۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۰۱
کد خبرنگار: 1909
کد خبر: 83692615
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بررسی استانی سهم بانوان در دور یازدهم؛ حلقه زنانه مجلس تنگ‌تر از پیش است

تهران- ایرناپلاس- چنانچه وزارت کشور اعتبارنامه منتخبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را صادر کند، فراکسیون زنان مجلس یازدهم، ۱۶ عضو دارد و سهم نمایندگان زن این دوره مجلس با کاهش اندک در مقایسه با دوره گذشته ۵.۵ درصد است.  

مجلس دهم بعد از تلاش‌های مستمر و تشکیل کمپین‌هایی چون تغییر چهره مردانه مجلس تشکیل شد؛ تلاشی که به کسب ۱۷ کرسی برای زنان منتهی شد. برخلاف ماه‌های اخیر که خبری از کمپین و رایزنی برای افزایش سهم زنان از کرسی‌های مجلس نبود، حالا پنج روز از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم می‌گذرد و نتایج نهایی در اغلب حوزه‌های انتخابیه مشخص شده است. 
از این رو، باید دید تعداد زنان مجلس چند نفره است و این ترکیب را چه کسانی تشکیل می‌دهند.

تهران باز هم در جایگاه نخست
تهران در این زمینه در جایگاه نخست قرار دارد. فاطمه رهبر، زهره الهیان، سمیه رفیعی، فاطمه قاسم‌پور و زهره لاجوردی توانستند پنج کرسی از ۳۰ کرسی نمایندگی این استان را از آن خود کنند. به این ترتیب، ۱۶درصد از کرسی‌های استان تهران سهم زنان است که از قضا همه آنها اصولگرا هستند. این در حالی است که در دوره گذشته، زنان توانسته بودند هشت کرسی  این استان را از آن خود کنند. به این ترتیب، سهم زنان از کرسی‌های استان تهران در بهارستان کاهش یافته است. 

زهرا شیخی مبارکه، منتخب اصفهان، سمیه محمودی، منتخب شهرضا، پروین صالحی، منتخب مبارکه و الهام آزاد، منتخب نایین توانستند  با کسب چهار کرسی از ۲۲ کرسی استان اصفهان، در رتبه دوم قرار گیرند. به این ترتیب، زنان ۱۸درصد از کرسی‌های این استان را کسب کردند و در مقایسه با دوره گذشته، جهش یک پله‌ای داشته‌اند. 

خراسان رضوی، سومین رتبه در کسب کرسی برای زنان را در دوره آتی مجلس دارد. هاجر چنارانی، منتخب نیشابور و فاطمه رحمانی، منتخب مشهد توانستند دو کرسی از ۱۸ کرسی این استان را از آن خود کنند. به این ترتیب، سهم زنان ۱۱درصد از کرسی‌های این استان است؛ هرچند رقم بالایی نیست، اما در مقایسه با دوره گذشته که چنارانی به‌تنهایی زنان این استان را نمایندگی می‌کرد، سهم زنان افزایش  یافته است. 

معصومه پاشایی، منتخب جلفا و مرند تنها زن راه‌یافته به مجلس یازدهم از استان آذربایجان شرقی است. به این ترتیب، سهم زنان از ۲۰ کرسی این استان در مجلس، تنها پنج درصد است که در مقایسه با دوره گذشته که زنان این استان دو کرسی در بهارستان داشتند، کاهش یافته است. 

فاطمه محمدبیگی، منتخب قزوین، البرز و آبیک تنها زن راه‌یافته به مجلس یازدهم از استان قزوین است. از آنجایی که این استان چهار کرسی در بهارستان دارد، محمدبیگی توانسته ۲۵درصد از کرسی‌های آن را از آن خود کند. در دوره گذشته نیز، سیده حمیده زرآبادی بر این کرسی تکیه زده بود و می‌توان گفت سهم زنان قزوین از مجلس تغییری نداشته و حفظ شده است. 

سارا فلاحی، منتخب ایلام نیز توانسته یک کرسی از سه کرسی این استان را از آن خود کند. به این ترتیب، ۳۳درصد از کرسی‌های این استان در اختیار زنان است که در مقایسه با دوره گذشته، جهشی برای زنان این استان محسوب می‌شود. 

فاطمه مقصودی، منتخب بروجرد در این دوره از انتخابات مجلس، تنها زنی است که توانسته از استان لرستان به مجلس راه یابد. به این ترتیب، زنان این استان با کسب یک کرسی از ۹ کرسی، توانستند ۱۱درصد از کرسی‌های لرستان در بهارستان را از آن خود کنند. گفتنی است در دوره دهم مجلس، تمام کرسی‌های مجلس در انحصار مردان این استان بود و حضور مقصودی اتفاقی تازه محسوب می‌شود. 
عفت شریعتی، منتخب زرند و آخرین مهره از حلقه زنانه مجلس آینده است. او یک کرسی از ۱۰ کرسی استان کرمان را کسب کرده و به این ترتیب، سهم ۱۰ درصدی دارد. از آنجایی که هیچ‌یک از نمایندگان دوره گذشته این استان زن نبوده‌اند، ممکن است حضور او اتفاقی امیدبخش برای زنان کرمانی باشد. 

بنا بر این گزارش، سهم زنان با کاهش یک کرسی در مقایسه با مجلس دهم، به ۱۶ کرسی از مجموع ۲۹۰ کرسی تقلیل پیدا کرده است. به عبارت دیگر، فراکسیون زنان مجلس یازدهم سهم ۵.۵ درصدی از صندلی‌های بهارستان دارد. گفتنی است، تنها هشت استان از ۳۱ استان کشور نماینده  زن در مجلس دارند و استان‌های چهارمحال بختیاری و آذربایجان شرقی از حوزه‌های بروجن، اسکو و تبریز و شبستر، در مقایسه با دوره گذشته، کرسی‌های زنانه خود را از دست داده‌اند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.