اگر قدرت پروازی آمریکا و اسرائیل در منطقه بشکند، معادلات منطقه تغییر می‌کند

تهران-ایرناپلاس: یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه درباره سقوط هواپیمای آمریکایی در افغانستان، می‌گوید: این حادثه شرایط خوبی را برای محور مقاومت و شرایط بدی را برای آمریکا ایجاد کرده است؛ به این معنا که دیگر جای امنی برای آمریکا در منطقه وجود ندارد. 

سید امیر موسوی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه درباره تأثیر سرنگونی هواپیمای حامل مقام‌های آمریکایی در افغانستان توسط طالبان بر تحرکات منطقه و ایران به ایرناپلاس می‌گوید: نفس حادثه و اینکه طالبان آن را برعهده‌گرفته است از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه شرایط خوبی را برای محور مقاومت و شرایط بدی را برای آمریکا ایجاد کرده است. به این معنا که دیگر هیچ جای امنی برای آمریکا در منطقه وجود ندارد. 

وی ادامه می‌دهد: آمریکایی‌ها باید بدانند که محور مقاومت با آنها شوخی ندارد و نمی‌توانند با ایجاد فضای تروریستی در منطقه به سلطه خود ادامه دهند؛ یعنی جمهوری اسلامی و دوستان و هم‌پیمانانش در منطقه می‌توانند ضربات سهمگینی را به مواضع ایالات‌متحده وارد کنند. ازاین‌رو تصور می‌کنم این  اتفاق مثبتی بوده است و شاهد هستیم که آمریکا سعی دارد موضوع را با شگردهای تبلیغاتی به سمت‌وسوی دیگری ببرد.

او تصریح می‌کند: تاکنون طالبان به پایگاه‌های آمریکایی‌ها حمله می‌کردند که چندان مؤثر نبود؛ اینکه امروز طالبان می‌تواند چنین هواپیمای مجهز و پیشرفته‌ای را که در ارتفاع بالا پرواز می‌کند، هدف قرار دهد به این معناست که طالبان توانسته به امکانات نظامی جدیدی دست یابد. 

موسوی می‌افزاید: از سوی دیگر این مسئله، بیانگر آن است که مذاکرات آمریکا و طالبان به نتایج خوبی نرسیده است. بعلاوه درس عبرتی است که مذاکره با آمریکا بی‌نتیجه است؛ چراکه در راستای منافع خودش انجام می‌شود، نه برای حل معضلات و رسیدن به راهکار مؤثر؛  به نظر می‌رسد آمریکا بعدازاین، وضعیت مطلوبی در منطقه نداشته باشد و در صورت تکرار حملاتی از این قبیل، به نظر من تجدیدنظری بر حضور نظامی در منطقه خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه شرایط حضور آمریکا در منطقه تغییر کرده است، تصریح می‌کند: بهترین راه این است که گروه‌های مقاومت منطقه به تسلیحات نظامی پیشرفته، مخصوصاً ضد هوایی‌های پیشرفته مجهز شوند؛ چراکه می‌تواند معادلات منطقه را دگرگون کند. ازآنجایی‌که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به اقتدار هوایی خود می‌بالند، اگر از این ناحیه ضربه بخورند، تصور می‌کنم شرایط حضور آمریکایی‌ها در منطقه تغییر کند. 

موسوی در پاسخ به اینکه برخی این موضوع را به همراهی ایران و طالبانی تعبیر کردند، می‌تواند برای ایران مخاطره‌آمیز باشد یا نه، می‌گوید: ایران که چنین ادعایی را نپذیرفته است؛ اما اینها تهمت‌هایی است که می‌توانند بزنند. نکته مهم آن است که طالبان به لحاظ نظامی پیشرفت داشته است. ضمن اینکه طالبان با چین هم ارتباط دارد و چینی‌ها نیز چندان از رفتار سیاسی آمریکا رضایت ندارد. از سوی دیگر روس‌ها و پاکستان نیز می‌توانند به طالبان کمک کنند؛ حتی پاکستان به دلیل این رابطه صمیمی تحریم شده است. به نظر من آنچه در این موضوع اهمیت دارد، این است که طالبان توانسته از روابط خود استفاده بهینه ببرد.

سرخط محور مقاومت؛ عدم امنیت آمریکایی‌ها در منطقه
وی با اشاره به گروه‌های مقاومت در عراق، لبنان و یمن می‌افزاید: اگر اینها نیز به قدرت ضد هوایی در منطقه دست یابند، کل منطقه علیه آمریکایی‌ها ناامن خواهد شد و نمی‌توانند جایی پرواز داشته باشند. اگر قدرت پروازی آمریکا و رژیم صهیونیستی کنترل شود، پیروزی بزرگی برای محور مقاومت خواهد بود. 

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه  درباره اینکه آیا این موضوع می‌تواند روابط ایران و افغانستان را تحت‌الشعاع قرار دهد یا نه، می‌گوید: بعید است؛ چراکه افغانستان در حال بهره‌برداری از موضوع مذاکره میان ایران و طالبان است و از آن حمایت کرده است. زیرا منافع بسیاری از این موضوع می‌برد؛ مگر آنکه آمریکا بر آنها فشار آورد. ضمن اینکه پایگاه‌های مردمی و دولت افغانستان موافق رفتارهای آمریکا در منطقه نیستند؛ بارها نیز به این رفتارها اعتراض کردند. تصور می‌کنم شرایط خوبی در منطقه ایجادشده است. 

چهار روز قبل، سخنگوی طالبان طی بیانیه‌ای اعلام کرد هواپیمایی را که حامل نیروهای آمریکایی بوده، سرنگون کرده است. هرچند مقام‌های آمریکایی سقوط این هواپیما را تایید کردند اما تأکید داشتند اثری از حمله یا برخورد گلوله با آن وجود ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.