دکتر عثمان سالاری، در دومین شب از سلسله نشستهای «عاشورا و امروز ما» که به همت انجمن اندیشه و قلم، خانه اندیشمندان علوم انسانی و بنیاد اندیشه و احسان توحید برگزار میشود، سخنان خود را با بررسی فلسفه قیام امام حسین(ع) آغاز کرد و گفت: حقیقتا قیام امام حسین(ع)، بزرگترین جنبش عدالتخواهی و ظلمستیزی در جهان بشریت است. این واقعه، ماندگارترین رویداد اسلام است. قیام امام حسین(ع) آنچنان مهم، باشکوه و باعظمت است که در مراحل و مقاطع گوناگون، تعریفات متکثری توسط متفکران مسلمان و غیرمسلمان به رشته تحریر درآمده است. حرکت و نهضت سیدالشهدا یک حادثه تاریخی صرف نیست. یک فرهنگ و یک نهضت فرهنگی و دینی، مکتب فکری و جنبش سیاسی- اجتماعی است. گامهای حضرت نیز، در جهت حاکم شدن ارزشهای اسلامی، انسانی و منویات نبی مکرم اسلام در جامعه اسلامی است.
وی اضافه کرد: حضرت سیدالشهدا به عنوان مصلح امت، استراتژی خود را طی نامهای به محمد حنفیه تبین و اعلام کردند هدفشان از این نهضت، امر به معروف و نهی از منکر و همچنین زنده کردن سیره نبوی بهمنظور اصلاح امت جدشان است. بنابراین ماهیت، ارکان و مبانی نهضت امام حسین(ع) متکی بر یک حقگویی و عدالتخواهی، اقامه قسط و عدل، نظم و امنیت در جامعه اسلامی، مبارزه با ظلم و فساد، کرامتمحوری، مقابله با فساد و تبذیر، برقراری حقوق سیاسی و اجتماعی مساوی بین افراد مختلف و همچنین مبارزه با اشرافیت، تجملگرایی و اصراف و تبذیر بود.
سالاری با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) برای کسب مقام و شهرت نبود، توضیح داد: بدیهی بود که حضرت سیدالشهدا به عنوان پرورشیافته مکتب نبی اکرم به هیچوجه حاضر نخواهد شد با شخصی فاسق بیعت کند. عدم بعیت امام با یزید و «نه» به او، «نه» به حکومتی موروثی، سلطنتی، مستبدانه، خودکامه و خودرأی یزید بود.
این استاد دانشگاه با اشاره به حرکت امام به کوفه، ماجراهای مرتبط با مسلم بن عقیل و حادثه کربلا تأکید کرد: خون مقدس سیدالشهدا، یاران و یاورانش جوشید و جهان بشریت سرمشق دائمی و همیشگی گرفت؛ سرمشقی برای امت مسلمان و نقشه راهی برای آزادگان.
مشاور مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره نگاه اهل سنت به اهل بیت پیامبر(ص) گفت: عموم مذاهب اهل سنت علاقهای استوار، نسبت به اهل بیت به ویژه سیدالشهدا دارند. انس، الفت و ارادت به اهل بیت، برای اهل سنت، ماهیتی و جوهری است. اعتقاد، تعهد و پایبندی اهل سنت به اهل بیت، جزو خطوط اعتقادی اهل سنت و یک فریضه است. یعنی اگر یک سنی به ائمه، محبت نداشته باشد ایمانش ناقص است. به طور مثال وقتی در نماز که ستون دین است درود به خاندان نبوت و اهل بیت نفرستد، نمازش صحیح نیست.
وی خاطرنشان کرد: سه تن از چهار امام اهل سنت، بنی امیه و بنی عباس را نامشروع میدانستند. ابوحنیفه، حاکم شرعی را در حکومت بنی امیه را نپذیرفت و تازیانه خورد و زندان شد و در حکومت بنی عباس نیز همین حاکم شرعی را نپذیرفت و زندان شد و به شهادت رسید. مالک، امام دیگر اهل سنت نیز به همین شکل حاکم شرعی را نپذیرفت. نیروهای تکفیری را که به اهل بیت جسارت میکنند، نمیتوان انسان نامید، چه رسد به اهل سنت. به تعبیر مقام معظم رهبری، تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی با یکدیگر مماس هستند.
نظر شما