۱۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۴۸
کد خبرنگار: 3019
کد خبر: 83705009
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

توصیه ایمانی به اصولگرایان مجلس جدید: پیش از انتخابات را فراموش کنید

تهران- ایرناپلاس- یک فعال سیاسی اصولگرا با تأکید براینکه منتخبان این طیف، پیش از تشکیل رسمی مجلس یازدهم باید برای تدوین برنامه های خود دست به کار شوند، به آنها توصیه می‌کند: افرادی که تحت عنوان اصولگرا شناخته می‌شوند، ولو در هیچ لیست انتخاباتی حضور نداشتند باید پیش از انتخابات را فراموش کنند و به فراکسیون اصولگرایان بپیوندند.

 ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا درباره آنچه این جناح سیاسی بعد از پیروزی در انتخابات مجلس باید در دستور کار قرار دهد، به ایرناپلاس می‌گوید: به نظر من نمایندگانی که برای دوره آتی مجلس انتخاب شده‌اند، از الان باید فعالیتشان را آغاز کنند و نباید امور را به زمان تشکیل مجلس موکول کنند؛ چراکه زمان‌بر است. از امروز تا تشکیل مجلس و مشخص شدن ترکیب کمیسیون ها حدود چهار تا پنج ماه فرصت هست، این فرصت بسیار مغتنمی است تا نمایندگان منتخب و به طور خاص جریان اکثریت، برنامه‌های خود را در عرصه‌های مختلف مدون کنند تا با آغاز مجلس بخشی از کار خود را انجام داده باشند. 

اصلاح قانون انتخابات؛ اولویت مجلس یازدهم

وی می‌افزاید: به نظر من این برنامه‌ها باید در چند حوزه صورت گیرد. اولین مورد، اصلاح قانون انتخابات است که در مجالس مختلف مطرح شده‌، اما نگاه  جامعی به آن نشده است. قانون انتخابات در ابعاد مختلف اصلاح شود. یکی از موارد اساسی که باید اصلاح شود شرایط ثبت نام‌کنندگان از نظر کمی در انتخابات است که مجدد شاهد ثبت نام ۱۶ هزار نفر نباشیم. از نظر کیفی نیز باید شرایط صلاحیت کاندیداها به گونه‌ای اصلاح شود که ابهامات آن رفع شود. 

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره مواردی چون التزام و اعتقاد به عنوان شرایط نامزدها در قانون انتخابات، تصریح می‌کند: اینها مواردی است که کلی مطرح شده است و باید جزئی و تصریح شود. نحوه احراز صلاحیت‌ها باید به گونه ای باشد که کاندیداها بدانند نتایج آن به چه صورت است. در حال حاضر قانون بسیار کلی است و شورای نگهبان را به تفسیر قانون وا می‌دارد، در حالیکه نمایندگان می توانند این مورد را اصلاح کنند. 

اصلاح آیین‌نامه داخلی برای پیشگیری از فساد نمایندگان

وی ادامه می‌دهد: موضوع دیگری که منتخبان باید مدنظر قرار  دهند، اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس است؛ این قانون بسیار مهم است اما نیازمند بازنگری جدی است. به طور مثال، یکی از مهم‌ترین علل بروز فساد در مجلس ارتباط نمایندگان با مدیران دولتی و وزراست. تا زمانی که می‌توان یک وزیر را با ۱۰ امضا استیضاح کرد، نمایندگان یک حوزه انتخابیه یا گروهی از آنها می‌توانند مطالبه‌ای را از وزیری مطرح کنند و درصورت عدم پذیرش،او را استیضاح کنند. بنابراین، وزیر مربوطه ناگزیر به همراهی با آنها می شود که آغاز فساد است. 

ایمانی با بیان اینکه اگر تعداد امضاها به ۵۰ نفر افزایش یابد، امکان فساد از بین می‌رود، می‌افزاید: در این صورت نه نمایندگان این امکان را دارند که به سادگی وزرا را استیضاح کنند نه وزرا نگرانی دارند و می‌توانند با آرامش خاطر به وظایفشان عمل کنند. در نتیجه، امکان فساد در مجلس از بین می‌رود. به نظر من اینها راه حل‌های اصولی برای کاهش فساد است، نه آنکه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان فعال‌تر عمل کند. توجه داشته باشید هیئت نظارت در مراحل بعدی وارد عمل می‌شود اما قانون باید امکان بروز فساد را از بین ببرد. 

این تحلیلگر سیاسی با تأکید براینکه قانون اصل۴۴  باید مورد بازنگری قرار گیرد، به نمایندگان این دوره توصیه می‌کند: علی‌رغم آنکه بیش از ۱۰ سال از تصویب این قانون مترقی می گذرد، عملا در حال خاک خوردن است و باید ظرفیت‌های آن را فعال کرد. متاسفانه بحث واگذاری‌ها به بخش خصوصی یا انجام نمی‌شود یا به شکل بدی انجام می‌گیرد. از آنجایی که این موضوع موجب کندی عملکرد بنگاه‌های اقتصادی شده است، نمایندگان باید برای آن چاره بیندیشند و نقاط ضعف آن را با توجه به شرایط روز اصلاح کنند. علاوه‌براین، اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را نیز در اولویت قرار دهند، متاسفانه امروزه یک سوی بسیاری از فسادها بانک‌ها هستند. اینها مواردی است که به نظرم نمایندگان باید بر آنها تمرکز کنند تا مجلس یازدهم را با دست پر آغاز کنند. 

پیشگیری از چندپارگی و انشقاق

وی در واکنش به اینکه وحدت اصولگرایان پیش از انتخابات بسیاری سخت و شکننده محقق شد، در این شرایط  همکاری آنها ممکن است یا نه، می‌گوید: این موضوع به سازوکار فراکسیونی در مجلس باز می‌گردد. افرادی که تحت عنوان اصولگرا شناخته می‌شوند، ولو در هیچ لیست انتخاباتی حضور نداشتند باید به فراکسیون اصولگرایان بپیوندند. 
ایمانی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از چندپارگی و انشقاق، باید حتما وارد سازوکار فراکسیون شوند و این مسائل را در آنجا بررسی و حل کنند، تأکید می‌کند: البته ممکن است اصولگرایان یا مستقلین یا اصلاح‌طلبان در فراکسیون‌هایشان  اختلاف نظر داشته باشند اما این را که به چه صورت وارد مجلس شده‌اند، فراموش کنند و وارد ساختار فراکسیونی شوند. 

طی روزهای اخیر، اخبار تأیید صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه مختلف منتشر می‌شود و این گواه از آن است که کدام نمایندگان فرصت دارند تا خردادماه سال آینده خود را برای انتخابات آماده کنند. هرچند وحدت اصولگرایان در انتخابات اسفند ماه دیر و مشروط به قول‌هایی در اتاق‌های بسته محقق شد، اما آنها توانستند اکثریت کرسی‌های مجلس یازدهم را از آن خود کنند.حال باید دید آنها که اغلب منتقد مجلس دهم بودند، خود چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارند.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.