۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۳۱
کد خبرنگار: 3019
کد خبر: 83716745
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نامه ۷۰۰ فعال مدنی به وزیر کشور: به بهانه کرونا کودکان افغان را رد مرز نکنید

تهران- ایرناپلاس- بیش از ۷۰۰ تن از پژوهشگران، دانشجویان، هنرمندان و فعالان اجتماعی و رسانه‌ای و ۱۳ نهاد مدنی فعال در حوزه حقوق کودکان، طی نامه‌ای به وزیر کشور خواهان پیشگیری از تداوم بازداشت، برخورد قهری با کودکان کار افغان و اخراج آنها از کشور به بهانه شیوع بیماری کرونا شدند.

۷۰۶  تن از پژوهشگران، دانشجویان، هنرمندان و فعالان اجتماعی و رسانه ای و ۱۳ نهاد  مدنی فعال در حوزه حمایت از حقوق کودکان، طی نامه‌ای به وزیر کشور  خواهان پایان دادن به اقدامات قهری و دستگیری کودکان کار به بهانه جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و فراهم سازی شرایطی برای  بهره‌گیری از زیرساخت موجود دولتی و عمومی برای دریافت داوطلبانه خدمات پزشکی، بهداشتی و اسکان با کمک نهادهای مدنی متناسب با شرایط کودکان شدند.

در بخشی از این نامه تأکید شده است: «در بحبوحه اپیدمی کرونا، دولت یک‎بار دیگر درصدد تکرار این اقدام ضدکودک و شکست‎خورده به بهانه پیشگیری از شیوع بیماری است. این طرح به دستگیری و اسکان اجباری کودکان منجر خواهدشد و کودکان افغانستانی را در معرض خطر اخراج از کشور قرار می‎دهد. در چنین شرایطی باید هشدار داد که رد مرز کودکان مغایر با اصول و روح حاکم بر کنوانسیون حقوق کودکان، کنوانسیون ژنو و پروتکل الحاقی آن، تعهدات بین‌المللی در مورد پناه‌جویان و عرف و رویه‌های بین‌المللی در خصوص کودکان پناهجو است».

در بخش دیگری از این نامه، فعالان اجتماعی این نکته را  به مسئولان امر گوشزد کرده‌اند که «هر اقدامی باید با رعایت مصالح و توجه به اصول کنوانسیون حقوق کودک انجام شود و طراحی آن با مشارکت و تایید نهادهای مدنی مستقل و اجرای آن با نظارت مستمر ایشان باشد و آنچه «شرایط اضطراری» خوانده می‌شود نباید دست‌مایه اجرای بی‌دردسر طرح‌های شکست‌خورده دستگیری و استرداد کودکان قرار گیرد». 

این نخستین باری نیست که موضوع  اخراج  کودکان کار افغانستانی از سوی فعالان اجتماعی و نهادهای مدنی فعال در این عرصه مورد نقد قرار می‌گیرد. از ابتدای سال جاری، این سومین مرتبه‌ای است که گروهی از این کودکان جمع آوری و برای اخراج از کشور به مرزهای شرقی ایران فرستاده می‌شوند.

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.