۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۳۸
کد خبرنگار: 1903
کد خبر: 83356371
T T
۲ نفر
منتظر پاسخ سازمان‌های عراقی درباره علت آتش‌سوزی کارخانه در کربلاییم

تهران- ایرناپلاس- مدیرعامل کاله از کم و کیف آتش‌سوزی کارخانه این شرکت در عراق می‌گوید.

هفتم خرداد بود که کارخانه شرکت کاله در کربلا آتش گرفت و گفته شد خسارتی ۸۰ میلیون دلاری به بار آمد. اکنون غلامعلی سلیمانی، مدیرعامل کارخانه کاله در گفت‌وگو با ایرناپلاس از آخرین وضعیت پیگیری این حادثه و مسببان احتمالی آن می‌گوید: هنوز علت حادثه مشخص نشده است. مشغول پیگیری هستیم و با افراد مختلف مذاکره می‌کنیم. ارگان‌های عراقی هنوز چیزی نگفتند و اگر چیزی بگویند به ضررشان است.

وی در رابطه با احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی می‌گوید: ما نمی‌توانیم حرفی بزنیم و می‌ترسیم فردا ما را به آنجا راه ندهند.

سلیمانی در رابطه با سامانه نظارتی کارخانه اعم از دوربین‌های مداربسته و نگهبان‌ها اظهار می‌کند: این موارد وجود داشته و در حال بررسی است و منتظریم ببینیم به دولت ما، سفارتخانه ایران یا شرکت کاله چه پاسخی می‌دهند.

وی در پاسخ به اینکه آیا میزان خسارت همان ۸۰ میلیون دلار اعلام شده است یا در بررسی‌های جدید این رقم بیشتر شده، می‌گوید: بررسی ما در روز اول همین رقم را نشان می‌دهد و خود آنها هم که بررسی کرده‌اند، خسارت بیش از این ارقام است.

کسی کارخانه را بیمه نمی‌کند

مدیرعامل کاله درباره بیمه بودن این کارخانه اظهار می‌کند: از آنجایی که کارخانه در منطقه جنگی واقع شده بود، کسی آن را بیمه نمی‌کند.

سلیمانی در رابطه با ضرورت ساخت کارخانه در عراق نیز می‌گوید: بقای هر مملکتی در تولید و صادرات آن است. ما اگر به عراق صادر نکنیم، به کجا باید صادر می‌کردیم؟ صادرات ما به عراق زیاد بود و معمولاً در کشورهای جنگی است که فرد می‌تواند برای کشور خود ارز بیاورد. فرد باید آنقدر جسارت و قدرت داشته باشد که در خارج از ایران هم کار تولیدی انجام دهد.

وی درباره تأثیر محدودیت‌های صادراتی اعمال شده و به‌صرفه‌تر بودن ساخت کارخانه در عراق می‌گوید: این علت هم مؤثر بوده است. هر کشوری در یک زمان واردات انجام می‌دهد و بعد از مدتی سعی می‌کند در داخل خاک خود کار تولید را انجام دهد؛ یا تعرفه گمرکی را بالا می‌برد یا اینکه کلاً واردات را ممنوع می‌کند. ما حدس می‌زدیم که در آینده این اتفاق خواهد افتاد و در نتیجه داخل عراق نیز کار تولید را انجام می‌دادیم.

صادرات ۲۲۰ میلیون دلاری به عراق

سلیمانی در رابطه با بازسازی و کارخانه و جلوگیری از تکرار حادثه نیز اظهار می‌کند: با سازمان‌هایی که امنیتی هستند یا با انعقاد قراردادهایی، امنیت را برقرار می‌کنند، همکاری کرده و سعی می‌کنیم به‌شکل بهتری امنیت آنجا را حفظ کنیم.

وی از کشورهای کویت، عربستان صعودی، ترکیه و اردن به‌عنوان کشورهای اصلی رقیب در بازار عراق نام برده و می‌گوید: برخی شرکت‌های ایرانی نیز در بازار این کشور حضور دارند. ۲۵ درصد بازار عراق در حوزه لبنیات و گوشت مربوط به شرکت کاله بود و سالانه بیش از ۲۲۰ میلیون دلار به عراق صادر می‌کردیم.

پیش از این نیز غلامرضا ناطقی، مدیر شرکت کاله در عراق به خبرنگار ایرنا گفته بود که شواهد نشان می‌دهد حادثه عمدی بوده و بر همین اساس نیز اداره ادله جنایی عراق در حال بررسی پرونده است، اما هنوز اظهارنظری نکرده است. برخی مسؤولان گفته‌اند که طبق قانون عراق امکان جبران خسارت یا کمک به کارخانه در این زمینه وجود ندارد.

گفتنی است کارخانه کاله، از سال ۱۳۹۵ در شهر کربلا فعالیت خود را با تولید محصولات مختلف لبنی و گوشتی آغاز کرده است. سه شنبه شب هفتم خردادماه بود که کارخانه کاله در کربلا دچار آتش‌سوزی شد و ‏‬بیش از ۹۰ درصد خط تولید این کارخانه در بخش لبنی نابود شد و حدود ۸۰ میلیون دلار خسارت به بار آورد.

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.