حمله ترکیه به کردهای سوریه، ترویج خشونت به نام مبارزه با تروریسم است

تهران- ایرناپلاس- کارن خانلری، نماینده ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی درباره حمله نظامیان ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه، می‌گوید: این اقدام، تجاوز به تمامیت ارضی کشور همسایه و از منظر حقوق بین‌الملل تخلف است.

لزوم اقدام فوری جامعه جهانی

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه ترکیه به بهانه ایجاد کمربند امن برای خود و مبارزه با تروریسم، منطقه وسیعی را بمباران و شهروندان آنجا را آواره می‌کند، به ایرناپلاس می‌گوید: این‌ یک موضوع حقوق بشری است. از این‌ جهت، جامعه جهانی باید دست به اقدام فوری بزند، در غیر این صورت، کشورهای متجاوز دیگر هم زمینه لازم برای اقدامات مشابه را پیدا می‌کنند.

خانلری با اشاره به موضع‌گیری خوب مقامات وزارت خارجه کشورمان تأکید می‌کند: باید تلاش کرد تجمیع جهانی ایجاد شود تا از تداوم این وضعیت جلوگیری کند، چراکه سوریه کشور دوست و برادر ماست و باید نسبت به آن حساسیت بیشتری داشت.

وی در واکنش به اینکه برخی، فواید اقتصادی ناشی از اشغال این منطقه را دلیل اصلی حمله نظامی ترکیه به کردستان سوریه می‌دانند، می‌گوید: بله، البته توجیه اقتصادی نیز دارد، اما به نظر من دلیل اصلی دولت ترکیه مسائل ژئوپلیتیکی است و می‌خواهد جغرافیای سیاسی منطقه را به نفع خودش تغییر دهد و این برای منطقه بسیار ناگوار است. ازآنجایی‌که سوریه همچنان درگیر مسائل داخلی است، به نظر می‌رسد ترکیه در پی بهره‌برداری از مسائل داخلی سوریه به نفع خود است.

نماینده ارامنه با بیان اینکه خوشبختانه همه کشورهای منطقه از جمله کشورهای عربی این اقدام را محکوم کرده‌اند، تأکید می‌کند: البته معتقدم نباید به آن اکتفا کرد و کشورها باید اقدامات حقوقی در سطح بین‌المللی را دنبال کنند تا ترکیه ناچار به عقب‌نشینی و بازگشت به مرزهای خود شود.

تداوم اقدامات ترکیه روند صلح و آرامش منطقه را برهم می‌زند

وی درباره پیامدهای تداوم این وضعیت برای ایران می‌گوید: تداوم این شرایط روند صلح و آرامش منطقه را برهم می‌زند. عمده تلاش‌ها طی سال‌های اخیر در منطقه معطوف به برقراری صلح بوده است و ما نیز برای برچیدن تروریسم از منطقه وارد صحنه شدیم و آن را از پای درآوردیم. ترکیه برای بازسازی و برقراری صلح در سوریه متعهد شده است. آنچه در حال وقوع است ترویج خشونت تحت عنوان مبارزه با تروریسم است.

در روزهای گذشته ارتش ترکیه به دستور رجب طیب اردوغان وارد بخش شمالی سوریه شده و آن‌گونه که او گفته است، آنها قصد دارند تا عمق ۳۵ کیلومتری در خاک سوریه هم پیش‌روی کنند. هدف این حملات گسترده آن‌گونه که اردوغان می‌گوید، مبارزه با تروریسم است و نام عملیات را هم «چشمه صلح» گذاشته‌اند. این اقدامات ترکیه با واکنش بین‌المللی مواجه شد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان خواستار توقف فوری جنگ علیه کردهای سوریه شدند. جمهوری اسلامی ایران هم این حملات را محکوم کرده و نقض اصول حقوق بین‌الملل و تمامیت ارضی خوانده است و پیشنهاد میانجی‌گیری میان ترکیه، سوریه و کردها را مطرح کرده است.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.