۳۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۵۱
کد خبر: 83285074
T T
۰ نفر

نگاه متفاوت به محروميت‌زدايي باحضور مهمانان بشاگردي

۳۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۵۱
کد خبر: 83285074
نگاه متفاوت به محروميت‌زدايي باحضور مهمانان بشاگردي

تهران- ايرناپلاس- مدرسه توسعه پايدار دانشگاه صنعتي شريف، با همراهي جامعه ياوري فرهنگي، چهارم ارديبهشت ماه، ميزبان همايشي است كه به بازخواني فعاليت‌هاي محروميت زدايي در چند دهه گذشته در منطقه بشاگرد اختصاص دارد.

بشاگرد، نام شهرستاني با 30 هزار نفر جمعيت در استان هرمزگان است. منطقه‌اي دور افتاده كه شامل ده‌ها روستا به مركزيت سردشت است. بسياري از خانه‌هاي روستاييان كپري بوده و به دليل بُعد مسافت و كمبود جاده هموار، امكان حمل مصالح و ساخت خانه به سختي امكان‌پذير است. كشاورزي در روستاهاي بشاگرد به‌دليل خشكسالي از رونق افتاده و مسائل بهداشت و درمان هم مشكلات زيادي براي مردم درست كرده است. همچنين كمبود امكانات آموزشي، سبب شده دانش آموزان كمتر تصوير روشني از آينده خود داشته باشند. كودكان بسياري از روستاهاي بشاگرد به دليل فقر مالي خانواده دچار سوء تغذيه بوده و كودكان و زنان زيادي نيز در روستاهاي بشاگرد بي سرپرست و فقيرند.

هامون طهماسبي، دبير علمي اين همايش، هدف از برگزاري آن را اين گونه عنوان مي‌كند: تقريبا چهار دهه از زماني مي‌گذرد كه مرحوم «حاج عبدالله والي» به منطقه بشاگرد رفت و با عشقي بي‌پايان، تصميم گرفت عمرش را وقف زدودن گرد و غبار محروميت از اين منطقه فراموش شده كند. بشاگرد در اين چند دهه، نماد محروميت در كشور بوده است. ساليان سال است كه نهادهاي مختلف مردمي، خصوصي و دولتي سعي كرده‌اند با كمك‌رساني به مردمان اين منطقه، در ادامه مسير حاج عبدالله قدم بردارند و به اين منطقه كمك رساني كنند. اما بشاگرد همچنان محروم است و نماد محروميت در كشور و ما امروز با سوال‌هاي زيادي روبرو هستيم: سوالاتي از قبيل اينكه چه بر سر بشاگرد و مردمش آمده است؟ و چرا در حال حاضر بشاگرد بايد واژه محروم را يدك بكشد؟ آيا رويكرد نهادهاي حمايتي در مواجهه با بشاگرد، درست بوده است يا نياز به بازنگري دارد؟ بشاگرد از محروميت رهايي يافته يا محروميت در آن تثبيت شده است؟ درس آموخته‌هاي چند دهه فعاليت‌هاي محروميت‌زدايي در بشاگرد چه بوده است و از اين درس آموخته‌ها چه بهره‌اي براي كمك به ساير مناطق محروم در ايران مي‌توان گرفت؟

علي سعيدا نژاد، دبير اجرايي اين همايش نيز با بيان اينكه در اين همايش قصد داريم ضمن بررسي تجارب منتخب و مرتبط، سوالاتي در مورد علل محروميت بشاگرد را بررسي و واكاوي كنيم، از برنامه‌ريزي‌ و هماهنگي‌ها براي حضور طيف وسيعي از گروه‌هاي مردم نهاد، دانشجويي، سازمان‌هاي توسعه‌اي و دستگاه‌هاي دولتي مرتبط در بين شركت‌كنندگان و سخنرانان همايش سخن گفت.

وي اضافه كرد كه با حضور مهماناني از منطقه بشاگرد، غناي بيشتري به بحث ها داده خواهد شد.

براساس اين گزارش، شركت در اين برنامه براي عموم علاقه‌مندان، رايگان است و مي‌توانند از طريق آدرس evand.com/sdschool و يا sdschool.ir در اين رويداد ثبت نام كنند و اطلاعات بيشتري راجع به چگونگي برگزاري آن كسب كنند.

اين همايش در ادامه سلسله نشست هاي «توسعه پايدار براي ايران» برگزار مي شود كه به همت مدرسه توسعه پايدار پژوهشكده سياستگذاري دانشگاه صنعتي شريف از مهر 1397 برگزار مي شود.
۰ نفر