فقط وقتی ناچاریم، به کالای داخلی روی می‌آوریم

تهران- ایرناپلاس- هدایت­‌الله خادمی می‌گوید: وقتی اجازه واردات نداشته باشیم، راهی جز استفاده از امکانات داخلی نیست. ما نیز فقط وقتی مجبور هستیم، از این روش استفاده می‌­کنیم.

هدایت‌­الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره لزوم مقابله با فرارهای مالیاتی جهت جبران کسری بودجه گفت: بخش اعظم بودجه بسیاری از کشورها را مالیات تشکیل می‌­دهد. البته آنها مالیات را از همه می­‌گیرند و فرقی نمی‌­کند شخص کارمند باشد، کارگر یا صاحب شرکت­‌های بزرگ. این‌گونه نیست که تقسیم‌­بندی کنند و فقط از یک عده دریافت کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما فرار مالیاتی وجود دارد. بسیاری از شرکت‌­های بزرگ مالیات نمی‌پردازند. با فرارهای مالیاتی آشکار و پنهان مواجهیم. این مسائل باعث می­‌شود نتوانیم بودجه قابل قبول و باثباتی که درآمدش از مالیات باشد، داشته باشیم. در کشورهای دیگر حتی مشخص است که مالیات خرید یک پیراهن چقدر است و با مکانیسمی که طراحی شده، پول مالیات به حساب دولت واریز می‌­شود، ولی در ایران چنین چیزی وجود ندارد. البته فرهنگ آن را هم نداریم.

نماینده مردم ایذه و باغملک با اشاره به معافیت­‌های مالیاتی تصریح کرد: خیلی از سازمان‌­ها معافیت دارند، همچنین مساجد، مدارس و مناطق آزاد؛ این‌گونه که نمی­‌توان مدیریت اقتصادی کرد. این مدیریت محلی و عشایری است که هر کسی دلش خواست مالیات بدهد و هر کسی دلش خواست، ندهد. تقریباً آن را اختیاری کرده‌­ایم و با این روش مشکل کشور حل نخواهد شد.

خادمی تأکید کرد: باید مشابه سایر کشورهای دنیا عمل کنیم. در این صورت درآمدهای نفتی در بخش‌­های دیگر سرمایه‌گذاری می­‌شود تا هم اشتغال به‌وجود آید و هم با ذخیره آن، نسل­‌های بعدی از آن منتفع شوند.

وی در مورد تأمین نیازهای کشور از بازار داخلی بیان کرد: وقتی اجازه واردات نداشته باشیم، راهی جز استفاده از امکانات داخلی نیست. ما نیز فقط وقتی مجبور هستیم، از این روش استفاده می­‌کنیم. ما زیرساخت­‌ها را نیز آماده نکردیم و نتوانستیم زمینه تولید کالاهایی با مزیت اقتصادی و کیفیت مناسب را فراهم کنیم تا با کشورهای دیگر رقابت کنیم، زیرا اگر تولیدات باکیفیت داشتیم می‌­توانستم اینها را صادر کنیم و با درآمدش کشور را اداره کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: بخش اعظم بودجه کشورهایی مانند چین و آلمان، از صادرات و تولید است. این کار باعث ایجاد اشتغال هم می­‌شود. ما با مجموعه‌­ای از مشکلات روبه‌رو هستیم. هر جا را دست می‌­گذاریم مشکل داریم. فرار مالیاتی داریم، اشتغال ایجاد نکردیم، کارخانه نداریم که تولید کند تا صادراتی شکل گیرد و درآمدی به دست آید. در کشور ما کارها جزیره‌ای است و فقط زمانی سراغ کالاهای داخلی می‌رویم که در تنگنا باشیم.

خادمی در مورد تخصیص بودجه بر اساس عملکرد دستگاه‌­ها گفت: این بحث‌­ها همواره مطرح بوده، ولی از آنجایی که دولت هزینه­‌های ثابتی دارد، توجهی به عملکرد نمی­‌کند. دولت باید حقوق کارمندان، هزینه رفت و آمد کارکنان و ... را تأمین کند. بنابراین امکان اجرای بودجه عملیاتی نیست. این بودجه باید جایی بسته شود که کیفیت داشته باشد، پاسخگو باشند، با منابع محدودی بتوانند کارشان را انجام دهند و بهترین بهره‌وری را داشته باشند. ولی در ایران تا چند سال قبل عادت بود دستگاه‌­ها هر قدر بودجه می­‌گرفتند، همه را هزینه می‌کردند حتی قبل از سال اگر بودجه کاملاً هزینه نشده بود، فوری سند می­‌زدند که هزینه شود.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.