۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۰۹
کد خبر: 83306620
T T
۰ نفر
از نقد شورای عالی اصلاح‌طلبان تا توضیح كواكبیان درباره عكس با رئیسی

تهران- ایرناپلاس- نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این ادعای اعلمی كه فراكسیون امید اكثریت بوده گفت: اصلاً این‎طور نبوده و نیست. ما بزرگ‏ترین فراكسیون را داریم اما این به این معنا نیست كه ما اكثریت هستیم. مجلس دست آقای لاریجانی است.

پیش از ظهر امروز مناظره‌ای بین مصطفی كواكبیان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و اكبر اعلمی، نماینده دوره‌های ششم و هفتم مجلس درباره عملكرد سه‌ساله فراكسیون امید با عنوان « لیست امید یا ناامیدی؟!» به همت انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

** اعلمی: شورای عالی با ارزش‌های دموكراتیك مغایرت دارد
اعلمی در این مناظره اظهار كرد: اولین نقد من به نحوه لیست بستن امیدی‌ها برمی‌گردد. منشأ این لیست، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‎طلبان بود، اما من اساساً با شورای عالی مشكل دارم. اگر از حاضران هم بپرسید حدود 90 درصد شورای عالی را نمی‌شناسند. در رأس این شورا هم دكتر عارف هستند كه با وجود احترامی كه برای ایشان قائلم، صلاحیت ریاست این شورا را نداشته و ندارند. كسانی در حال حاضر در شورای عالی حضور دارند و به ما می‌گویند به چه كسی رأی بدهید و چه بكنید كه در سال 78 ما در یك تشكیلات بودیم و ایشان با اسم مستعار در روزنامه جمهوری اسلامی می‌نوشتند. روزنامه‎ای كه محافظه‌كار بود و ایشان هم از ترس با اسم مستعار مطلب می‌نوشت.

اعلمی افزود:‌ از طرف دیگر، اساساً شورای عالی با ارزش‌های اصلاح‎طلبان و ارزش‌های دموكراتیك مغایرت دارد، چراكه جامعه آماری خودِ اصلاح‎طلبان دخالتی در تعیین آن افراد ندارد، بلكه همه را یك نفر انتخاب می‌كند. اگر حتی شورای عالی را با مجمع تشخیص مصلحت قیاس كنیم، شورای عالی در مرتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد، زیرا حداقل همه افراد حاضر در مجمع بر اساس یك هویت قانونی و اصول قانون اساسی فعالیت می‎كنند.

او گفت: لیستی هم كه برای انتخابات دادند، یك لیست كیلویی بود و چه داد و ستدهایی كه بر سر آن صورت نگرفت. در استان‌ها هم بر اساس روابط شاگردی و مرید و مرادی با آقای خاتمی عده‌ای وارد لیست امید شدند. من حداقل از اوضاع استان آذربایجان شرقی خبر دارم كه معاملاتی صورت گرفت. من با این شیوه شكل‌گیری و لیست بندی هم مخالفم، زیرا بر اساس آن، شایستگان به انزوا می‌روند.

** كواكبیان: در شورای عالی اصلاح‎طلبان شركت نمی‎كنم
كواكبیان در ادامه گفت: اینكه بستن لیست امید به آن شكل غلط بود یا نه را نباید صفر و صدی نگاه كرد. من خودم به‌عنوان دبیركل حزب مردم‎سالاری، دیگر در شورای سیاستگذاری شركت نمی‎كنم، زیرا از ابتدا بنا نبود كه این شورا دائمی باشد. ما برای آقای خاتمی احترام و ارزش قائلیم، اما معتقدیم كه شورا باید بر اساس احزاب باشد و نه اشخاص.

نماینده مردم تهران افزود: سه اشكال به شورای عالی وجود دارد: یكی اینكه چرا اشخاص در آنجا حضور دارند؟ همه باید از احزاب باشند در حالی كه بیشتر اعضای شورای عالی اشخاص هستند تا احزاب. عده‎ای را آقای خاتمی به شورا آورده‎اند، عده‎ای را آقای عارف و عده دیگری هم خودشان در جلسات شركت می‎كنند. بنابراین ما احساس كردیم دموكراسی واقعی با این شرایط تحت‎الشعاع قرار می‎گیرد. حتی ما اعضای حزب مردم‎سالاری خواستیم از وسط كار خارج شویم، اما به خاطر حفظ وحدت این‎ كار را نكردیم. اشكال دوم این‎ است كه ما در موعد انتخابات كارگروه‎ها و كمیته‎هایی برای تعیین صلاحیت نامزدها مشخص كرده‎ بودیم، زیرا از میان كاندیداها فقط بنده، آقای عارف، خانم جلودارزاده و آقای محجوب تأیید شده‎ بودند. بنابراین باید اول شناسایی می‎كردیم كه چه كسانی هستند اما خلاف آنچه در كارگروه‎ها تعیین شده بود افرادی در استان‎ها وارد لیست امید شدند. اشكال سوم هم این است كه افرادی از طرف دولت مانند آقای كاظم جلالی، بهروز نعمتی وارد شدند و ما هم مخالفت كردیم، اما در میان آن جمعیت، مخالفت ما تأثیری نداشت.

او ادامه داد: در پاسخ به این صحبت آقای اعلمی كه گفتند برای ورود به لیست مبالغی دریافت شده، باید بگویم این بحث در موعد انتخابات شورای شهر مطرح شد. من سراغ ندارم كه برای انتخابات مجلس این اتفاق افتاده باشد. عنوان لیست امید هم بر اساس اجماع همه و با الهام از اسم تدبیر و امید دولت و همچنین احیای امید در جامعه بود. الان هم ما برای دور بعدی انتخابات طرح پارلمان اصلاحات را مطرح كرده‎ایم.


*فراكسیون امید 58 درصد كرسی‎های مجلس را در اختیار داشت

اعلمی در ادامه این برنامه گفت: امیدی‎ها میثاق‌نامه نداشتند. البته در نظام پارلمانی ما اساساً بر اساس میثاق نباید عمل كرد، بلكه باید بر اساس اعتقاد شخصی و آنچه قانون اساسی مشخص كرده ‎است، عمل كرد. آقای كواكبیان شما اعضای فراكسیون امید آیا مدافع حقوق مردم بودید؟ از قانون اساسی دفاع كردید؟ آیا وقتی اصول قانون اساسی نقض یا تعطیل شد، هشدار دادید؟ در حوزه‎های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی چه كارهایی انجام دادید؟ مثلاً در حوزه معیشت، جلوگیری از كاهش نرخ ارزش و پایین آمدن ارزش پول ملی چه كاری انجام دادید؟ آیا در مورد فسادها و نقض آزادی‎های سیاسی و اجتماعی مردم كاری انجام دادید؟ فراكسیون امید حدود 58 درصد كرسی‎های مجلس را در اختیار داشت، چه كاری كردید؟ اعضای لیست امید چقدر نطق كرده‎ اند؟ من وقتی رد صلاحیت شدم، شورای نگهبان نطق‎های من را جلوی رویم گذاشت. من بهشان گفتم كه شما هر سال برای مصدق برنامه می‎گیرید و دكتر مصدق هم با نطق‎های آتشین خود ماندگار شد و در برابر خودكامگی‎ها ایستاد.

او تأكید كرد: بر اساس قانون اساسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‎توانند به نهادهایی كه از قانون اساسی تعدی كنند، اخطار دهند، اما كدام یك از این موارد را امیدی‌ها برای احیای امید جامعه انجام دادند؟ اولین‎بار در تاریخ ایران من طرح عدم‌كفایت احمدی‎نژاد را تعقیب كردم. آقای كواكبیان واقعاً اگر حالا احمدی‎نژادی روی كار بود، دنبال طرح عدم‌كفایتش می‎رفتید؟

كواكبیان در پاسخ به اعلمی ادامه داد: باید گفت به‎جز حزب مردم‌سالاری، حزبی در مجلس وجود ندارد و مشكل همین است. اگر هم 158 نفر جزو فراكسیون ما بودند، اما جلسه اول 103 نفر رأی دادند چون حزبی نبودند و به‌جایی پاسخگو نبودند. اگر محمود صادقی، علی مطهری و ... درخشش دارند به این خاطر است كه شخصی عمل كرده‎اند. خود من تا به حال 300 تذكر شفاهی داده‎ام، سه وزیر را به صحن علنی كشاندم. همین چند روز قبل پرسیدم كه چرا با تجمع كارگران و معلمان برخورد می‎كنید؟ چرا دخالت در فضای مجازی دانشجویان را وارد آیین‎نامه انضباطی می‎كنید؟

نماینده مردم تهران اظهار كرد: مشكل امروز مجلس شورای اسلامی این است كه علاوه بر شورای نگهبان كه مراقب صیانت از شرع مقدس و قانون اساسی‎ است، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نهادی را درست كرده به اسم هیأت عالی نظارت مجمع كه قبل از اینكه مصوبه‎ای در شورای نگهبان بررسی شود، اعلام نظر می‎كند. اگر تأیید كرد، شورای نگهبان تازه می‎تواند آن را بررسی كند. مثل همین طرح استانی شدن انتخابات كه دوباره مجمع با آن مخالفت كرد، در صورتی كه به‌جرئت می‎توانم بگویم یكی از مترقی‎ترین طرح‎ها بود.

كواكبیان تأكید كرد: علاوه‎بر این‎ها، شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و اخیراً هم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تشكیل شده ‎است. شورای هماهنگی سران قوا كه هیچ ردپایی در قانون اساسی ندارد. ما هر طرحی می‎خواهیم بدهیم می‎گویند، شورای عالی انقلاب فرهنگی قبلاً درباره آن مصوبه‎ای داشته و خط قرمز است. من یك سال و نیم پیش و قبل از حوادث دی‎ماه 96 نطق كردم و گفتم كه سفره ما از سفره دولت جداست، ما را به زلف روحانی گره نزنید و آقای روحانی، از ما اصلاح‎طلبان به‎خاطر كارهای شما انتقاد می‎كنند.

** مجلس دست لاریجانی است
كواكبیان در ادامه گفت: در پاسخ به اینكه فراكسیون امید اكثریت بوده باید بگویم اصلاً این‎طور نبوده و نیست. ما بزرگ‏ترین فراكسیون را داریم اما این به این معنا نیست كه ما اكثریت هستیم. مجلس دست آقای علی لاریجانی است. اگر آقای لاریجانی پنجاه، شصت نفر وسط را به طرف ما بكشاند اكثریت می‎شویم و اگر طرف دیگر بكشاند، آن‎ها اكثریت می‎شوند. ما خواستیم طرح عفو عمومی، شفافیت آرا و تحقیق و تفحص از قالیباف را تصویب كنیم، اما با چند اختلاف رأی نتوانستیم. همین اخیراً این طرح كه یك ششم از لیست‎های انتخاباتی به زنان اختصاص یابد، مطرح شد. من هم به‌عنوان مرد موافق صحبت كردم، همه هم گفتند موافقند اما فقط 79 نفر رأی دادند.

در ادامه برنامه اعلمی در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینكه آیا فراكسیون امید توانسته از عقبه سیاسی و پتانسیل موجود خود استفاده كند؟ گفت:در حال حاضر فساد كشور سیستماتیك شده ‎است، آن وقت شما می‎گویید آقای صادقی تذكر داده ‎است؟ مثلاً یك فردی كه روابط اخلاقی‎اش مشخص است، دبیر یك كمیسیون می‎شود. كار غیراخلاقی آن نماینده و ماجرای زهرا نویدپور چیست؟ صدای كدام یك از نمایندگان درآمد؟ از همان زمانی كه من نماینده مجلس بودم گفتم كه اختیارات مجمع زیاد است و آقای هاشمی در حال راه‌اندازی مجلس سنای شاه است، اما رویشان نمی‎شود اسمش را مجلس سنا بگذارند. ما نمایندگان مجلس خیلی جلوی این رویه ایستادیم، اتفاقی كه الان نمی‎افتد. آقای كواكبیان درباره سلفی گرفتن با خانم موگرینی چه می‎گویید آن وقت هم اكثریت نبودید؟

اعلمی افزود: به نظر من از میان 16 كاندیدای وزارت، آقای بیطرف نسبت به بقیه بهتر بود، اما چون ایشان در جلسه میدان آرژانتین با آن هفت نماینده مجلس، نتوانست بده بستان كند، رأی نیاورد. در عوض آقای شریعتمداری از وزارتخانه‎ای بركنار شد و به وزارتخانه دیگری رفت با رأی بالا.

نماینده دوره ششم مجلس تصریح كرد: شما می‎دانید كه آقای كدخدایی دست راست آقای جنتی است. چه كسی با آقای كدخدایی معامله كرد؟ آقای عارف و دیگرانی با او مذاكره كردند و او وارد شورای نگهبان شد. در واقع می‎توان گفت كه این نمایندگان بعضی گندم نمایان جو فروشی بودند كه با دستان خود تیشه به ریشه امید مردم زدند. من معتقدم حتی رسایی نسبت به خیلی از نمایندگان فعلی مجلس بهتر است. مجلس تركیبی از وكیل‎التجارها و وكیل‎الدوله‎هاست، در صورتی كه شما باید وكیل‎الرعایا باشید.

**كواكبیان: استاد چرخاندن مجلس، علی لاریجانی است
كواكبیان بعد از اعلمی این‌گونه ادامه داد: من در كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیشترین رأی را داشتم، اما فداكاری كردم و كنار كشیدم. زیرا اگر من رئیس می‎شدم، ذوالنور وارد كمیسیون می‎شد. بنابراین رئیس شدن دكتر فلاحت پیشه كه اصولگراست، از وارد شدن ذوالنور بهتر است. باید بگویم استاد چرخاندن مجلس، علی لاریجانی است و من هم بیشترین جدل را در این سال‎ها با او داشته‌ام. ما مطلوب نبودیم، اما شما می‎گویید رسایی بهتر است؟ رسایی یعنی حسین شریعتمداری، شریعتمداری هم همان كسی است كه تیتر دیروزش بعد از سخنرانی ظریف این بود كه آقای ظریف قرار است ما تنگه هرمز را ناامن كنیم و نه آمریكا.

كواكبیان گفت: آقای اعلمی، ما حداقل در فراكسیون امید اتحاد نسبی داریم، اما شما در مجلس ششم با اینكه همه‌تان اصلاح‎طلب بودید اما هفت گروه بودید.

اعلمی خطاب به نماینده مردم تهران گفت: درباره عكس با رئیسی توضیح دهید آقای كواكبیان. كواكبیان در پاسخ تصریح كرد: ما از طرف كمیسیون امنیت ملی رفتیم آنجا و به آقای رئیسی درباره پدرهمسرش یعنی آقای علم الهدی انتقاد كردم و ایشان از روی ناراحتی اخم كردند. من هم خم شدم، اما نمی‌دانستم قرار است عكس بگیرند و وقتی عكس بوسیدن دست آقای جنتی توسط آقای آشنا پخش می‎شود، این عكس هم پخش شود.
۰ نفر