیعی است که در این فضا طمع به جای نظارت و نرخ‌گذاری دولت می‌نشیند و بر بازار حکمرانی می‌کند.»

این در حالی است که این جریان‌ها عامدانه موضوع مورد اشاره واعظی یعنی نقش جنگ روانی داخلی و خارجی در گرانی کالاها را به حاشیه راندند و همین مساله بیش از پیش جای تامل دارد که چه کسانی از جنگ روانی و تاثیر آن در افزایش قمیت‌ها سود می‌برند.

اندک شناختی از فضای اقتصاد سیاسی کشور کافی است تا نشان دهد در بازه‌های کوتاه‌مدت و مقطعی چگونه برخی سوداگری‌ها، خبرسازی و ایجاد فضای رسانه‌ای می‌تواند جو روانی جامعه را به سمت افزایش تقاضا برای برخی کالاهای سرمایه‌ای سوق دهد و به تبع آن افزایش قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد.اندک شناختی از فضای اقتصاد سیاسی کشور کافی است تا نشان دهد در بازه‌های کوتاه‌مدت و مقطعی چگونه برخی سوداگری‌ها، خبرسازی و ایجاد فضای رسانه‌ای می‌تواند جو روانی جامعه را به سمت افزایش تقاضا برای برخی کالاهای سرمایه‌ای سوق دهد و به تبع آن افزایش قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد.
وقتی برخی جریان‌های سیاسی و رسانه‌هایشان عامل روانی در افزایش قیمت‌ها را که واعظی به آن اشاره کرد، عامدانه نادیده می‌گیرند و اتهام‌هایی برای انحراف افکار عمومی مطرح می‌کنند، شائبه ذی‌نفع بود آن‌ها و دست ‌داشتن در ایجاد جو روانی علیه ثبات بازار را پررنگ‌تر می‌ند.

ادعای این رسانه‌ها مبنی بر بی‌توجهی دولت به نظارت در قیمت‌ها در حالی است که ابتدای تیرماه واعظی نقشه راه دولت را به استانداران ابلاغ کرد که در بخش‌هایی از آن رئیس دفتر رئیس جمهوری، استانداران را مکلف به تلاش برای کنترل قیمت‌ها کرد و یادآور شد، وزیران و استانداران باید راه‌حل‌های مناسب خود را برای برداشتن فشار از روی دوش مردم و کمک به عبور از شرایط جاری ارائه کنند.

با این حال نمی‌توان منکر شد که بخش مهمی از فشارهای اقتصادی و مشکلات معیشتی و افزایش قمیت‌ها، ناشی از تحریم‌های بی‌سابقه و ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران و همچنین شرایط ویژه ناشی از شیوع بیماری کروناست؛ عامل روانی فقط یکی از دلایل گرانی کالاهاست و نمی‌توان آن را به عنوان تنها عامل افزایش قیمت‌ها معرفی کرد اما نمی‌توان نقش پررنگ آن را نیز نادیده گرفت.

 از این جهت، زمانی که واعظی در واکاوی عامل روانی در افزایش قیمت‌ها صحبت کرد دقیقا همان جریان‌هایی نسبت به آن واکنش نشان دادند که در ماه‌های گذشته،‌ یک بازوی جنگ روانی و ایجاد فضای ملتهب به نفع تشویش وضعیت اقتصادی کشور و به دنبال آن گرانی کالاها و ایجاد مشکلات معیشتی برای مردم بوده‌اند و البته که باز  هم تاکید می‌شود نمی‌توان این وضعیت را فقط به نقش آن‌ها تقلیل داد و عوامل متعدد دیگری نیز نقش داشته است اما نعل وارونه‌ این جریان‌ها باید برای افکار عمومی روشن شود.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.