۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۷
کد خبر: 83296045
T T
۰ نفر

ایرناپلاس گزارش می‌دهد

همسریابی زیر پوست فضای آنلاین

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۷
کد خبر: 83296045
همسریابی زیر پوست فضای آنلاین

تهران- ایرناپلاس- جوانان و حتی میانسالان، این روزها از همه ظرفیت فضای آنلاین برای پیدا كردن زوجی برای خود استفاده می‌كنند.

نام یك سایت همسریابی به نام «ن» یكی دو روزی است كه در میان ترندها (كلمات پرجست‌وجو) در گوگل فارسی است. سایتی كه خود را یك سایت همسریابی دائم و موقت معرفی كرده و تقریباً سازوكاری مشابه سایت‌های قبلی همسریابی دارد اما با یك تفاوت كه در این سایت امكان كسب درآمد وجود دارد!

**خانم 300 تومان، آقا 250 تومان!

این امكان كه احتمالاً دلیل جست‌وجوی نام این سایت هم هست، به این شكل تبلیغ شده كه «اگر ادمین كانال هستید، اگر سایت دارید، اگر عضو شبكه‌های اجتماعی هستید و بالاخره هر امكانی كه بتوانید با آن (نام سایت) را به افراد متقاضی ازدواج معرفی نمایید در اختیار دارید فرصت را از دست ندهید. با یك ثبت‌نام ساده، شما آدرس وب مخصوص به خود را دریافت می‌كنید و هر كسی از طریق این آدرس در سایت ..... ثبت‌نام كرده و در سایت فعالیت نماید، برای شما درآمدزایی مستقیم به همراه دارد. در این سیستم، درآمد به ازای هر نفر كه شماره موبایل خود را تأیید كند، است كه با اندكی فعالیت روزانه به‌راحتی می‌توانید درآمد مناسبی داشته باشید.» در این سایت گفته شده كه برای معرفی هر خانم 300 تومان و برای معرفی هر آقا 250 تومان به هر فرد داده خواهد شد و جالب است بدانید كه در سایت برای تبلیغ بیشتر آمده «این كار علاوه بر مزایای مادی، بی‌شك یك حسنه بزرگ هم برایتان محسوب شده و در حقیقت، سود مادی و معنوی را با هم خواهید داشت.»

**پا درمیانی اپلیكیشن‌ها و پیام‌رسان‌ها

البته مثل خیلی چیزهای دیگر، داستان دوست‌‌یابی و همسریابی هم تقریباً از فضای سایت درآمده و وارد اپلیكیشن‌ها و حتی پیام‌رسان‌ها شده است. در حال حاضر در تلگرام روبات‌های متعدد هستند كه به قول خودشان می‌توانند شما را به‌صورت رندوم به یك دختر یا پسر ناشناس متصل كنند و شما بدون اینكه هویت طرف مقابل را بدانید و بدون اینكه هویت خودتان برای طرف مقابل افشا شود، با دیگران به صحبت بنشینید.

**جمع متدینین كه وصلت‌هایی صورت داده‌اند

اما فارغ از این ربات‌ها و نیز گروه‌ها و سوپرگروه‌هایی كه ممكن است در آن چند هزار كاربر حضور داشته باشند و امكان آشنایی با هر كدام وجود داشته باشد، كانال‌هایی هم هستند كه زمینه آشنایی رسمی‌تر را برای شما فراهم می‌كنند و تاكنون توانسته‌اند كاركرد مثبتی در امر همسریابی برای اعضای خود داشته باشند و وصلت‌هایی را هم صورت داده‌ و جوانانی را به قول معروف سروسامان داده‌اند. یكی از این كانال‌ها «كانون ازدواج متدینین راه روشن» نام دارد كه در حال حاضر بیش از 137 هزار نفر عضو دارد. این كانال كه وابسته به موسسه راه روشن است، شیوه كارش به این صورت است كه خانم‌ها، فرمی را پر می‌كنند و در آن به سؤالات اولیه‌ای مثل سن یا پوشش و شرایط همسر جواب می‌دهند. در این فرم، سؤالات جالب‌تری مثل اینكه آیا حاضرید همسر طلاب یا مدافعان حرم شوید، هم وجود دارد. برای این كار باید 15 هزار تومان پرداخت كنید و اگر دوست داشته باشید فرمتان مجدداً در كانال بازنشر شود تا دوباره مقابل چشم قرار گیرد هم باید 10 هزار تومان پرداخت كنید. بعد از این مرحله، آقایانی كه آن‌ها نیز باید ثبت‌نام كرده و كد مخصوص به خود را داشته باشند، درخواست می‌كنند تا خانم مورد پسند به ایشان معرفی شود. جالب است بدانید كه این كانال خدمات دیگری مثل گروه همراه در خواستگاری هم دارد كه به همراه آقایانی كه به هر دلیل نمی‌توانند كسی را با خود به خواستگاری ببرند، در این جلسات حاضر می‌شوند.

**كانال‌هایی برای صیغه

البته ازدواج، فقط به‌صورت دائمی نیست و هستند كانال‌هایی كه در زمینه ازدواج موقت هم فعال‌اند. یكی از كانال‌های فعال در این زمینه، مشخصات خانم‌ها را در كانال خود قرار می‌دهد و در ازای قرار دادن شماره فرد در اختیار شما و معرفی شما به او، مبلغی معادل 50 هزار تومان می‌گیرد. البته خانم‌ها نیز مبالغی را تحت عنوان مهریه تعیین می‌كنند كه معمولاً بین یك تا یك و نیم میلیون تومان بابت هر ماه است. كانال دیگری كه حدود چهار هزار عضو دارد، در این زمینه قواعد شرعی در زمینه عده ماهیانه بعد از پایان مدت ازدواج موقت را هم رعایت كرده و از این رو، بین ازدواج موقت با افراد یائسه و غیریائسه و نحوه ارتباط تفاوت قائل می‌شود.

**خارجی‌های پرطرفدار

نسل جوان‌تر برای دوست‌یابی یا آشنایی با جنس مخالف به سراغ اپلیكیشن‌های خارجی هم رفته است و این روزها بیش از هر چیز نام تیندر یا بادو، شنیده می‌شود كه افراد در آن پروفایلی دارند و می‌توانند با پسندیدن یكی از افراد جنس مخالف خود، عكس او را به سمت راست بكشانند تا برای او نوتیفیكیشنی ارسال شود و اگر او نیز طرف مقابل را پسند كرد، طرفین به اصطلاح با هم match شوند و بتوانند بیشتر با هم آشنا شوند. البته در این دو اپلیكیشن پرطرفدار، امكان ارسال پیام بدون match شدن هم وجود دارد.

**یك پایگاه قانونی

در این میان ظاهراً فقط یك پایگاه اینترنتی وجود دارد كه به شكل رسمی و قانونی در حال همسریابی یا به قول خود «همسان‌گزینی» است. این سایت، متعلق به مؤسسه فرهنگی – اطلاع‌رسانی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است. طبق اطلاعات منتشر شده در تابستان سال گذشته، حدود 47 هزار نفر در این سایت ثبت‌نام كرده بودند و بر این اساس، 18 هزار معرفی صورت گرفته بود كه در نتیجه، منتج به سه هزار ازدواج شده بود.

**ادامه یك سنت نیكو یا جاده خاكی؟

حدوداً چهار سال پیش بود كه رهبر انقلاب در سخنان خود با دانشجویان در ماه رمضان از كمرنگ شدن سنت خواستگاری و معرفی كردن دختر و پسرها به هم انتقاد كرده و گفته بودند: «یكی از مسائل مهم این است كه رسم خواستگاری رفتن و وساطت كردن برای ازدواج دخترها، متأسفانه كمرنگ شده؛ این چیز لازمی است. افرادی هستند –سابق‌ها همیشه معمول بود، حالا هم با كثرت نسل جوان در جامعه‌ی ما، باید این رواج داشته باشد - پسرهایی را می‌شناسند، به خانواده‌ دختر معرّفی می‌كنند؛ دخترهایی را می‌شناسند، به خانواده‌ پسر معرّفی می‌كنند؛ تسهیل می‌كنند و آماده‌سازی می‌كنند ازدواج را؛ این كارها را بكنند. هرچه كه ما بتوانیم در جامعه مسأله‌ مشكل جنسی جوان‌ها را حل كنیم، این به نفع دنیا و آخرت جامعه‌ ما است؛ به نفع دنیا و آخرت كشور ما است.»

با این حال، معلوم نیست سازوكارهای آنلاین، تا چه میزان بتواند آشنایی‌ها را به ازدواج و البته ازدواج‌ها را به یك نهاد پایدار خانوادگی تبدیل كند. با این وجود، واقعیت این است كه سازوكارهای آنلاین در جامعه ما وجود دارند و البته كم طرفدار هم نیستند.

گزارش از مصطفی مسجدی آرانی
۰ نفر