۱ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۲۹
کد خبرنگار: 1898
کد خبر: 83602581
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روی دیگر مهاجرت در ایران؛ در پاسداشت رنج مهاجران

تهران- ایرناپلاس- در سال‌های اخیر سوی دیگر مهاجرت در ایران یعنی ورود مهاجران، مغفول مانده است. ویژه برنامه «تهران؛ دوستدار مهاجران» تلاشی بود برای تغییر نگرش مردم و شهروندان به مهاجران در ایران و فراهم کردن زمینه گفت‌وگو و بستر تغییر و بازنگری در قوانین مربوط به مهاجران در کشور.

شهرداری تهران امسال با همراهی انجمن دیاران به مناسبت ۱۸ دسامبر مصادف با ۲۷ آذرماه روز جهانی مهاجر، برنامه‌هایی را تدارک دید. ویژه برنامه «تهران؛ دوستدار مهاجران» با شعار «هرکجا مرز کشیدند شما پل بزنید» از جمله برنامه‌هایی بود که به‌منظور نزدیکی و همدلی بیشتر مردم و مهاجران حاضر در ایران انجام شد. نصب بیلبوردهای شهری و برگزاری نمایشگاه از مجموعه کارهای انجام شده برای روز جهانی مهاجر بود.

انجمن دیاران که دیگر عمرش به سه سال می‌رسد، تمرکز خود را بر حیطه مطالعات مهاجرت قرار داده است و هر ساله برای روز جهانی مهاجر کارهایی را انجام می‌دهد؛ سال اول فیلم لبه تیغ با موضوع مادر ایرانی در دانشکده فنی دانشگاه تهران اکران شد و پیرامون مسئله تابعیت مادر ایرانی‌ها بحث شد. سال دوم فیلم اکسدوس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به نمایش گذاشته شد و با حضور مهاجران حاضر در ایران در مورد مباحث مطرح شده در فیلم بحث و گفت‌وگو شد.

امسال اما وقت آن رسیده بود که روز جهانی مهاجر از دانشگاه بیرون بیاید و فراگیرتر شود. از این رو، با توجه به استقبال و همراهی همه‌جانبه شهرداری تهران تصمیم بر آن شد که برنامه برای عموم مردم و در برخورد رودررو با آنان باشد. لذا اجرای بیلبورد و نمایشگاه در مترو پیشنهاد شد.

قرار شد بیلبوردها مفهوم دوستی و همراهی مهاجران با ایرانیان در طی ۴۰ سال که میزبان آنان بوده‌اند، در خود نهفته داشته باشند. این بیلبوردها در هشت نقطه سطح شهر تهران نصب شد و این همراهی‌ها را به عموم مردم یادآوری کرد.

غفلت از مهاجرت به ایران

پیمان حقیقت‌طلب، مدیر پژوهش انجمن دیاران در رابطه با این نمایشگاه به ایرناپلاس می‌گوید: به دلیل آنکه در سال‌های اخیر جهت دیگر مهاجرت در ایران یعنی ورود مهاجران به ایران مغفول واقع شده، این انجمن اولین مأموریت خود را  تغییر نگرش مردم و شهروندان به مهاجران در ایران می‌داند. دومین مأموریت، انجام مجموعه پژوهش‌هایی درباره مهاجران در ایران و دیگری فراهم کردن زمینه گفت‌وگو و بستر تغییر و بازنگری در قوانین مربوط به مهاجران در ایران است. 

وی ادامه می‌دهد: دیاران امسال بعد از  گسترده شدن فعالیت‌های خود توانست با مذاکراتی که با شهرداری تهران در چندین جلسه صورت گرفت، به برگزاری ویژه‌برنامه‌ای شامل غرفه نمایشگاه کتاب، غرفه خوش‌نویسی، غرفه اجرای موسیقی زنده افغانی، غرفه صنایع‌دستی و لباس محلی و نمایشگاه عکس در روز جهانی مهاجران و تمرکز آن بر مهاجران افغانی در تهران بپردازد.

به گزارش خبرنگار ایرناپلاس، نمایشگاه و ویژه برنامه‌ روز جهانی مهاجران به مدت سه روز در تاریخ ۲۷ تا ۲۹ آذرماه در محل مترو امام خمینی برگزار شد. مترو امام خمینی از این جهت انتخاب شد که محل تقاطع خطوط و پر رفت‌وآمد است و امکان مواجهه مستقیم با مردم را بیش‌تر می‌کرد.

ملاقات رودررو با محمد اوروزگانی خوشنویس

این نمایشگاه دارای چهار غرفه بود که علاوه بر اطلاع‌رسانی در مورد آمار و وضعیت مهاجران، مردم می‌توانستند از نزدیک با فرهنگ و توانایی‌ها مهاجران آشنا شوند. غرفه خوشنویسی، آثار هنرمند افغانستانی محمد اوروزگانی را به نمایش می‌گذاشت و مردم می‌توانستند رودررو با او در مورد آثارش گفت‌وگو کنند و از او درخواست کنند تا برایشان بنویسد.

در بخش معرق‌کاری، آقای نورزایی کارهای خود را به نمایش گذاشت و شیوه انجام آن را بی‌واسطه به مخاطبان نشان می‌داد. در بخش طراحی نیز نقاشان افغانستانی علاوه بر نمایش آثارشان، طرح‌های مورد علاقه مخاطبان را می‌کشیدند.

غرفه صنایع‌دستی با مجموعه کارهای خانوادگی

غرفه صنایع‌دستی که فاطمه خاوری آن را اداره می‌کرد، مجموعه کارهای خانوادگی آنان در حیطه آینه‌کاری، خامه‌دوزی، شماره‌دوزی، سوزن‌دوزی و لباس‌های سنتی افغانستانی را به نمایش می‌گذاشت.

پرمخاطب‌ترین و پرشورترین غرفه

پرمخاطب‌ترین و پرشورترین غرفه، غرفه موسیقی بود که گروه موسیقی پرستوهای مهاجر در این سه روز به اجرای موسیقی زنده با سازهای تار هراتی، هارمونیه و طبله‌نوازی پرداختند. در روز آخر گروه دیگری نیز اضافه شده و به دمبوره‌نوازی پرداختند.

در غرفه کتاب، کتاب‌های حوزه مهاجرت به نمایش عموم گذاشته شد که شامل پژوهش‌های حوزه مهاجرت، ادبیات مهاجرت ایران، ادبیات مهاجرت جهان و ادبیات افغانستان بود.

مسئولان نیز برای بازدید از نمایشگاه و دیدار با مهاجرین به نمایشگاه سر زدند. در روز اول نمایشگاه، مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران، دکتر آرش نصراصفهانی، برای بازدید آمد. روز دوم نمایشگاه مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از نمایشگاه دیدن کرد و هم‌چنین حجت نظری عضو شورای شهر تهران از نمایشگاه بازدید کرد و قول همراهی داد تا شورای شهر برای بهتر شدن وضعیت مهاجران در شهر تهران تلاش کند.

در یک نگاه کلی می‌توان گفت این نمایشگاه مورد استقبال ایرانیان و مهاجران بسیاری قرار گرفت و بازخوردهای مثبتی را به همراه داشت؛ از خوشحالی برای گرامی داشتن این روز و لزوم آن تا امید و انگیزه برای همراهی با مهاجران و تلاش برای گشایش در مسائل آنان.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.