۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۵۶
کد خبرنگار: 1902
کد خبر: 83385087
T T
۰ نفر
جوابیه شهرداری اصفهان به کلیپ «چهارباغ در لبه پرتگاه» و توضیحات ایرنا

تهران-ایرناپلاس- شهرداری اصفهان، در پاسخ به کلیپ «چهارباغ در لبه پرتگاه» که ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۸ روی خروجی ایرنا قرار گرفت، جوابیه‌ای صادر کرد.

متن این جوابیه به همراه توضیحات ایرنا را در ادامه می‌خوانید:

۱- عنوان کلیپ چهارباغ در لبه پرتگاه؛ بیش از آنچه که منطق نقد اقتضا می‌کند به سیاه‌نمایی پرداخته است.

۲- همان طور که در بازدید خبرنگاران مطرح و تشریح شد، خاکبرداری انجام شده در حد ۲۰ سانت بوده و اصلاً به محل قرارگیری مکان لایه‌های تاریخی نرسیده‌اند. این در حالی است که متأسفانه فیلم بازگرداندن درختان چهارباغ روی بخشی از صحبت‌های گزارشگر آمده که به گفته گزارشگر مربوط به خاکبرداری در عمق محور میانی است؛ این جابه‌جایی تصویری، اقدامی غیرحرفه‌ای و به شدت غیراخلاقی است؛ اگر خبرنگار این تصاویر را تشخیص نداده و متوجه نشده تصاویر مربوط به بازگرداندن درختان است، اتفاق بدی است و اگر تشخیص داده و عمداً این تصاویر را به موضوع دیگری پیوند زده است، اتفاق به مراتب بدتری است.

۳- بر اساس متن مصاحبه هادی احمدی، ۸۰ درصد کاوش باستان‌شناسی (از میدان دروازه دولت تا آمادگاه) صورت پذیرفته و ۲۰ درصد باقی مانده که او از آن به عنوان «بخش تاریک چهارباغ» یاد می‌کند نیاز به کاوش دارد.

۴- طبق شواهد موجود، محور میانی در طول ۸۰ سال اخیر، تا عمق سه تا چهار متر مورد تعرض قرار گرفته بود و تأسیسات عظیم شهری نظیر خط لوله آب و کابل فشار قوی از زیر آن عبور کرده است.

۵- اگر بنا بر مصاحبه با خبرنگاران اصفهانی بود، بهتر بود دیدگاه‌های نماینده دیگر رسانه‌ها و خبرنگاران اصفهان هم اخذ می‌شد؛ خبرنگار مطلعی به نمایندگی از خبرنگاران اصفهانی که در جریان جزئیات این طرح بوده، هر جا لازم بوده نقد کرده و هر جا لازم دیده نکات مثبت را نیز منتشر کرده است.

۶- علی‌رغم پاسخگویی کامل شهردار محترم به خبرنگاران و خبرنگار ایرنا در دو مقطع زمانی از این سفر (یکی ابتدای حضور خبرنگاران در اصفهان و یکی فردای آن روز در محل دفتر شهردار) متأسفانه بخش اندکی از کلام شهردار در پاسخ به سؤالات آن رسانه، در فیلم استفاده شده است که این موضوع جامعیت گزارش را زیر سؤل می‌برد.

۷- اقدامات مثبت انجام شده در برنامه ساماندهی چهارباغ به هیچ عنوان قید نشده است؛ اقداماتی مانند پیاده راه‌سازی چهارباغ پس از ۴ دهه که خود نوعی صیانت از میراث تاریخی است؛ تعیین یک مدیریت مستقل برای چهارباغ پس از سال‌ها؛ چراکه مدیریت شهری در این دوره این خیابان را یک خیابان معمولی و زیرمجموعه یک منطقه از شهر اصفهان نمی‌داند، بلکه هویتی جدا و مستقل برای آن قائل است. و یا اتفاقی مانند بازگرداندن چنارهای ۲۰ ساله به چهارباغ به عنوان بخشی از هویت این شهر؛ این درختان جایگزین درخت هایی شد که متأسفانه در دوره های قبلی مدیریت شهری بر اثر عملیات عمرانی مترو قطع شده بود. همان زمان که بسیاری از افراد داعیه دار امروز، به هر دلیل کوچکترین اعتراضی نکردند و دیگر اقدام مهم و مثبت، جلوگیری از گودبرداری‌های غیراصولی در چهارباغ بود. اتفاقی که در دوره قبلی مدیریت شهری آغاز شده بود اما در این دوره جلوی آن گرفته شد.
همچنین اعتراضی نسبت به اختلاف سطح پیاده‌رو و رفیوژ میانی بود که بر اساس همین دیدگاه، مدیریت شهری در راستای صیانت از هویت چهارباغ و با دستور و تأکید شخص شهردار، روند را اصلاح کرد.

توضیحات ایرنا

۱- با توجه به آنکه اقدامات انجام شده از شورای فنی سازمان میراث فرهنگی کشور مصوبه نداشته و مورد تأیید پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور نبوده است، به نظر می‌رسد عنوان کلیپ گویای وضعیت کنونی چهارباغ بود.

۲- طبق تصاویر متعدد ارائه شده که اتفاقاً در این گزارش و گزارش‌های سایر همکاران نمایش داده شد، حفاری‌ها به مراتب بیشتر از ۲۰ سانتی‌متر بوده و ادعای اینکه به عمق لایه‌های تاریخی نرسیده کاملاً بی‌پایه است. علاوه بر این، حفاری برای کاشت درختان نیز بخشی از طرح و اجرای مدنظر شهرداری بوده و از آنجا که بدون مصوبه شورای فنی کشور و بدون مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی در یک عرصه تاریخی انجام شد، شبیه سایر اقدامات، وجاهت قانونی و سازمانی ندارد؛ حتی اگر برای بازگرداندن درختان کهن باشد.

۳- در مدت حضور خبرنگاران در اصفهان، هیچ گزارش کاوش و مدرکی دال بر کاوش ارائه نشد و تنها مسئولان میراث فرهنگی تأکید کردند بخشی از این کاوش‌ها در زمان اجرای مترو چهارباغ انجام شده است.

۴- برای تهیه هر گزارشی، دیدگاه‌ها و نظرات مختلف در مورد یک موضوع کنار هم قرار می‌گیرد. در این گزارش نظر شهردار، رئیس میراث فرهنگی و حامیان طرح در کنار نقد یک فعال و یک روزنامه‌نگار اصفهانی آمده است. بنابراین این گزارش طبق اصول روزنامه‌نگاری تهیه شده است.

۵- گزارش تهیه شده بنا بر استانداردهای گزارش تصویری چهار دقیقه است؛ در حالی که شهردار بیش از سه ساعت صحبت کرده‌اند و در ضمن باید در این گزارش ۴ دقیقه ای، شرح مسئله و توضیحات سایر مسئولان و کارشناسان هم می‌آمد.

۶- درباره مورد ۷ باید متذکر شد این گزارش در مورد موضوع ساخت‌وساز در محور تاریخی چهارباغ بود نه مسائل دیگر.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.