۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۵۶
کد خبرنگار: 1894
کد خبر: 83469803
T T
۰ نفر
نه به سوهانک!

تهران- ایرناپلاس- در حالی دانشجویان و برخی اساتید دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی با انتقال این دانشکده به سوهانک مخالف‌اند که مسئولان این دانشگاه همچنان بر این تصمیم خود پافشاری می‌کنند و اعلام کرده‌اند دانشجویان و اساتید باید سال جدید تحصیلی را در سوهانک آغاز کنند.

نخستین بار شهریور دو سال پیش بود که محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از تجمیع دانشکده‌های واحد تهران مرکز در آینده‌ای نزدیک خبر داد. طهرانچی گفته بود به لحاظ منطق اقتصادی و همچنین مفهوم دانشگاهی، شایسته نیست ساختمان‌های یک دانشگاه در سطح شهر پراکنده باشند. پس از آن مسئولان مختلف دانشگاه آزاد اعلام کردند فضاهای دانشکده‌های واحد تهران مرکز از ابتدا مطابق با استاندارد آموزشی طراحی نشده‌اند و هزینه نگهداری از ساختمان‌های فرسوده آنها بسیار بالاست. تاکنون همه دانشکده‌های این واحد به سوهانک منتقل شدند و دانشکده هنر واقع در خیابان فلسطین جزو آخرین دانشکده‌هایی است که باید به آنها ملحق شود. البته گویا سال گذشته دانشجویان جدیدالورود این دانشکده سال تحصیلی را در سوهانک آغاز کرده‌اند و امسال همه دانشجویان باید به آنجا منتقل شوند.

در حالی مسئولان دانشگاه به این انتقال اصرار دارند که اساتید این دانشکده  و به ویژه دانشجویان انتقال این دانشکده به سوهانک را به ضرر خود می‌دانند. آنها می‌گویند از آنجا که تمام مراکز هنری و فرهنگی از جمله سالن‌های تئاتر، نمایشگاه‌های عکس و نقاشی اغلب در مرکز شهر قرار گرفته است انتقال به سوهانک ارتباط دانشجویان با این مراکز را که لازمه اصلی تحصیل آنها است از بین می‌برد. البته علاوه بر از بین رفتن فرصت‌های استفاده از مراکز هنری و فرهنگی دشوار بودن رفت‌وآمد به سوهانک دلیل دیگر دانشجویان برای مخالفت با این انتقال است.

انزوای همیشگی دانشکده هنر

چندی پیش، رفیق نصرتی یکی از اساتید این دانشکده گفته بود این انتقال باعث افت تحصیلی دانشجویان می‌شود؛ به عنوان یک معلم تئاتر و مدرس در دانشگاه‌های مختلف از نزدیک شاهد تأثیر پیشرفت دانشجویان هنر که در ارتباط با مراکز هنری و سایر دانشگاه‌ها هستند، بوده‌ام؛ بی شک انزوای آنها منجر به افت تحصیلی و کاری دانشجویان هنر می‌شود. انتقال دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی به سوهانک یک انزوای همیشگی را به دانشجویان تحمیل می‌کند و در وهله اول کیفیت کار دانشجویان از بین میرود.

داوود بنی‌اردلان یکی دیگر از اساتید این دانشکده با اشاره به فواید دانشکده فعلی در نزدیکی به مراکز هنری گفته بود: دانشجویان رشته‌های هنری به ویژه سینما و تئاتر مدام به سالن‌های اجرا می‌روند، چراکه کار آنها مشاهده فیلم و اجراست اما با انتقال دانشکده به سوهانک این دسترسی برای آنها دشوار می‌شود. سالن‌ها و مراکز هنری از منطقه سوهانک دور هستند به همین دلیل دانشجویان نمی‌توانند هم در کلاس‌های درس و هم در این مراکز حضور پیدا کنند.

نه به سوهانک

طی هفته‌های گذشته دانشجویان قدیمی این دانشکده بارها به این انتقال اعتراض کرده و حتی در مقابل ساختمان این دانشکده در خیابان فلسطین تجمع کرده‌اند و علاوه بر تکرار صحبت‌های استادان خود معتقدند که در زمان ثبت نام آنها گفته شده که در خیابان فلسطین تحصیل خواهند کرد و این جابه‌جایی، خلف وعده و خلاف قراردادی است که با دانشجو امضا کرده‌اند چراکه با این اتفاق برنامه‌ریزی بسیاری از آنها برای ادامه تحصیل بر هم می‌خورد. در این میان این موضوع برای دانشجویانی که از شهرستان‌های مختلف برای تحصیل می‌آیند دردسرسازتر است. از آنجا که بسیاری از خوابگاه‌ها در مرکز شهر قرار دارد این جابه‌جایی به شمال شهر شانس آنها را برای یافتن خوابگاهی با قیمت مناسب کمتر می‌کند. 

دانشجویان همچنین می‌گویند اگر دلیل مسئولان دانشگاه برای این جابجایی فرسودگی ساختمان دانشکده هنر فعلی است، چرا سوهانک؟ دانشگاه آزاد ساختمان‌های متعددی در مرکز شهر دارد و بهتر است این دانشکده را به یکی از آن ساختمان‌ها منتقل کند. 

قرار نیست دانشجویان همسایه مراکز فرهنگی باشند

در این میان در حالی دانشجویان انگیزه کافی برای شروع سال تحصیلی جدید ندارند و سه ماه تابستان را به جای استراحت مشغول اعتراض بودند که چند روز پیش محمد سپهری معاون آموزشی واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد با بی اعتنایی به این دغدغه‌های دانشجویان و اساتید در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرده است: قرار نیست که دانشجویان همسایه مراکز فرهنگی باشند، مهم دسترسی داشتن به این مراکز است. او حتی راه‌حلی برای دانشجویان ارائه کرده است. به گفته او اگر دانشجویان بخواهند با خط متروی قائم می‌توانند از سوهانک به صورت مستقیم خود را به ایستگاه متروی تئاتر شهر برسانند.

وی با تکرار این موضوع که این تجمیع به ارتقا کیفیت آموزشی کمک می‌کند، افزود: این جابه‌جایی هیچ لطمه‌ای به کیفیت آموزشی دانشجویان وارد نمی‌کند. در منطقه سوهانک تمام امکانات و تجهیزات لازم برای تحصیل دانشجویان رشته‌های مختلف هنر در نظر گرفته شده است.

سپهری حتی پاسخ برخی از اساتید را که تهدید کرده بودند به سوهانک نمی‌روند را این‌طور داده که استاد به اندازه کافی برای این دانشکده وجود دارد، اعضای هیأت علمی دانشگاه همگی برای تدریس به مکان سوهانک می‌آیند و ممکن است برخی از استادان مدعو در این منطقه حاضر نشوند.

سیاست کلانی که به نفع دانشجو نیست

به گزارش ایرناپلاس، مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که این جابه‌جایی جزو سیاست‌های کلان این دانشگاه است. اما سوالی که از مسئولان این دانشگاه وجود دارد این است که سیاست کلان دانشگاهی که با خواسته دانشجویان و استادان همخوانی ندارد و کیفیت آموزش آنها را زیر سؤال می‌برد به نفع چه کسی است؟ آیا باید برای همه دانشجویان با رشته‌های تحصیلی مختلف نسخه یکسان پیچید؟ آیا نباید پیش از تدوین، تصویب و اجرای سیاست‌های کلان همه جوانب را در نظر گرفت؟ حالا هم بهتر نیست مسئولان دانشگاه به جای پافشاری بر تصمیم خود اندکی به اعتراضات به حق دانشجویان توجه کنند؟

گزارش از الهام کاظمی

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.