۲۵ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۴۴
کد خبرنگار: 1893
کد خبر: 83437630
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیگدلی:مدیریت شورای اصلاح‌طلبان باعث ساختار محفلی و لویی‌ جرگه‌ای شده است

تهران-ایرناپلاس- عضو هیأت‌ مؤسس حزب جمهوریت ایران اسلامی گفت: در عین‌ نقدهای خاصی که به شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان داریم، قائل به تعامل با جبهه اصلاحات‌ هستیم‌ و معتقدیم جبهه اصلاحات به‌ویژه احزاب اصلاح‌طلب باید با همکاری یکدیگر وارد عرصه‌های مختلف سیاسی از جمله انتخابات شوند.

حجت‌الاسلام رحمت‌الله بیگدلی در گفت‌وگو با ایرناپلاس با اشاره به نقدهای خود و همفکرانش به شورای‌ عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: اگر به انتقادهای ما در سالیان اخیر توجه می‌شد یقینا امروز وضع بهتری داشتیم، ولی متأسفانه نه تنها به نقدهای ما توجه نشد، بلکه شاهد برخی اظهارات و رفتارهای نادرست از سوی بعضی افراد در این شورا بودیم. خوشبختانه امروز اکثر اصلاح‌طلبان در سراسر کشور به آنچه ما می‌گفتیم رسیده‌ و منتقد شورای‌ عالی شده‌اند.

وی ادامه داد: نقدهای ما به شورای‌ عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، نقد استعلایی است، نه مخرب؛ یعنی ما به دنبال بهتر و اصولی شدن تعامل اصلاح‌طلبان با یکدیگر هستیم. می‌خواهیم سازوکاری منطقی، دموکراتیک و عادلانه بر جبهه اصلاحات حاکم باشد تا تعامل‌ها منتبج به بهترین نتیجه شود.

بیگدلی تأکید کرد: برخلاف ادعاهای برخی غوغاسالاران که زمانی کوشیدند به ما برچسب تفرقه‌انگیزی بزنند، صریحا اعلام می‌کنیم نه تنها در پی ایجاد انشقاق در جبهه اصلاحات نیستیم، بلکه در پی مسدودسازی روزنه‌های انشقاق هستیم و می‌خواهیم با ایجاد سازوکاری منطقی، دموکراتیک و عادلانه، هم مانع بروز انشقاق شویم و هم بتوانیم پاسخگوی مطالبات مردم باشیم.

 عضو هیأت‌ مؤسس حزب جمهوریت گفت‌: با این‌که برخی احزاب در شورای‌ عالی سیاستگذاری نماینده رسمی دارند، اما در کنار آن‌ نمایندگان رسمی، تعداد قابل توجهی‌ از اشخاصی که عضو همین احزاب عضو در شورای‌عالی هستند به عنوان اشخاص حقیقی‌ در شورا حضور دارند که مطلقا توجیه منطقی ندارد؛ وقتی‌ این احزاب در شورا نماینده رسمی دارند براساس چه ضابطه‌ای بعضی از اعضای دیگر آن احزاب‌ به عنوان عضو حقیقی در شورای‌ عالی حضور دارند؟! از سوی دیگر با سوء‌ استفاده رهبران این احزاب از روابط خاص خود با برخی بزرگان اصلاحات، سعی شده است علاوه بر نمایندگان رسمی این احزاب و اعضای دیگر این احزاب به عنوان اشخاص حقیقی، دیگر اشخاص حقیقی غیرحزبی هم از میان کسانی انتخاب شوند که با این احزاب عضو، همسویی‌ دارند! آیا اتخاذ این روش جز برای این است که عده‌ای از ما بهتران در پی ساختن اکثریتی مصنوعی در شورای‌ عالی و تحمیل سلایق و دیدگاه‌های خود بر جبهه اصلاحات هستند؟ این نوع مدیریت، موجب ایجاد ساختاری قبیله‌ای، محفلی و لویی‌ جرگه‌ای در شورای عالی سیاستگذاری شده است؛ چرا باید افرادی خاص دارای وزنی هم‌سنگ یک حزب سراسری در این شورا باشند؟!

بیگدلی افزود: این نوع مدیریت، امتحان خود را در انتخابات مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و ریاست‌جمهوری پس داد و مشخص شد کارساز نبود. امروز بر همگان روشن شده است کسانی که به علت قرار گرفتن در لیست امید وارد مجلس شدند نتوانستند نمایندگان‌ شایسته‌ای‌ برای اصلاح‌طلبان و پاسخگوی مطالبات مردم باشند. علت این امر، مدیریت قبیله‌ای حاکم بر شورای‌ عالی بود که بدون رعایت ضوابط منطقی، افرادی را راهی مجلس کردند که تعدادی از آنان پس از ورود به مجلس نه تنها به‌ اصلاح‌طلبان و موکلان خود وفادار نماندند، بلکه چه بسا در بزنگاه‌ها از جریان مقابل اصلاحات هم حمایت کردند و برخلاف مطالبات موکلان خود عمل کردند و رأی دادند. این در حالی است که اگر ما اقلیتی قوی و وفادار وارد مجلس می‌کردیم بهتر از این بود که در بیرون شعار دهیم که فلان تعداد نماینده وارد مجلس کرده‌ایم، اما این نمایندگی به‌ نام ما باشد و به‌ کام دیگران!

بیگدلی با بیان این‌که «ما قائل به تک‌روی در جبهه اصلاحات نیستیم»، اظهار داشت: ما معتقدیم حزبِ آن‌چنان فراگیری در جبهه اصلاحات نیست که بتواند به تنهایی اصلاح‌طلبان را نمایندگی کند و موفق شود. بر این اساس ما معتقد به کار جبهه‌ای هستیم، اما باید سازوکاری را طراحی کنیم که هم محوریت جبهه اصلاحات با احزاب باشد و هم اصلاح‌طلبان ورود کارشناسانه و اصولی به مناسبت‌های مختلف از جمله انتخابات داشته باشند؛ یعنی ورود ما به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم پاسخگوی مطالبات مردمی باشیم که با وعده‌های مختلف از آنان دعوت به حضور در انتخابات می‌کنیم و آن‌ها نیز با شور و اشتیاق به دعوت ما پاسخ و رأی می‌دهند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.