۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۱
کد خبرنگار: 1769
کد خبر: 83364379
T T
۲ نفر

اشتباهات ترامپ و درهای بسته دیپلماسی!

۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۱
کد خبر: 83364379
مهدی روزبهانی | دبیر سیاسی ایرناپلاس
اشتباهات ترامپ و درهای بسته دیپلماسی!

تهران_ ایرناپلاس _ دونالد ترامپ می گوید ده دقیقه قبل از حمله به ایران دستور لغو عملیات را صادر کرده است. همزمان گمانه‌زنی‌هایی از رد و بدل پیام‌های دیپلماتیک مطرح می‌شود و عده‌ای در انتظارند قبل از شعله‌ور شدن آتش جنگ در خاورمیانه، دیپلمات‌ها تنش را کم کنند؛ اما رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این راه‌های مذاکره با ایران را بسته است.

ترامپ دقیقاً همان راهی را رفت که منجر به مذاکره نکردن ایران می‌شده و می‌شود. حالا به چند دلیل فاصله تنش در خاورمیانه با راه حل دیپلماتیک زیاد شده است:

اول آنکه، حالا بیش از هر زمانی به وضوح ثابت شده که ترامپ به دلایل مختلف از جمله هزینه‌های مادی و جانی از شروع جنگ مستقیم با ایران وحشت دارد. این ایران را برای مقاومت مصمم‌تر می‌کند و انگیزه بیشتری برای رویارویی با نظامیان آمریکایی و متحدانش در منطقه فراهم می کند.

دلیل دوم آن زمان که ایران زیر انواع فشارها بود و اهالی مذاکره و دیپلماسی در داخل حرفی و وزنی برای گفتن داشتند، به هیچ وجه روی خوشی برای مذاکره به ترامپ نشان ندادند حالا که ایران در مواجهه نظامی یک بر صفر از آمریکا جلو افتاده، مسلم است تا امتیاز نگیرد نه تنها به همه پیام‌ها برای مذاکره پاسخ نمی‌دهد بلکه حاضر نیست هیچ پیامی را نیز دریافت کند.

سوم سرنگونی این پهپاد پیشرفته و عدم پاسخ نظامی آمریکایی‌ها، نقش مهمی در تعیین استراتژی ایرانیان برای مواجهه با آمریکا داشته و دارد. وقتی بعد از یک شکست نظامی ولو کوچک، ترامپ پیام فوری برای مذاکره می‌فرستد، در ایران وزن آنها که استراتژی جنگی را طراحی می‌کنند بیشتر از دیپلمات‌ها می‌شود. البته که ایران آگاهانه وارد مواجهه نظامی شده است. یکی از فرماندهان سپاه پیش از اعلام ترامپ مبنی بر لغو حمله نظامی، گفته ایرانیان نیز از سرنگونی هواپیمای جاسوسی دارای سرنشین پرهیز کردند.

ترامپ نمی‌خواست و نمی‌خواهد با سربازهای آمریکایی با ایران بجنگد ولی مسیرها را برای پرهیز از جنگ با ایران اشتباه انتخاب کرد و حالا تنش در خاورمیانه با راه ل دیپلماتیک خیلی فاصله دارد.

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.