۲۱ مهر ۱۳۹۸، ۹:۴۸
کد خبرنگار: 3018
کد خبر: 83510513
T T
۱ نفر
رونق صادرات در دوره رکود

تهران- ایرناپلاس- طبق اطلاعات گمرک، طی ۶ ماه اول امسال، رشد وزنی صادرات و واردات کشور به ترتیب ۲۲.۵ و ۰.۴۱ درصد بوده است. معاون اسبق سازمان گمرک در این خصوص معتقد است، با همه محدودیت‌ها، ایران همچنان برای بازار جهانی جذابیت و اعتبار دارد.

طبق آمارهای سازمان گمرک در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۸، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (کالاهای نفتی شامل نفت خام، نفت کوره و نفت سفید می‌شود) و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی، بالغ بر  ۷۰ میلیون تن و به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایشی ۲۲.۵ درصدی در وزن و کاهشی ۱۰.۵ درصدی در ارزش دلاری داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با افزایشی ۰.۴۱ درصدی در وزن و کاهشی ۵.۵ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ،به ارقام ۱۶ میلیون و ۵۶۷ هزار تن و ۲۱ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار رسیده است.

موضوع رشد وزنی صادرات کشور را مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم تأیید کرده و درباره آن گفته است: در مجموع حجم کلی تخلیه و بارگیری کالا و بار در بندرهای کشور در این مدت ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷ افزایش داشته است.

به گفته محمد راستاد در ۶ ماه نخست سال جاری، عمده فعالیت‎ تخلیه و بارگیری کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره) بود که با ۹ میلیون تن افزایش، رشدی  ۴۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

جذابیت کالای ایرانی

عبدالله جلیل‌مژدهی، از مدیران اسبق سازمان گمرک در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره دلایل رشد وزنی و کاهش ارزش صادرات و واردات کشور توضیح داد: این اتفاق به دلیل پایین آمدن ارزش پول ملی کشور نسبت به دلار است. مثلاً برای همان مقدار دلاری که قبلاً وارد کشور می‌کردیم، باید مقدار بیشتری کالا صادر کنیم.

وی گفت: از سوی دیگر، با توجه به اینکه تحریم را دور می‌زنیم، باید کالاها را برای مشتری‌یابی با قیمت کمتری بفروشیم. این برای صادرکننده باز هم سود دارد، زیرا مابه‌التفاوت قیمت را از طریق فروش دلار در داخل جبران می‌کند.

مژدهی درباره تجارت چمدانی نیز گفت: تجارت چمدانی یا همان تجارت مسافری، عدد قابل توجهی نیست و با توجه به گران شدن ارز، این نوع تجارت سودی ندارد.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که چگونه با وجود تحریم کشور، تجارت ایران کاهش نیافته، توضیح داد: به‌طور کلی ایران یک کشور فعال در تجارت جهانی بوده و به این زودی قابل محدود کردن نیست. تنوع کالاها و بنیه قوی مالی کشور امکان این محدود کردن را بسیار پایین آورده است. کیفیت محصولات غیرنفتی مانند فرش و خشکبار، اعتباری است که باعث شده محصولات ایران همچنان برای بازار جهانی جذابیت داشته باشد.

این مسئول سابق گمرک درباره عدم انتشار جزئیات آمارهای روزانه و ماهانه گمرک از فروردین‌ماه امسال اظهار کرد: سازمان گمرک برخی اوقات به دلایل مصلحتی برای اینکه شوکی به بازار وارد نشود، جزئیات آمار را منتشر نمی‌کند. برخی اوقات هم عکس این موضوع عمل می‌شود، یعنی آمارها را به ریز منتشر می‌کنند تا به بازار سیگنال مثبت بدهد. این اتفاق در همه کشورها می‌افتد و جزو سیاست‌های تجاری است.

شرکای عمده تجاری ایران

طبق اطلاعات گمرک، کشورهای عمده مقصد صادرات طی ۶ ماهه نخست امسال، بیشترین میزان صادرات کشور، به مقصد کشورهای چین، با رقمی بالغ بر پنج میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و سهم ۲۴.۳۷ درصد از کل ارزش صادرات، عراق با  چهار میلیارد و ۶۶۳ میلیون دلار و سهم ۲۲.۲ درصد، ترکیه با دو میلیارد و ۵۵۲ میلیون دلار و سهم ۱۲.۱ درصد، امارات متحده عربی با دو میلیارد و ۳۵۶ میلیون دلار و سهم ۱۱.۲ درصد و کشور افغانستان با  یک میلیارد و ۷۶ میلیون دلار و سهم ۵.۱ درصد از کل ارزش صادرات، صورت گرفته است.

همچنین بر اساس این گزارش، طی ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۸، کشور چین با اختصاص رقمی بالغ بر  پنج میلیارد و ۳۰۴ میلیون دلار و سهمی در حدود ۲۵ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است. همچنین کشورهای امارات متحده عربی با سه میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار و سهم ۱۷.۸درصد، ترکیه با  دو میلیارد و ۶۱۸ میلیون دلار و سهم ۱۲.۳ درصد، هند با  دو میلیارد و ۱۲۷میلیون دلار و سهم ۱۰ درصد و آلمان با یک میلیارد و ۱۳ میلیون دلار و سهم ۴.۷ درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.