۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۱۲
کد خبرنگار: 1903
کد خبر: 83850867
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

احیای اعتماد به پول ملی را دریابیم

تهران- ایرناپلاس- شاید قوی‌ترین پول دنیا یورو باشد، اما اگر فردا ۹۰ میلیون آلمانی بروند جلوی بانک‌ها و صرافی‌ها صف ببندند و هر یک بخواهند فقط ‌هزار یورو از پولشان را بفروشند و تبدیل به ارز دیگری کنند، تا ساعاتی بعد ارزش پول آنها به‌سرعت کاهش خواهد یافت.

این روزها دوباره بازار ارز در تیتر رسانه‌ها افتاده و بحث کوچه و بازار شده است. دلاری که با نوسان قیمتی از سوی دلالان ارز معامله می‌شود. مردم تمایل پیدا کرده‌اند ریال‌های خود را به دلار تبدیل کنند و نقاطی از تهران که به‌عنوان بورس ارز شناخته می‌شود، به محلی برای عرصه دلالان ارز تبدیل شده است آن هم در حالی که بانک مرکزی بعنوان بازارساز، هیچ کمبودی نداشته و در حتی در این روزها مقادیر زیادی عرضه کرده اما خریداری نداشته است.

ایرناپلاس در این رابطه با «علی‌اصغر سمیعی زفرقندی» رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان گفت‌وگو کرده و راهکارهای حل چالش کنونی را از نظر وی جویا شده است.

سمیعی زفرقندی می‌گوید: از مهم‌ترین عوامل بالا رفتن نرخ ارز می‌توان به دو مورد اشاره کرد. نخست نرخ تورم و بالا بودن حجم نقدینگی و دومی که اهمیت بیشتری دارد، کاهش اعتماد عمومی به پول ملی است. به نظرم بزرگ‌ترین اشتباه در سیاست‌های اقتصادی کشور در حال حاضر غیرواقعی بودن قیمت‌ها و چند نرخی بودن است. این اشتباه علاوه بر ضربات اقتصادی که به کشور می‌زند، به اخلاق جامعه نیز خدشه وارد کرده و به اعتماد مردم هم لطمه می‌زند. مهم‌ترین عامل ثبات هر اقتصادی، جلب اعتماد عمومی است.

وی در ادامه می‌افزاید: نرخ‌های تورم، سود بانکی و بیکاری سبب افت ارزش پول ملی می‌شود، اما به‌نظرم از همه اینها مهم‌تر سلب اعتماد عمومی از پول ملی است که از همه علت‌ها مهم‌تر است. چیزی که باعث از بین رفتن اعتماد مردم می‌شود، نگفتن واقعیت‌ها و راستگویی است. آیا اعلام قیمت‌های غیرواقعی در این چارچوب قرار نمی‌گیرد؟

این فعال حوزه ارزی می‌گوید: امروز شاید قوی‌ترین پول دنیا یورو باشد اما به شما اطمینان می‌دهم اگر فردا ۹۰ میلیون آلمانی بروند جلوی بانک‌ها و صرافی‌ها صف بندند و هر یک بخواهند فقط هزار یورو از پولشان را بفروشند و تبدیل به ارز دیگری مانند دلار کنند، تا ساعاتی بعد ارزش پول آنها به‌سرعت کاهش خواهد یافت. نقش اعتماد مردم به قوت پول ملی کشور خیلی مهم است.

ارز تک‌نرخی شود
سمیعی زفرقندی معتقد است: هر نوع ارزان‌فروشی ارز به هر دلیل و با هر بهانه‌ای اشتباه است و سبب ایجاد رانت و فساد از یک طرف و علاقه‌مندی عده‌ای به خرید ارز ارزان و فروش گران‌تر آن می‌شود که همین، سبب گرمی بازار و ازدیاد متقاضیان و بالاتر رفتن قیمت‌ها خواهد بود.

وی در همین رابطه می‌افزاید: از سوی دیگر، وقتی شما مقداری از ارز خود را به هر دلیلی ارزان‌تر از قیمت واقعی بفروشید، مجبور می‌شوید بقیه آن را گران‌تر از قیمت واقعی بفروشید تا آن ارزان‌فروشی جبران شود. بنابراین حذف همه قیمت‌های غیرواقعی و با هر نامی و اعلام نرخ ارز به‌صورت واقعی و واحد همیشه توصیه می‌شود.

افزایش تعرفه گمرکی به‌جای ممنوعیت واردات
سمیعی زفرقندی معتقد است، ممنوعیت واردات را سیاست درستی نمی‌دانم، زیرا ممکن است به نفع قاچاقچیان شود، اما می‌شود با وضع نرخ گمرکی بالاتر برای کالاهای گران و کم کردن از نرخ گمرکی برای کالاهای مشابه و ارزان‌تر، مردم را تشویق کرد تا کالاهای ارزان‌تر و احیاناً تولید داخلی خریداری کنند. به هر حال، نرخ ارز برای همه باید یکسان باشد.

رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان در پایان گفت: از سال‌ها پیش پیشنهادهای خود درباره حل مسائل ارزی را به‌صورت نامه به مسئولان اقتصادی و همین‌طور به‌صورت مصاحبه یا مقاله بیان کردم. به‌تازگی هم در یک نامه به‌صورت مفصل برای رئیس کل بانک مرکزی پیشنهادهایی برای رفع مشکلات، تقدیم کرده‌ام. امیدوارم بتوانیم با اتخاذ رویکرد درست، از شرایط کنونی عبور کنیم.

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.