۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۸
کد خبرنگار: 1893
کد خبر: 83408715
T T
۱ نفر

۹ شاکی و ۳۵ میلیارد تومان بدهی، مانع بزرگ استقلال!

۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۸
کد خبر: 83408715
گزارش و تحلیل از مجید روان‌ستان
۹ شاکی و ۳۵ میلیارد تومان بدهی، مانع بزرگ استقلال!

تهران- ایرناپلاس- بیستم خرداد ماه گذشته بود که مهدی تاج در بخشی از نشست خبری خود درباره خطر حذف یکی از تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا هشدار داد. رئیس فدراسیون فوتبال در این‌باره گفت: «متأسفانه شکایت از باشگاه‌های ایرانی زیاد است. یکی از باشگاه‌ها که باید به محاکم برود، احتمال دارد نتواند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند.»

مهدی تاج در آن روز اشاره مستقیمی به نام این باشگاه نکرد و اینکه کدام‌یک از تیم‌های پرسپولیس، سپاهان، استقلال و پدیده است، اما در بین صحبت‌هایش کد و آدرسی را مبنی بر اینکه این باشگاه در مجامع بین‌المللی پرونده دارد، مشخص کرد و با استفاده از این کد می‌شد حدس زد که یکی از دو تیم استقلال و پرسپولیس در معرض حذف شدن قرار دارند. پرسپولیسی‌ها که چند سالی است با قهرمانی در لیگ برتر حضور مداوم در لیگ قهرمانان آسیا داشتند، این روزها از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند؛ چرا که این باشگاه هنوز مطالبات برانکو ایوانکوویچ را پرداخت نکرده و این می‌تواند در صورت عدم پرداخت یک میلیون یورو طلب این مربی به گفته مدیرعامل باشگاه یا حاصل نشدن توافق با او برای اخذ مجوز حرفه‌ای دردسرساز شود.

متقاعد کردن AFC

البته باید به چالش بزرگ برانکو و پرسپولیس، سایر مربیان و بازیکنان خارجی و حتی بازیکنان و مربیان جدید را اضافه کنید. مخصوصاً ماریو  بودیمیر که برای تعطیلات به کشورش رفته بود و حتی تهدید کرد در صورتی که مطالباتش را دریافت نکند از باشگاه شکایت خواهد کرد. با توجه به اینکه پرسپولیسی‌ها این روزها با مشکلات ارزی نیز دست و پنجه نرم می‌کند، از این حیث در خطر مواجه شدن با موانعی از سوی AFC برای کسب مجوز حرفه‌ای خواهند بود.

و اما باشگاه استقلال! این تیم که فصل گذشته نیز کار سختی برای دریافت مجوز حرفه‌ای و متقاعد کردن AFC داشت، امسال نیز با مشکلاتی جدی دست و پنجه نرم می‌کند.

سوء‌مدیریت

از طرفی موضوع قطع همکاری با وینفرد شفر و رفتن چند بازیکن خارجی این تیم در این مدت، کار مدیران باشگاه را سخت‌تر از گذشته کرده است. باید کار استقلالی‌ها را برای دریافت مجوز دو برابر سخت‌تر در نظر بگیریم. شفر گفته که برای گرفتن مطالباتش به فیفا شکایت می‌کند. اما تاکنون کسی از مدیران باشگاه استقلال و پرسپولیس این سؤال را نپرسیده است که چرا این همه بازیکن خارجی می‌آید و می‌رود؟ ثمره‌ استخدام آنها جز بدهی کلان و تنظیم شکایت برای فیفا چه بوده است؟ دلیل اینکه این همه بازیکن خارجی به این دو باشگاه آمده و رفته چیست؟ بدون تردید، سوء‌مدیریت است و بس! این دو باشگاه سال‌ها چوب مدیریت غلط خود را می‌خورند.

در همان روز باز مهدی تاج گفت که تیم‌ها به‌جای آن که به اردوی خارجی بروند، بهتر است بدهی‌هایشان را پرداخت کنند. اما در عمل دیدیم این‌گونه نشد و تیم‌های استقلال و پرسپولیس راهی ترکیه شدند و اکنون برای گرفتن مجوز حضور در رقابت‌های فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا باید بدهی‌های گذشته را پرداخت کنند که در این میان، وضع استقلال اسفبارتر از رقیب دیرینه خود است. رئیس فدراسیون فوتبال مدعی بود بازیکنان خارجی هم نباید به ایران بیایند و اگر روی این حرف‌های خود می‌ایستاد، کار بزرگی را صورت داده بود.

به‌به و چه‌چه

چگونه این همه بازیکن می‌آیند و کسی به نحوه ورود و خروج آنها دقت نمی‌کند؟ یکی پاسخ دهد که باشگاه استقلال چرا این قدر بدهکاری دارد؟ بدون تردید یکی از دلایل آن، همین ورود و خروج بازیکنان خارجی است. استقلالی‌ها وقتی پرونده پول پروپجیچ را دادند، به‌به و چه‌چه کردند انگار شاخ غول را شکسته‌اند! اما بدهی ۳۵ میلیارد تومانی را چه کار خواهند کرد؟ مدیران این باشگاه دو ماه فرصت داشتند تا پول پروپجیچ را تهیه و پرداخت کنند، آن قدر معطل کردند که کار به روز آخر کشید و وقتی روز آخر مشکل حل شد، به همه حمله کردند. همه را متهم و خود را مبرا از هر اتهامی دانستند!

بزرگ‌ترین بدهی تاریخ باشگاه

قرار بود پول اللهیار صیادمنش که به فنرباغچه ترکیه پیوست، خرج بدهی به وینفرد شفر و ماندن آیوندا پاتوسی شود، آیا بدهی شفر داده شد؟ آیا پاتوسی ماند؟ نکته مهم این است که در تاریخ ۷۳ ساله باشگاه استقلال، تاکنون نام ۱۷ مدیر ثبت شده که در دوران مدیریت خود ۴۵ بازیکن خارجی به خدمت گرفته‌اند. در این میان، بزرگ‌ترین بدهی تاریخ باشگاه به بازیکنان خارجی خود در دوره مدیریت سیدرضا افتخاری رقم خورده است؛ یک میلیون و ۷۱۰ هزار دلار! معادل ریالی این بدهی چیزی حدود ۲۲ تا ۲۵ میلیارد تومان است که آینده باشگاه را عمیقاً به مخاطره انداخته و اکنون هیچ پاسخی به ابهام‌های برجا مانده از این بدهی‌ها به رسانه‌ها داده نمی‌شود.

اولتیماتوم فیفا و کنفدراسیون آسیا

کاظم اولیایی که خود یکی از مدیران باشگاه استقلال بوده و اکنون عضو کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ فوتبال است، خبر داد که با توجه به بدهی سنگین باشگاه استقلال به ۹ پیشکسوت خود، خطر کنار گذاشته شدن از لیگ قهرمانان آسیا، این تیم را تهدید می‌کند. فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به این باشگاه اولتیماتوم داده‌اند تا پایان شهریور بیش از ۳۵ میلیارد بدهی‌اش را تسویه کند و در غیر این‌صورت از حضور در رقابت‌های فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا محروم می‌شود. برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا، داشتن مدرک حرفه‌ای مورد نیاز است و برای اخذ این مدرک هیچ باشگاهی نباید بدهی داشته باشد.

حکم توقیف اموال

با این حال، نمی‌توان درباره وضعیت استقلال برای حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا خیلی مطمئن صحبت کرد و مانند سال گذشته استقلالی‌ها باید تلاش کنند تا با صلح با طلبکاران خود، رضایت آنها را جلب کنند؛ صلحی که مطمئناً با بدحسابی آنها در سال گذشته سخت‌تر به دست خواهد آمد. این در شرایطی است که دو بازیکن پیشین استقلال، حکم توقیف اموال این باشگاه را گرفته‌اند. البته این دو بازیکن سابق آبی‌ها به‌رغم گرفتن حکم توقیف اموال باشگاه، هنوز هیچ اقدامی صورت نداده‌اند و از مسئولان استقلال خواسته‌اند تا هر چه زودتر مطالباتشان را پرداخت کنند.

گرفتن رضایت ۹ پیشکسوت

استقلال برای ثبت قرارداد بازیکنان جدید باید بدهی شاکیان خود را پرداخت کرده یا با آنها همانند فصل گذشته صلح کند. امید روانخواه نیز یک چک ۲۰۰ میلیونی مربوط به ۱۰ سال پیش در دست دارد و تاکنون با او تسویه نشده است. امیر قلعه‌نوعی، مجید صالح، حنیف عمران‌زاده، پژمان نوری، آندرانیک تیموریان، میثم منیعی و... نفراتی هستند که از باشگاه استقلال ‌طلب دارند و اگر این ۹ پیشکسوت استقلال رضایت ندهند، می‌توانند مانع از حضور این تیم در لیگ قهرمانان آسیا شوند و آن گاه تراکتورسازی به‌عنوان تیم پنجم لیگ برتر و در صورتی‌که از فیلترهای AFC موفق به عبور شود،‌ در لیگ قهرمانان آسیا جایگزین استقلال خواهد شد.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.