کنتورخوانی آب و گاز تعلیق شد، وضعیت برق نامشخص است

تهران- ایرناپلاس- رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان تهران خبر داد که سه نفر از نیروهای کنتورخوان این شرکت مشکوک به ویروس کرونا شناخته شده‌اند. مأموران قرائت در شرکت یادشده حدود ۶۰۰ نفر هستند که طبق گفته این مسئول، فعالیت آنها از روز ۲۵ اسفند به حالت تعلیق درآمده است. ضمناً بیمارستان شرکت نفت نیز پذیرای مبتلایان به این بیماری است.

در روزهایی که نگرانی عمومی نسبت به ویروس کرونا باعث ایجاد نوعی فرهنگ خودکنترلی شده، مشخص شده که رعایت دستورالعمل‌ها به یک اندازه برای همه افراد قابلیت اجرایی ندارد. گروه‌هایی وجود دارند که اتفاقاً ماهیت کار آنها ارتباط هرروزه با عموم مردم است که در چنین اوضاعی ریسک ابتلا به ویروس را چندبرابر می‌کند. گروهی مانند کنتورخوان‌های شرکت گاز، برق و آب را در نظر بگیرید که باید درِ منازل همگان را لمس کنند و اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، امکان تماس مستقیم آنها با ویروس را به درصدهای بسیار بالایی می‌رساند. هنوز مشخص نیست شرکت برق استان تهران در مواجهه با این وضع خطرناک چه تمهیداتی برای مأموران کنتورخوان خود در پیش گرفته و جالب است پیگیری‌های مکرر خبرنگار ایرناپلاس برای دریافت پاسخ‌ در این خصوص ناکام ماند. با این حال، دو شرکت گاز و آبفا اقداماتی از هفته‌های پیش در دستور کار قرار داده که ایمنی کارمندان خود را تا حدی افزایش دهند.

آبفا: فعلاً قرائت کنتور نداریم

سیدرسول باقری، معاون نظارت بر درآمد و امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این زمینه به ایرناپلاس گفت: اکنون که نزدیک به ۲۰ روز از انتشار ویروس می‌گذرد، خوشبختانه شرکت آبفا در هفته پایانی اسفند قرائت کنتور ندارد و در سال جدید نیز تا ۱۵ روز تعطیلات است و به همین شکل، نوعی قرنطینه سیستمی به وجود خواهد آمد.

وی درباره اختصاص اقلام بهداشتی لازم به مأموران نیز توضیح داد: طی هفته‌های گذشته به مأموران ماسک، دستکش و یک عدد اسپری ضدعفونی‌کننده داده شد. به دلیل حساسیت بالای این موضوع، شرکت سریعاً اقلام بهداشتی را تأمین مالی کرد و در همین راستا به تمام کارکنان شرکت که حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر هستند، یک لیتر مایع ضدعفونی‌کننده غلیظ به‌صورت رایگان داده شد. 

به گفته این مسئول، هرچند مأموران در میان جمعیت حضور نمی‌یابند و وقتی هم به درِ منازل رجوع می‌کنند، تقریباً هیچ‌وقت خود صاحب‌خانه حضور نمی‌یابد و ارتباطی با مشترک رخ نمی‌دهد، اما با این حال با درِ خانه‌ها و دریچه کنتورها تماس دارند و این امر به همراه داشتن اقلام بهداشتی را ضروری می‌کرد.

باقری با بیان اینکه مأموران در روزهای عادی به ۱۰۰ تا ۱۱۰ خانه رجوع می‌کنند، افزود: در بخش‌هایی این اجازه را به سیستم داده‌ایم تا آنهایی که خانه نیستند یا درِ منزل خود را باز نکردند، میانگین مصرف سال گذشته آنها در قبضشان منظور شود. ۳۰ درصد از مشترکین هم به‌صورت پیامک، شناسه قبض و پرداختشان ارسال می‌شود.

باقری در ادامه گفت: خوشبختانه رسانه‌ها مردم را به‌درستی توجیه کرده‌اند و در حال حاضر تقریباً همه با شیوه شیوع ویروس آشنا شده‌اند و می‌دانند از خودشان چگونه محافظت کنند. همین‌طور مأموران هم با این دستورالعمل‌ها آشنا هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ نفر مأمور وظیفه قرائت آب را برعهده دارند، خبر داد: خوشبختانه هیچ‌کدام از این افراد تاکنون به بیماری کرونا مبتلا نشده‌اند.

تعلیق فعالیت مأموران کنتورخوان‌ شرکت گاز

امیرحسین جاودان، رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان تهران نیز در این ارتباط به ایرناپلاس پاسخ داد: پیش از اعلام رسمی مدیرعامل شرکت گاز استان تهران در تاریخ ۲۵ اسفند مبنی بر عدم مراجعه کنتورخوان‌ها به درِ منازل مردم تا اطلاع ثانوی و با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، روزانه یک عدد دستکش و ماسک یک بار مصرف در اختیار مأموران قرائت کنتور شرکت گاز استان تهران قرار می‌گرفت و همچنین آموزش‌های بهداشتی و پیشگیرانه لازم در سطح استان توسط ناظرین HSE ارائه شده است.

وی با بیان اینکه اقلام بهداشتی مورد نظر بین همکاران توزیع شد، اما با توجه به کمبودهای شدید لوازم مذکور در کشور و قیمت گزاف آنها، تهیه مستمر با سختی همراه بوده و در برخی موارد تکافوی نیاز ادارات را نمی‌دهد.

جاودان تأکید کرد: علاوه بر این اقدامات بهداشتی، به‌منظور قطع زنجیره شیوع و کاهش تردد نیروها در سطح شهر از تاریخ ۲۵ اسفند قرائت کنتور مشترکان خانگی و تجاری تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است.

وی در ادامه توضیح داد: مأموران قرائت در شرکت گاز استان تهران حدود ۶۰۰ نفر هستند و در بین این نیروها تنها سه نفر مشکوک به ویروس کرونا تشخیص داده شده که بلافاصله از محل کار ترخیص و برای ادامه روند بهبودی هم‌اکنون در قرنطینه خانگی به سر می‌برند. لازم به توضیح است با توجه به شرایط پیش آمده، پرداخت کلیه حقوق و مزایای کنتورخوان‌ها تا پایان بحران بیماری کرونا انجام می‌پذیرد و بیمارستان شرکت نفت نیز پذیرای مبتلایان به این بیماری است.

به گفته این مسئول، وجود سامانه‌های متعدد الکترونیکی، پیامکی و اینترنتی سبب شده مشترکین از مراجعه حضوری به ادارات گاز بی‌نیاز شده و بتوانند از خدماتی نظیر اعلام رقم کنتور، شکایات، اعلام قطع گاز، مشاهده و پرداخت قبوض و... از طریق سامانه‌های معرفی شده بهره‌مند شوند.

در رابطه با برق، گویا رویه‌های دیگری حاکم است. پیش از این، سخنگوی توانیر در گفت‌وگو با ایرناپلاس از لغو مراجعه مأموران کنتورخوان به درِ منازل از 25 اسفند تا ۱۵ فروردین خبر داده بود، اما شنیده‌های خبرنگار ایرناپلاس حاکی از این است که در تهران با وجود پایان کنتورخوانی در روز 25 اسفند، همچنان نسبت به قطع برق مشترکانی که قبض خود را پرداخت نکرده باشند اقدام می‌شود و تماس‌های اخطار برای پرداخت قبوض به تعویق افتاده، ادامه دارد؛ این در حالی است که پیش از این گفته شده بود چنین مشترکانی تا اردیبهشت ماه برای پرداخت قبض برق خود مهلت دارند. امیدواریم شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ خود را موظف به پاسخگویی در این زمینه بداند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.