۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۳۱
کد خبرنگار: 1894
کد خبر: 83558703
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

برف و سرمای آخر آبان، خیر یا شر؟! پیش‌بینی زمستان کم‌فروغ

تهران-ایرناپلاس- رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی می‌گوید: بارش‌ شدید برف در روزهای اخیر کاملا طبیعی است و باعث ذخیره آب در کوهستان‌ها به صورت برف می‌شود. البته به گفته وی امسال زمستان کم‌بارشی را پیش رو خواهیم داشت.

بارش‌های شدید در اوایل امسال که منجر به سیلاب‌های بزرگ در بسیاری از استان‌های کشور شد و همچنین بارش باران در چند هفته اخیر و بارش برف در چند روز گذشته باعث شده تا برخی این بارش‌ها را غیرطبیعی بدانند که نباید چندان به آنها خوشبین بود. از سوی دیگر شایعه‌ای در بین مردم وجود دارد که فکر می‌کنند با بارش‌های امسال، سال آینده شاهد ترسالی خواهیم بود؛ موضوعی که احد وظیفه رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با آن موافق نیست. وی بارش‌های اخیر را غیرطبیعی نمی‌داند. از طرفی به گفته او چنین بارش‌هایی کاملا طبیعی است، البته در زمستان دیگر چنین بارش‌هایی نخواهیم داشت.

وظیفه در رابطه با بارش برف شدید این روزها می‌گوید: این بارش‌ها رویداد خوبی بوده و غیرطبیعی نیست و سابقه چنین بارشی در گذشته هم وجود داشته است. ما تقریبا وارد آذرماه می‌شویم و چنین بارش‌های بی‌موقع نیستند. به گفته او این بارش‌ها هم از نظر فصلی خوب است و از آنجا که به صورت برف است باعث ذخیره شدن آب در ارتفاعات به صورت برف می‌شود.

بارش‌ها تا پایان هفته ادامه دارد

وظیفه می‌افزاید:  از نظر فیزیکی این بارش‌های را چنین می‌توان توضیح داد که یک توده هوای سرد از عرض‌های شمالی وارد کشور شده است. در حال حاضر یک ناقه در اروپای غربی و یک پشته در اروپای شرقی توسعه پیدا کرده است که کشور ما در لبه شرقی این پشته قرار دارد. در واقع همین پشته که روی اروپای شرقی قرار گرفته کمک کرده است جریان هوای سرد از عرض‌های شمالی تقریبا از منطقه اورآسیا وارد کشورمان شود و چون به صورت یک مرکز کم ارتفاع بسته درآمده است، حرکت آن کند است.

وی ادامه می‌دهد: این جریان هوا با رطوبتی که از عرض‌های جنوبی یعنی دریای سرخ، اقیانوس هند و شرق مدیترانه می‌گیرد، خوشبختانه تغذیه رطوبتی مناسبی داشته است، بنابراین از بعد از ظهر امروز انتظار بارش‌های سنگین در استان بوشهر، جنوب خوزستان، جنوب چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و غرب فارس را داریم. فردا هم در بوشهر، جنوب فارس و هرمزگان به ویژه در خود خلیج فارس و بعد به صورت خیلی ضعیف‌تر در استان‌های یزد و اصفهان بارش خواهیم داشت.

به گفته وظیفه استان تهران، قم، مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز مجددا تا فردا و پس فردا بی‌نصیب نمی‌ماند. این بارش‌ها حتی تا روز چهارشنبه در نیمه شرقی فعال است. سواحل شمالی کشور هم تا آخر هفته درگیر است و مرتبا موج عبور می‌کند و در نتیجه جریان  پرفشار هوا حاکم است. همچنین انتقال رطوبت از عرض‌های شمالی به جنوب خزر و مواجهه آن با کوهستان البرز باعث بارش‌های خوبی در یکی دو روز اخیر شد که در چند روز آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بارش برف در ارتفاعات باعث ذخیره برفی در  ارتفاعات می‌شود، می‌افزاید: امشب، فردا و پس‌فردا حوزه زاگرس یعنی مناطق زرد کوه بختیاری و دنا بارش برف را خواهند داشت که باعث می شود برای ماه‌های بعد ذخیره برفی مناسبی ایجاد شود.

بارش برف باعث تقویت ذخیره‌های آبی کوهستان‌ها می‌شود

در این میان وظیفه معتقد است: یکی از اثرات تغییر اقلیم و گرمایش جو کاهش بارش برف در طول سال‌های اخیر بوده است. بارش‌ها چه برف و چه باران به‌طور کلی کم شده و البته میزان برف به مراتب کمتر از باران بود. در حالی که در گذشته در همین تهران حداقل چندین مورد بارش برف را داشتیم.الان این برف به هر حال ضمن این که اثرات زیست‌محیطی دارد از نظر بیولوژیک هم مفید است. به‌عبارت کلی چنین بارش‌هایی در این وقت سال  از نظر آب و هواشناسی و کشاورزی بسیار مهم است، به این دلیل که ذخیره کوهستانی را بیشتر می‌کند تا در ماه‌های کم‌بارش و تابستان گرم ذخیره برفی داشته باشیم و چشمه‌ها همچنان جوشان بماند.

زمستان کم بارشی پیش رو داریم

با این حال وظیفه می‌گوید پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این بارش‌ها به زمستان منتقل نخواهد شود. به گفته وی متاسفانه مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهند به ویژه در دی ماه مقدار بارش‌ها در کشور کم خواهد بود. این کم‌بارشی به ویژه در مناطق جنوب غربی مثل حوزه زاگرس مرکزی به ویژه کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری، کهکیلویه و بویراحمر و فارس برجسته است و مدل‌ها نشان می‌دهد که بارش‌ها به کمتر از نرمال بودن گرایش دارند. البته مدل اقلیمی بیانگر تقریبی تغییرات است و نه یقینی. ولی به نظر می‌آید حداکثر امسال بتوانیم سال آبی معمولی و نرمال داشته باشیم و برخلاف شایعاتی که در مورد ترسالی وجود دارد ما چنین انتظاری نداریم و سال آینده حداکثر ما سال آبی نرمالی خواهیم داشت . اگرچه پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده کمتر از نرمال بودن را به ویژه در بهمن و دی دارند که در جنوب غرب کشور پررنگتر خواهد بود.

۳ نفر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.