میرلوحی: اعتراف می‌کنم نتوانستیم وسعت مهندسی را پیش‌بینی کنیم

تهران- ایرناپلاس- یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره این نقد که چرا این حزب پس از ردصلاحیت اعضایش در انتخابات مجلس خواستار برگزاری رفراندوم درباره نظارت استصوابی شده، می‌گوید: باور نداشتیم آقایان به این عزم و اراده رسیده باشند که همه را محدود کنند و تنها مسیر را برای همفکران خودشان باز بگذارند؛ اعتراف می‌کنم که نتوانستیم وسعت مهندسی را پیش‌بینی کنیم.

محمود میرلوحی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره اینکه چرا حزب اتحاد ملت در شرایط فعلی درخواست برگزاری رفراندوم کرده است، به ایرناپلاس می‌گوید: ما احساس کردیم کشور به نقطه خیلی نگران‌کننده‌ای رسیده است. اصلاح‌طلبان از زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی به این شیوه نظارت استصوابی و دامنه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌ شده است، نقد داشتند.

وی در همین باره ادامه می‌دهد: هرچند تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است اما اینجا قانون موضوعه که مصوب مجلس است، تفسیر شده است. متأسفانه دامنه این تفسیر هم در حال عبور  از آسمان‌هاست و هیچ حد و ملاحظه‌ای برای دیگر اصول قانون اساسی در نظر گرفته نشده است. به‌طور مثال، ملاحظه می‌کنید آقای کدخدایی، رئیس‌جمهوری را  که طبق قانون اساسی، مجری آن است چطور توصیف کردند و سخنش را ضد ملی خواندند. زمانی که چنین تعابیری در آستانه انتخابات استفاده می‌شود، اساساً انتخاب مفهومش را از دست می‌دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه جریان اصلاحات بعد از تحمل فشارهای شدید طی سال ۸۸ تا ۹۲ توانسته با اتکا به پایگاه مردمی‌اش، عده زیادی را پای صندوق‌ها بیاورد و سه انتخابات را تعیین تکلیف کند، تصریح می‌کند: در این شرایط به این جریان می‌گویند شما شرایط ورود به انتخابات را ندارید. ازاین‌رو حزب اتحاد احساس کرد زمان در حال گذر است و نکته‌ای که بارها گوشزد شده بود، باید مورد توجه قرار گیرد.

علی‌ای‌حال، ما به این جمع‌بندی رسیدیم که در این زمان اندک باید در این زمینه اقدامی کرد. آقای رئیس‌جمهور لایحه خود را به مجلس تقدیم کند؛ حتی اگر به انتخابات مجلس نرسد، مجلس می‌تواند پس از انتخابات آن را بررسی کند.

وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد در حال آماده کردن مسیر برای عده‌ای جوان‌اند که هیچ اعتقادی به برجام، دموکراسی و حقوق مخالفان ندارند. ازاین‌رو نباید زمان را از دست داد؛ لذا بهترین زمان برای برگزاری رفراندوم در این زمینه است. به نظر می‌رسد نه‌تنها این اعتقاد آقای رئیس‌جمهور است بلکه مجلس هم تا حدی چنین باوری دارد؛ سال‌ها قبل، هم مقام معظم رهبری و هم آقای جنتی گفته بودند نظارت استصوابی، قانون است و می‌توان آن را تغییر داد.

میرلوحی در پاسخ به اینکه چرا پیش‌تر که رئیس‌جمهوری بارها از برگزاری رفراندوم صحبت کرده بود، حزب اتحاد همراهی نمی‌کرد اما بعد از ردصلاحیت گزینه‌های جریان اصلاحات چنین درخواستی کرده است، می‌گوید: هرچند ما از آغاز سال جاری دغدغه این موضوع را داشتیم و با توجه به اظهارنظرهای برخی چهره‌های جریان مقابل چون رسایی که تأکید کرده بودند «حضور حداکثری مردم در انتخابات به نفعشان نخواهد بود»، پیش‌بینی کرده بودیم اراده‌ای برای عدم حضور حداکثری مردم در انتخابات وجود دارد اما واقعاً تصور نمی‌کردیم دامنه مهندسی تا اینجا کشیده شود. لذا امروز که به چنین شرایطی رسیدیم، باید چنین درخواستی را مطرح کرد؛ مخصوصاً اینکه موضوع مورد نظر دغدغه آقای رئیس‌جمهور هست و در سمینار اخیر استانداران و فرمانداران و حتی روز گذشته در حرم امام(ره) به آن اشاره کردند.

وی با تأکید بر اینکه آسیب‌های زیادی نظام را تهدید می‌کند و زمان تنگ است، می‌گوید: امیدواریم احزاب و سیاستمداران دیگر نیز تا خرداد ۹۹ که بناست مجلس جدید مستقر شود، همراه شوند. به‌هرحال این گرهی که دو دهه ایجاد شده، باید باز شود؛ چراکه اگر این گره باز شود، گره‌های دیگر نیز با سهولت باز خواهد شد. این موضوع در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری سایه انداخته و بخش‌های انتخابی نظام را دچار چالش کرده است.

این عضو حزب اتحاد با اشاره به رد لوایح دوقلو در دولت اصلاحات در این زمینه، می‌افزاید: هرگونه اصلاح در قانون انتخابات عملاً محال شده است و هر راهی را که می‌رویم، مسدود است. حتی چندی پیش آقای غفوری‌فرد که از جریان اصولگرایی است هم نسبت به وضعیت انتخابات گلایه داشتند. امروز می‌بینیم چهره‌های معتدلی چون آقای مطهری را از نظام خارج می‌بینند یا آقای رحیمی، چهره آزاده و معروف ما با آن سابقه را ردصلاحیت اما برخی دیگر را تأیید می‌کنند.

میرلوحی تأکید می‌کند: مسیر پیش رو پرهزینه است و متأسفانه این رویه، مشارکت در انتخابات را به یک جریان خاص محدود کرده است. ما معتقدیم این جریان در اقلیت است و همواره در اقلیت بودنشان مشخص  بوده است.

وی  در واکنش به این نقد که چرا اصلاح‌طلبان پس از رد صلاحیتشان درخواست برگزاری رفراندوم کردند و از ابتدای سال و علی‌رغم پیش‌بینی‌هایی که شما فرمودید، مستمر مردم را دعوت به امیدواری می‌کردند، می‌گوید: بالاخره ما ناچار به امیدواری هستیم؛ ما انتخابات ۷۶ و ۹۴ را شاهد بودیم. چهره‌هایی چون آقای نبوی به میدان آمدند تا انجماد فضا شکسته شود و گرمایی به آن بدمند.

این چهره اصلاح‌طلب در همین باره تأکید می‌کند: صادقانه عرض کنم، باور نداشتیم که آقایان به این عزم و اراده رسیده باشند که همه را محدود کنند و تنها مسیر را برای همفکران خودشان باز بگذارند. گاهی اوقات برخی موضوعات یا حدود آن قابل پیش‌بینی نیست؛ اعتراف می‌کنیم که ما با همه آشنایی که با این حضرات داشتیم نتوانستیم وسعت مهندسی را پیش‌بینی کنیم.

وی می‌افزاید: هرچند مشارکت در انتخابات به‌عنوان سرمایه اصلی و آبروی کشور در همه ادوار مهم و ضروری بوده اما امروز بیش از همیشه مهم است. حال سؤال این است چرا آقایان به‌ضرورت این حضور بی‌توجه‌اند؟ چرا حضور عمومی در تشییع شهید سلیمانی را کافی می‌دانند؟ بعد از دوم اسفند هم‌، زمان برای ارزیابی وجود دارد؛ اگر این دوستان تصور می‌کنند با این روش پیروز انتخابات می‌شوند، ارزیابی ما این است که برنده چنین میدانی، نخستین بازنده است.

میرلوحی با تأکید بر اینکه جریان اصلاحات در چنین شرایطی نمی‌تواند سکوت کند، می‌گوید: ما باید دلسوزانه رفتار کنیم؛ چاره‌ای جز این نداریم! حال ما باید تدبیر کنیم تا با توجه به اینکه امکان ارائه لیست وجود ندارد، چطور رفتار کنیم تا تعبیر به تحریم انتخابات نشود و نظر مردم هم فراهم شود. اگر مردم خانه‌نشین شوند و با صندوق قهر کنند، آقایان باید پاسخگو باشند که چرا عامل چنین اتفاقی شدند. ملاحظه دارید که رهبری در انتخابات ۹۲ تأکید داشتند حتی اگر به‌نظام اعتقاد ندارید در انتخابات حضور یابید؛ تا فرصت هست باید آن را غنیمت شمرد. به‌هرحال اصلاح‌طلبان به‌نظام و قانون اساسی اعتقاد دارند و در روزهای سخت حضور داشتند و مردم نیز آنها را تنها نگذاشتند؛ چرا در چنین شرایطی باید محدود شوند؟!

طی روزهای اخیر حزب اتحاد ملت طی نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، خواستار ارائه لایحه برگزاری رفراندوم با قید فوریت درباره «نظریه تفسیری شورای نگهبان از اصل ۹۹ قانون اساسی» که موسوم به نظارت استصوابی شورای نگهبان است، به مجلس شدند.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.