شیخ‌الاسلام: خروج آمریکا از منطقه، می‌تواند بهترین انتقام سخت ما باشد

تهران- ایرناپلاس- مشاور وزیر امور خارجه و معاون امور بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی می‌گوید: آمریکا باید از عراق خارج شود و همین‌گونه هم خواهد شد، اما محور مقاومت می‌گوید این کافی نیست و باید از کل منطقه خاورمیانه خارج شود. خروج آمریکا از این منطقه می‌تواند بهترین دستاورد ما از انتقام سخت باشد.

حسین شیخ‌الاسلام، مشاور وزیر امورخارجه و سفیر اسبق ایران در سوریه درباره اهداف اصلی انتقام سخت به ایرناپلاس می‌گوید: مسلماً خروج آمریکا از این منطقه می‌تواند بهترین دستاورد ما از انتقام سخت باشد و هر کاری که می‌کنیم باید برای این هدف باشد و انتقام ما باید مستمر باشد و این‌گونه نباشد که یک دفعه بزنیم و تمام شود تا منجر به خروج آمریکا از منطقه شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مردم به انتقامی غیرنظامی راضی خواهند شد یا نه، بیان می‌کند: من نمی‌گویم که پاسخ ما باید نظامی باشد یا نه، اما ابتدا باید کارهای خود را انجام بدهیم تا ببینیم که مردم راضی خواهند شد یا نه. این مردمی که من دیدم به چیز کمی راضی نمی‌شوند و واقعاً رفتار مردم شگفت‌انگیز و برای دشمنان ما رشک‌برانگیز بود و اکنون مسئله انتقام به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شده است.

در نهایت نیروهای مستقر در عراق تصمیم‌گیرنده خواهند بود

شیخ‌الاسلام درباره نحوه ادامه فعالیت‌های محور مقاومت بعد از ترور حاج قاسم سلیمانی می‌گوید: محور مقاومت هیچ تغییری نمی‌کند و به روند خود ادامه خواهد داد. درست است که حاج قاسم برای این محور خیلی مهم بود و این تجلیلی که ما در این چند روز از ایشان دیدیم در همین راستا بود. آمریکایی‌ها چرا حاج قاسم را زدند؟ می‌خواستند راه او متوقف شود. اکنون با این تأییدی که مردم در قبال راه حاج قاسم کردند، متوقف می‌شود؟ من نمی‌گویم همه کسانی که گفتند می‌خواهیم قاسم سلیمانی شویم، به این مرتبه خواهند رسید، اما اگر درصد کمی هم از آنها برسند، آمریکا درمانده می‌شود.

معاون امور بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی درباره آینده منطقه بعد از شهادت سردار سلیمانی می‌گوید: آمریکایی‌ها از منطقه بیرون خواهند رفت. تا الان ترامپ بی‌عقلی کرده است و دیگر به او اجازه نخواهند داد. دیروز شنیدید که وقتی آقای عادل عبدالمهدی –که خدا او را حفظ کند- به سفیر ایالات متحده در عراق خروج از این کشور را ابلاغ کرد، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق اعلام کرد که بیرون خواهیم رفت. بعد اسپر وزیر دفاع آمریکا گفت که این نامه را نمی‌توانم تأیید کنم! آنهایی که در صحنه هستند و منطقه را می‌شناسند، می‌دانند که کشته می‌شوند و اعلام خروج می‌کنند و واشنگتن‌نشین‌ها مخالفت! البته در نهایت نیروهای مستقر در عراق تصمیم‌گیرنده خواهند بود.

اعلام رسمی ترامپ، ایران و عراق را متحدتر کرد

مشاور ظریف در ادامه تأکید می‌کند: عقل می‌گوید که نیروهای آمریکایی از عراق خارج می‌شوند، اما خب ترامپ نشان داده که عاقلانه رفتار نمی‌کند. مثلاً همین اعلام رسمی ترور شهید سلیمانی، نشان از اشتباه محاسباتی او داشت. اگر ترامپ اعلام نمی‌کرد که من دستور ترور دادم و به جای پهپاد آمریکایی از پهپادهای دیگر یا کاتیوشا استفاده می‌کرد، ماجرا عکس می‌شد و ما از دولت عراق طلبکار می‌شدیم که چرا امنیت سردار ما را حفظ نکردی؟ و میان دولت و ملت ما و عراق نزاع پیش می‌آمد.

وی ادامه می‌دهد: راهبرد استکبار از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون این بوده که ایرانی‌ها و عراقی‎‌ها همدیگر را بکشند که البته هشت سال هم موفق بودند. اما تصمیم ترامپ برای اعلام رسمی صدور فرمان ترور از جانب او، علیه منافع خودشان بود و باعث اتحاد میان ایران و عراق شد.

ترامپ امنیت نیروهای خود در منطقه را به خطر انداخت

مشاور پیشین امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی درباره این ادعا که اگر آمریکا از عراق هم خارج شود، مبتنی بر وعده‌های انتخاباتی اوست، می‌گوید: ادعای ترامپ این بود که کاری می‌کنم نیروهای آمریکایی در خاورمیانه امنیت بیشتری داشته باشند، الان این اتفاق افتاده است؟ همین‌که ۷۵۰ نفر برای حفاظت از سفارت خود در بغداد تعیین کرده، نشان از این دارد که امنیت آنها کمتر شده است.

حسین شیخ‌الاسلام در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها باید از عراق خارج شوند و خارج هم خواهند شد، اما محور مقاومت می‌خواهد که آمریکایی‌ها از کل خاورمیانه خارج شوند، زیرا می‌خواهیم منطقه به صلح و ثبات برسد و تا زمانی‌که اینها حضور دارند، عامل تنش، جنگ و تفرقه خواهند بود.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.