شیوه جدید صحنه‌گردانی خبرهای ایران در رسانه‌های بیگانه

تهران- ایرناپلاس - در هفته‌های اخیر با وقوع برخی اعتراض‌ها درخصوص مطالبات تعدادی از مجتمع های صنعتی کشور به ویژه هفت تپه، موضوع‌های مرتبط با محیط‌های کارگری کشور، به یکی از سوژه‌های مورد توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای خارج از کشور تبدیل شده و آنها شیوه ای جدید را در این زمینه در پیش گرفته اند.

به گزارش ایرناپلاس، به دنبال طرح برخی مطالبات کارگری در شماری از مجتمع های پتروشیمی و صنایع انرژی کشور، نوعی فضای سوءاستفاده و بهره‌برداری رسانه‌های معاند و مغرض خارجی به وجود آمده است که می‌کوشند با فضاسازی تخریبی و موج‌آفرینی کذب، از یک سو این حوادث و وقایع را بزرگنمایی کرده و از سوی دیگر، به قصد تحریک، آن را موجی سراسری قلمداد کنند.

براین اساس در این نوشتار به صورت کوتاه، به شیوه و گستره ورود این رسانه‌ها درباره این موضوع می‌پردازیم.

به نظر می رسد درخصوص پوشش خبری و تحلیلی اعتصاب‌های اخیر، نکات ذیل قابل تبیین است:

الف- تحرکات محیطی درخصوص حوادث چند روز اخیر شدت گرفته است و به طور مشخص می‌توان بازه زمانی یک هفته اخیر را اوج آن در نظر گرفت. مبتنی بر این امر، پوشش خبری و تحلیلی رسانه‌های معاند خارجی نیز بر همین بازه زمانی و شرایط استوار بوده و به نظر می‌رسد «همپوشانی» و حتی «همسویی» قابل تأملی میان این حوادث و پوشش رسانه‌ای آنها وجود دارد؛ چنانکه «ادبیات سازی» و «فضاآفرینی» هدفمند و جهت‌دار در این زمینه (از جمله؛ بهره‌گیری از عباراتی همچون «اعتصاب‌های سراسری در صنعت انرژی و پتروشیمی») و تلاش برای گسترده و سراسری نشان دادن این رخدادها به طور مشخص از رسانه‌های خارجی آغاز شده است. 

به وضوح، «نقطه صفر» آغاز پوشش خبری و تحلیلی جهت‌دار این رسانه‌ها، از «پشتوانه و عقبه» چندماهه آنها در پوشش خبری ویژه حوادث و اعتراض‌های مرتبط با هفت تپه و تا حدودی هپکو، منشأ یافته است؛ چنانکه پوشش خبری و تحلیلی وقایع ماه‌های اخیرِ این دو مجموعه کارگری (و گاهی به صورت پراکنده، دیگر محیط‌های کارگری) از اصول و خطوط ثابت و متداوم این رسانه‌ها بوده است.

ب - در مروری گذرا اما به نسبت دقیق بر عملکرد شماری از مهمترین رسانه‌های خارجی (دارای بخش رسمی و فعال فارسی زبان)، نکات مهمی آشکار می‌شود.
به طور نمونه، «پوشش خبری» مسائل هفت تپه و وقایع و حوادث اخیر به صورت مشخص، «پروژه ویژه و اختصاصی» بی‌بی‌سی فارسی بوده چنانکه در سایت، کانال تلگرامی، توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی این رسانه، فقط در بازه زمانی دو ماهه اخیر، بیش از ۹۵۰ مطلب (خبر، فیلم، تصویر، مقاله، مصاحبه و ...) تولید و منتشر شده است. سهم حوادث اخیر از این میزان مطلب، فقط در هفته اخیر بیش از ۱۰۰ مطلب بوده است.

همچنین در «پوشش خبری- تحلیلی» مسائل هفت تپه و سپس وقایع و حوادث اخیر، به صورت مشخص، پروژه ویژه و اختصاصیِ رادیو زمانه بوده است (با رویکرد تلاش ویژه برای تئوریزه کردن فرضیه‌های کلان جنبش‌های اعتراضی کارگری و تدارک «عقبه فکری و نظری» برای این اعتصاب‌ها)؛ چنانکه در سایت، کانال تلگرامی، توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی این رسانه، فقط در بازه زمانی دو ماهه اخیر، بیش از ۸۰۰ مطلب (خبر، فیلم، تصویر، مقاله، مصاحبه، پادکست، وبینار و ...) تولید و منتشر شده است.

سهم حوادث اخیر از این میزان مطلب، فقط در هفته اخیر، بیش از ۹۰ مطلب بوده که گاهی وجه تحلیلی و نظریه پردازانه ویژه‌ای را در خود جای داده‌اند.

رسانه‌های دیگر همچون «ایندیپندنت فارسی»، «رادیو فرانسه»، رادیو رژیم صهیونیستی، «صدای آمریکا»، «العربیه فارسی»، «دویچه وله»، «ایران اینترنشنال» و چند رسانه دیگر، اگرچه توجه به نسبت قابل توجهی را به پوشش این موضوع‌ها اختصاص داده‌اند اما نمی‌توان این وقایع را «پروژه ویژه» آنها توصیف کرد؛ اگرچه «پوشش خبری ویژه» این موضوع را هرگز از دستور کار اصلی خود خارج نکرده‌اند.

در محوریابی مطالب و اخبار منتشره در این رسانه‌ها به ویژه بی‌بی‌سی فارسی و رادیو زمانه می‌توان به صورتی مشخص، رد و نشان دو «خط خبری» اساسی را مشاهده کرد. نخست، تلاش برای «بزرگ‌نمایی» موضوع با هدف هرچه «سراسری و گسترده»تر نشان دادن و دیگری، تلاش برای تحریک دیگر فعالان کارگری برای پیوستن به جریان اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها.

ج- موج دیگر در پوشش خبری این موضوع‌ها، در شبکه‌های اجتماعی اصلی توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک و ... می‌گذرد؛ آنجا که ده‌ها و شاید صدها هزار «کامنت» و «پست» و ... درباره این موضوع‌ها از سوی کاربران شناخته شده یا مجهول یا مجعول در حال انتشار است و به‌ویژه در هفته اخیر با سمت و سوی محتوایی «بزرگ‌نمایی» و «تحریک‌آمیزی» موضوع، فضاسازی‌های تخریبی و ضد امنیتی ویژه‌ای را ایجاد کرده است.

در این خصوص، طبق سیاق مرسوم و معمول، بی‌شمار اکانت‌های مجعول و مجهولِ منتسب به گروهک منافقین، سلطنت‌طلبان، سعودی تباران و ... بر موضوع «سوار» شده‌ و مبتنی بر همان دو سیاست «بزرگ‌نمایی» و «تحریک»، به فضاسازی در این زمینه مشغول هستند.

بر اساس آنچه ذکر شد،باید اذعان کرد در شرایط کنونی که  ایران عزیز ما، آماج فشارهای غیر قانونی, تحریم های ظالمانه و جریان سازی های تخریبی علیه مردم است، نوع طرح و پیگیری برخی از مطالبات و گلایه های بحق و قانونی اقشار مختلف، می تواند از سوی محافل سیاسی مغرض بیگانه، سرویس های وابسته یا همکار با این محافل و رسانه های تحت اختیار یا تحت تأثیر آن ها مورد سوءاستفاده قرار گیرد و از این حربه به عنوان محملی برای تحریف واقعیت های کشور، فریب افکار عمومی و به بیراهه بردن مطالبات صنفی و معیشتی داخلی، بهره ببرند.

کارشناسان معتقدند در چنین شرایطی، عموم مردم، کارگران شریف و پر تلاش و تشکل های کارگری کشور که با درایت و زیرکی تام از انگیزه های واقعی این نوع محافل و رسانه ها اطلاع دقیق دارند، این بار نیز با تیزهوشی و کیاست، از سوءاستفاده و بهره برداری منفی و تخریبی آن ها جلوگیری می کنند.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.