۴ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۴۷
کد خبرنگار: 1901
کد خبر: 83607012
T T
۰ نفر

آقای انصاری‌فرد! هواداران باید مطالبات بازیکنان و کادر فنی را بپردازند؟

۴ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۴۷
کد خبر: 83607012
یادداشت از مجید روان‌ستان
آقای انصاری‌فرد! هواداران باید مطالبات بازیکنان و کادر فنی را بپردازند؟

تهران- ایرناپلاس- در سال‌های اخیر یک نوع سیستم مدیریتی در فوتبال ما، به‌خصوص باشگاه پرسپولیس باب شده که با کمک‌های هواداران، مطالبات بازیکنان و کادر فنی تیمشان را بپردازند. باید به این نوع مدیریت آفرین گفت! اگر قرار باشد با پول هواداران مطالبات بازیکنان و کادر فنی باشگاه پرسپولیس پرداخت شود، چه نیازی به شماست آقای انصاری‌فرد؟

در سال‌های گذشته هر کس که خواست مدیرعامل باشگاه پرسپولیس شود، پیش از روی کار آمدنش، شعارهایی مانند اینکه تیم با پشتوانه ۵۰ میلیون هوادار -ارقام دروغین و بدون مدرک- باید روی پای خود بایستد و از نام باشگاه باید پول درآورد و ... وعده انجام کارهای اقتصادی برای پولدار کردن باشگاه و حساب‌های بانکی باشگاه را می‌داد، اما در عمل چنین چیزی دیده نشد و در پایان به این نتیجه می‌رسیدند که برای تأمین هزینه‌های باشگاه هواداران کمک کنند!

محمدحسن انصاری‌فرد هم روش‌های قدیمی، مانند کمک‌های هواداری برای پرداخت مطالبات بازیکنان و کادر فنی تیم‌ را در نظر گرفته است. در واقع ساده‌ترین روش برای مدیریت کردن یک باشگاه بزرگ و مردمی! اگر در گذشته این حرف‌ها را می‌زدند، می‌گفتیم مدیران غیرورزشی هستند، یا به قول معروف فوتبالی نیستند، اما شما چرا آقای انصاری‌فرد؟ شما که جنستان از فوتبال است و یکبار هم تجربه مدیرعاملی باشگاه را داشته‌اید.

اولین بار این موضوع را سردار محمد رویانیان که مدت ۲۸ ماه مدیرعامل بود در باشگاه پرسپولیس مطرح و به اجرا گذاشت که حاصل آن جذب حدود ۵ میلیارد تومان کمک مالی بود که طریق مذاکره با علاقه‌مندان به پرسپولیس که دارای تمکن مالی بودند، انجام شد. جذب این میزان کمک در باشگاه کم‌سابقه بود و عرضه کارت هواداری به هواداران همراه خدمات و تسهیلات ویژه و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در سایت رسمی باشگاه برای اولین بار که او آن را انجام داد، در نهایت بی‌ثمر ماند و با کلی بدهی از این باشگاه رفت.

با آمدن علی‌اکبر طاهری، موضوع کمک هواداران به اصلی‌ترین راه برای کسب درآمد باشگاه پرسپولیس تبدیل شد. او در آن زمان شرکتی به‌عنوان واسطه اپراتور تلفن همراه و این باشگاه را با سرشماره ٣٠٩٠ در اختیار داشت و کمک‌های هواداران را جمع‌آوری و سپس با کسر درصد خود، الباقی را به باشگاه پرداخت می‌کرد. به مدت دو سال این روند ادامه داشت، اما خیلی زود به بن‌بست خورد، چرا که شرکت مذکور با وجود این‌که کمک‌های هواداران مرتب به حسابش واریز می‌شد، در پرداختی‌ها به باشگاه خوب عمل نکرد.

گاهی حتی تا چند ماه وصول مطالبات این باشگاه عقب می‌افتاد و این موضوع موجب شد تا طاهری قرارداد خود را با این شرکت فسخ و از آنها شکایت کند. در ادامه این ماجرا هم با وجود پیگیری‌های زیاد باشگاه پرسپولیس، هرگز این طلب میلیاردری آنها وصول نشد! شیوه کمک هواداران با ارسال یک عدد به یک سرشماره تنها در ایران قابل اجرا است، اما بیاییم واقع‌بین باشیم؛ فوتبال در دنیا یک صنعت محسوب می‌شود و بر همین اساس، راه‌های درآمدزایی مختص به خود را دارد که باشگاه‌های ما از آن بی‌بهره هستند.

هر باشگاهی هم بتواند در این راه‌ها موفق عمل نماید، علاوه بر این‌که هزینه‌ها خود را تأمین کرده، برای سهامداران هم سود قابل توجهی به همراه خواهد داشت. البته نباید فراموش کرد در ایران، به‌ خاطر ساختار غلط باشگاه‌داری، برخی از راه‌های درآمدزایی بی‌نتیجه می‌ماند. باید بپذیریم که این روند مشکلات زیادی هم برای باشگاه‌ها به‌خصوص مدیران آن به همراه داشته، اما باشگاهی مثل پرسپولیس، به‌خاطر نام پرآوازه‌اش، می‌توانست درآمدزایی‌های فراوانی داشته باشد که با این مدیران به سرانجام نمی‌رسد.

مدیرانی که از مدیریت تنها پشت میز نشستن را یاد گرفته‌اند و در عمل هیچ توانایی‌ برای کسب درآمد از آنها دیده نمی‌شود، باعث می‌شوند تا مشکلات پابرجا بماند و روز به روز بدتر هم شود. اکنون با توجه به تجربه تلخ گذشته مدیران قبلی باشگاه پرسپولیس‌ از سامانه هواداری، محمدحسن انصاری‌فرد و معاون اقتصادی‌اش که تا به امروز با گذشت 4 ماه از حضورشان در این باشگاه هنوز نتوانسته‌اند از برند باشگاه درآمدزایی کنند، اکنون باز به سامانه هواداری روی آورده‌اند.

 انصاری‌فرد مدعی است که این بار مستقیماً با اپراتور قرارداد منعقد می‌کند تا درآمدها به‌طور کامل و مستقیم به حساب باشگاه واریز ‌شود. اما اینجا یک سؤال مطرح می‌شود: آقای انصاری‌فرد! با این شرایطی که در فوتبال ما وجود دارد و هواداران باشگاه پرسپولیس نمی‌توانند مثل باشگاه‌های بزرگی همچون بارسلونا و رئال مادرید هیچ نقشی در انتخاب مدیران و اداره باشگاه داشته باشند، چرا باید هر ماه مبلغی را به حساب باشگاه واریز کنند؟  

آیا وقتی انتخاب شدید، از هواداران رای گرفتید؟ حرف‌های خود را در بدو انتصاب به یاد دارید؟! «مشکلات مالی همیشه در پرسپولیس وجود داشته و خواهد داشت، اما امیدوارم با تصمیماتی که می‌گیریم با اقتدار جلو برویم.» آیا کمک مالی هواداران به باشگاه، همان اقتداری است که شما از آن نام بردید؟ هواداران پول بدهند، اما شما و اعضای هیئت مدیره باشگاه بنشینید  و از درآمدزایی‌های خود فقط صحبت کنید؟

شما تا جمعه همین هفته -۶ دی‌- فرصت دارید مبلغ ١١٠ هزار دلار را بابت قرارداد گابریل کالدرون پرداخت کنید! آیا هواداران پرسپولیس آنقدر پول دارند که با کمک‌های خود مشکلات مالی باشگاه را بر طرف و مبلغ مورد نظر شما را تا آن روز به دستتان برسانند؟ راستی پول بازیکنان را از کدام منبع خواهید پرداخت؟ پول برانکو چطور؟ آنها را هم باید هواداران بپردازند؟ شاید با این شیوه درآمدزایی بتوان در مقطع کوتاه، برخی دغدغه‌های مالی این باشگاه را مرتفع سازد، اما قطعاً این یک راهکار اقتصادی برای باشگاه محسوب نمی‌شود.

بهتر است دنبال راهکار بهتری باشید، چون حسین هدایتی هم وقتی به زندان افتاد مدعی شد بدهی‌هایش به اندازه‌ای است که اگر ۵ میلیون پرسپولیسی، نفری هزار تومان بدهند، بدهی او تسویه می‌شود و لازم نیست خودش تسویه کند! البته او با شما یک فرق داشت و گفته بود که بزرگ‌ترین گلریزان تاریخ ایران را آن هم به‌صورت قرض‌الحسنه خواهد گرفت و بلافاصله با آنها تسویه‌حساب می‌کند! شما برای این هواداران چه خواهی کرد؟ آیا شما هم با هواداران تسویه‌حساب خواهید کرد؟

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.