۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶
کد خبر: 83241847
T T
۰ نفر
انتخاب شهردار سال پایتخت؛ به نام شهرداری به كام شهرداران

تهران- ایرناپلاس- امسال برای ششمین سال متوالی، چهره‌های سال حوزه راه و ساختمان معرفی شدند، اما اتفاق تازه در این جشنواره انتخاب چهره سال شهرداران تهران بود، كه البته حاشیه هم كم نداشت.

پنج روز پیش، درحالی چهره‌های سال این حوزه از جمله شهردار منتخب از بین شهرداران مناطق تهران مشخص شدند كه شهردار منتخب و رقبای او هم به دست بردن در تعداد آرای خود متهم شدند و هم زمزمه‌هایی درباره یكی از شهرداران مناطق وجود دارد كه او برای تشویق و جلب آرای مردم، تمام امكانات شهرداری منطقه‌اش را بسیج كرده است. نكته جالب در رقابت شهرداران مناطق برای كسب عنوان چهره برتر این است كه این نظرسنجی مورد تأیید شهرداری تهران نبوده و مركز ارتباطات شهرداری تهران از همان ابتدا به روابط عمومی‌های مناطق هشدار داده بود كه وارد این موضوع نشوند. جالب‌تر اینكه، دو تن از اعضای شورای شهر تهران در مراسم اختتامیه این جشنواره شركت كرده‌ و با استقبال از حضور مردم در چنین رویدادهایی، آن را مصداق مطالبه‌گری از مسئولان عنوان كرده‌اند.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران كه یكی از این دو عضو شركت كننده در مراسم بود، ایجاد مطالبه‌گری را گام اول مدیریت شهری شورای پنجم دانست. اما با این حال، او در گفت‌وگو با ایرناپلاس با شنیدن آنچه اتفاق افتاده است، گفت: اینكه شهرداری این نظرسنجی را تأیید نمی‌كند باعث نمی‌شود كه من در اختتامیه این جشنواره شركت نكنم. بهتر است موضوع تخلف شهرداران را از خود شهرداری و بازرسی شهرداری پیگیری كنید. مطمئناً این موضوع ربطی به برگزار كنندگان این جشنواره و من ندارد.

*تخلف شهرداران در سامانه موجود است

ماجرا از این قرار است كه یك شركت رسانه‌ای در حوزه راه و ساختمان، 6 سال است برای تشویق مدیران عمرانی كشور اقدام به انتخاب چهره‌های برتر این حوزه از طریق انتخاب‌های مردمی می‌كند كه امسال شهرداران مناطق تهران هم به آن اضافه شده بودند. اینكه این شركت تا چه میزان سازوكارهای شفافیت و استانداردهای مربوط به نظرسنجی‌ را رعایت كرده، موضوع این گزارش نیست و مطمئناً نیاز به بررسی دارد. موضوع اصلی اتفاقی است كه در زمان رای‌گیری دو هفته‌ای این نظرسنجی افتاده است، مسائلی مثل تلاش برخی از كاندیداها برای ثبت رای با شماره‌های نامعتبر و همچنین استفاده از امكانات شهرداری برای تبلیغات.

آن‌طور كه محمدحسین فرخی، مدیر دبیرخانه این جشنواره به ایرناپلاس می‌گوید: بستر اخذ رای در این جشنواره پیامك و تلگرام بوده است و مردم با استفاده از شماره همراه خود باید به فرد مورد نظرشان رأی می‌دادند. اما در این میان برخی از كاندیداها تلاش كرده‌اند با استفاده از ربات در فضای تلگرام با استفاده از شماره‌هایی خارج از فرمت تلفن همراه، به اسم خود رأی ثبت كنند. غافل از این كه سامانه مربوط به این نظرسنجی متوجه این تخلف می‌شود و رأی‌های مخدوش را حذف می‌كند.

با این حال، فرخی می‌گوید كه این تخلف فقط مربوط به شهردار منتخب نیست و رقبای او نیز از این ترفند استفاده كرده‌اند و رأی مخدوش آن‌ها در سامانه این شركت ثبت شده است.

*این انتخاب مورد تأیید شهرداری نیست

انتخاب چهره سال شهرداران تهران از بین كاندیداهای شهرداران مناطق درحالی اتفاق افتاده است كه شهرداری تهران كل پروسه رأی‌گیری و انتخاب چهره سال را از همان ابتدا زیر سؤال برده بود، به‌طوری كه پوریا سوری، سرپرست مركز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید كه این نظرسنجی قطعاً مورد تأیید شهرداری تهران نیست، چرا كه برگزاركنندگان آن هیچ رابطه سازمانی با ما نداشتند و از طرف دیگر، این نظرسنجی از نظر ما سازوكار شفافی نداشته است.

سوری ادامه می‌دهد: مثلاً منطقه 4 شهرداری تهران نزدیك به یك میلیون نفر جمعیت دارد، نظرسنجی باید از المان‌هایی برخوردار باشد تا پایایی و روایی آن تأیید شود. اینكه رأی‌گیری توسط یك سازمان خصوصی انجام می‌شود و ما هیچ نقشی در سیاستگذاری یا در مورد اجرای آن نداشتیم، باعث شده این نظرسنجی مورد تأیید ما نباشد. بنابراین آنجا كه شهرداری هیچ نقشی در آن نداشته است، پاسخگوی شفافیت و عدم شفافیت آن نیست و بهتر است خود برگزاركنندگان پاسخگو باشند.

*تذكر من برای جلوگیری از «تالی فاسد» بود

رقابت نزدیك دو تن از شهرداران مناطق تهران و تلاششان برای كسب عنوان چهره سال باعث شد تا به گفته برخی، آن‌ها امكانات شهرداری منطقه خود را به كار گیرند. درحالی كه سوری می‌گوید ما این هشدار و حذر را از جانب مركز ارتباطات شهرداری به مدیران روابط عمومی مناطق داده بودیم كه به هیچ عنوان وارد این ماجرا یا ماجراهای تشویقی مشابه نشوند.

سوری در پاسخ به این سؤال كه گفته می‌شود برخی از شهرداران از امكانات شهرداری برای تبلیغات استفاده كرده‌اند، می‌افزاید: تذكری كه من دادم در واقع برای جلوگیری از همین «تالی فاسد» بود. با این حال، او تأیید نمی‌كند كه سوءاستفاده‌ای از سوی شهرداران مناطق انجام شده است.

سرپرست مركز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران ادامه می‌دهد: ما اطلاعات تأیید شده‌ای نداریم و در مركز ارتباطات حذر و نظرمان را راجع به این موضوع دادیم و مدیران ما هم مكلف بودند این را رعایت كنند و اگر مستنداتی به ما برسد، از طریق سازوكارهای خودمان با آن‌ها برخورد می‌كنیم.

*لزوم شفافیت در بودجه‌ریزی

البته این نخستین بار نیست كه هزینه‌ای خارج از برنامه مصوب و با تشخیص مدیران در شهرداری تهران انجام می‌شود و تقریباً این به یك رویه در این نهاد عمومی تبدیل شده است. موضوعی كه بارها كارشناسان نسبت به آن هشدار می‌دهند و یكی از دلایل آن را شفاف نبودن بودجه‌ریزی برای این نهاد می‌دانند.

نكته قابل توجه این است كه اگر علاوه بر ابزارهای نظارتی، بودجه‌ریزی مناطق به‌صورت شفاف، جزیی و دقیق انجام شود، فضا برای هزینه‌های خارج از برنامه نخواهد بود. اگرچه امسال شهرداری تهران مدعی است كه در بودجه‌ریزی مناطق شهرداری، عملكرد آن‌ها را مورد توجه قرار داده و این بودجه نسبت به سال‌های قبل شفاف‌تر است.

اما كارشناسان نگاه دیگری به این ماجرا دارند و می‌گویند همانند سال‌های گذشته بخش اعظم بودجه احكام كلی است و تصمیم‌گیری در اختیار مدیران است و باز هم این روند كار دست مدیریت شهری پایتخت خواهد داد.

گزارش از الهام كاظمی
۰ نفر