۱۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۳۵
کد خبرنگار: 3018
کد خبر: 83718983
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کمپین نفس، سهم بخش خصوصی در مبارزه با کرونا

تهران- ایرناپلاس- اتاق بازرگانی به‌عنوان نماینده بخش خصوصی کشور نقش خود را برای مبارزه با ویروس کرونا در قالب کمپین نفس شروع کرده است. اصلی‌ترین هدف این کمپین، تجمیع منابع مالی و خریداری لوازم بهداشتی و بیمارستانی لازم در خارج از کشور است.

تبعات مختلف ویروس کرونا چنان گسترده است که لزوم همکاری نهادها و تشکل‌های مدنی و اقتصادی را در کنار دولت بسیار ضروری کرده است. اگرچه فرد فرد جامعه ظرفیت و توانایی‌هایی برای همراهی در حل بحران را دارا هستند، اما تنها زمانی این ظرفیت‌ها می‌توانند تبدیل به یک جریان پرقدرت و ثمربخش شوند که در کانال یک تشکل و نهاد اجتماعی سازماندهی شود. محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ایرناپلاس اظهار کرد: یکی از خصوصیات نهادهای مدنی این است در مواقعی که مشکلاتی در جامعه پیش می‌آیند، خود را در بهبود وضعیت شریک می‌دانند و در حوزه عمل، با یک خودساماندهی در کنار دولت قرار می‌گیرند. کشور ما حادثه‌خیز است و امسال با بحران کرونا روبه‌رو شده‌ایم و اگر نهادهای مدنی همکاری نکنند، وضعیت بحرانی‌تر خواهد شد.

وی همچنین گفت: در بدترین زمان و درست در مقطعی که عمده واحدهای کوچک باید در یک شرایط مطلوب اقتصادی قرار می‌گرفتند، مجبور شدند با فشارهای اجتماعی و قانونی کسب‌وکار خود را  تعطیل کنند. این تعطیلات می‌توانند ارقام بزرگ خسارت به‌جای بگذارند. بنابراین اگر نهادهای مدنی در این مواقع در کنار دولت‌ها قرار نگیرند، حتماً خسارت‌های به‌مراتب عمیق‌تری به بار خواهد آمد.

بهرامن اضافه کرد: نهادهای مدنی در بخش‌های بسیاری مانند تأمین مایحتاج، کاهش آسیب، پیشگیری و... با دولت و جامعه همکاری می‌کنند که بخشی از این کمک‌ها در جامعه کاری خودِ نهادها انجام می‌شود. به‌طور نمونه در چنین شرایطی اگر بنگاه‌ها تعطیل یا نیروهای انسانی خود را اخراج کنند، نه‌تنها باعث مضاعف‌سازی آسیب‌های اقتصادی و روحی خواهد شد، بلکه بار بزرگی بر دوش دولت خواهد گذشت.

رئیس اتاق معدن در ادامه گفت: بخش معدن که بیشتر در مناطق محروم استقرار دارد، اگر مسائل بهداشتی و پیشگیرانه کارکنان (حتی در صورت لزوم دادن مرخصی و تعطیلی‌ موقت) را مدیریت نکند، بحران روز به روز بدتر خواهد شد.

وی افزود: بنابراین ما در این بخش تلاش کرده‌ایم از امکانات موجود استفاده کامل کنیم تا هر واحدی طبق ظرفیت‌های خود برنامه‌ریزی‌هایی انجام دهد و بتواند حتی در ایام تعطیل این اقدامات را پیش ببرند. در زمان تعطیلات واحدهای معدنی بخشی از نیروی خود را برای بازسازی و سرویس نگهداری به کار می‌گیرند تا از این طریق از تعطیلی ممتد جلوگیری شود. در بخش بهداشت و تأمین مواد لازم هم کامل مطرح شده که بتوانیم حوادث را به حداقل برسانیم.

کمپین نفس

عدنان موسی‌پور، یکی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی درباره نقش اتاق در وضعیت حاضر به ایرناپلاس گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات بخش خصوصی، ایجاد کمپین نفس است. این کمپین با همکاری اتاق بازرگانی تهران و مشارکت بخش خصوصی برای رهایی از بحران کرونا و تبعات اقتصادی آن ایجاد شده است.

لازم به ذکر است که به‌تازگی کارگروه اطلاع‌رسانی این کمپین خبر از تولید لباس حفاظت با پارچه مخصوص داد. تولید این لباس‌ها از روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه آغاز شده است. گفته شده که با توجه به برنامه‌ریزی و سرعت انجام کار، ظرف یک هفته ۲۰ هزار دست لباس دوخته و پس از آن برای استریل شدن به سازمان انرژی اتمی تحویل داده می شود.

موسی‌پور عنوان کرد: اتاق بازرگانی نمایندگی بخش خصوصی را دارد و این نهاد نقش خود را در قالب کمپین نفس شروع کرده است. البته کارهای اصلی آن در پیش هستند و در آینده نزدیک، به اجرا درخواهند آمد. از جمله این هدف‌ها راه افتادن کلینیک رختخوابی است. محموله‌های خریداری شده از خارج هم تا چند روز آینده به کشور خواهند رسید که شامل تب‌سنج لیزری و دیگر وسایل بهداشتی و پزشکی می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی و آنهایی که احساس مسئولیت می‌کنند، به‌ویژه اتاق تهران در این زمینه‌ها نقش پررنگی را ایفا می‌کنند، افزود: کمپین نفس از حلقه تعداد معدودی از تجار موفق کشور تشکیل شد و به‌تدریج توسعه یافت و در حال حاضر همکاری بسیار نزدیکی با بیمارستان‌های کشور دارد.

موسی‌پور بیان کرد: اتاق بازرگانی در قالب این کمپین در چند حوزه ایفای نقش می‌کند که شامل جمع‌آوری و جلب منابع مالی، استفاده از ارتباطات بخش خصوصی و خارج از کشور به‌منظور خریداری اجناسی که در داخل تولید نمی‌شوند و فعال کردن بسیاری از توانمندی‌هایی است که در زمینه لوازم بهداشتی در کشور تاکنون غیرفعال بوده‌اند.

تسهیل صادرات و واردات

وی افزود: کمپین نفس در زمینه صادرات و واردات هم وارد شده تا از طریق رصد کردن مشکلات صادرات و واردات و انتقال آن به مسئولان ذی‌ربط بتواند ورود و خروج کالا به کشور را تسهیل کند. 

این فعال بخش خصوصی گفت: با این حال، کل کشورها در حال حاضر برای حفظ سلامت شهروندان خود مرزهای خود را بسته‌اند و  کشورهای معدودی هستند که هنوز تجارت خارجی خود را باز گذاشته‌اند. در ایران هم صادرات به بسیاری از کشورها متوقف شده و حوزه واردات تنها به کالاهای پزشکی محدود شده است. ایجاد پروتکل‌های بهداشتی بین کشوری از هدف‌های اتاق است و امیدواریم بعد از سال این کار را پیش ببریم.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.