تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶

تهران- ایرناپلاس- «اثر مارتینی» اصطلاحی در غواصی‌است که در آن حالت، غواص دچار اشتباه شده و احتمال غرق شدن برایش وجود دارد، اما متوجه این قضیه نیست و فکر می‌کند همه چیز در حالت خوب به سر می‌برد. حالا ماجراهای استقلالِ محمود فکری و آمارهای به ثبت رسیده‌اش نیز چنین وضعیتی را دارند.

به گزارش ایرناپلاس، رقابت‌های لیگ برتر این فصل نسبت به فصول گذشته فرقی اساسی برای استقلال داشت؛ برای اولین بار در سال‌های اخیر اسکلت اصلی تیم حفظ شد و با کمترین تغییر پای به رقابت‌ها گذاشت.

نداشتن تاکتیک و برنامه مشخص

بدون تردید فوتبال امروز، بازی اعداد و آمار است. آنالیزور تیم‌ها با بررسی همین آمار و اطلاعات بازی‌ها در تیم خود و رقیبان می‌توانند کمک زیادی به سرمربی تیم برای انتخاب تاکتیک تیم در بازی‌ها داشته باشند. نداشتن تاکتیک و برنامه مشخص برای بازیکنان در موقعیت‌های مختلف بازی و عدم آنالیز تیم حریف از جمله نکاتی است که در هفته‌های اخیر استقلال با آن دست به گریبان بوده و این مهم مربوط می‌شود به کمبود دستیار مجرب و قوی در تمرینات استقلال زیرا محمود فکری هرگز نمی‌تواند همه مسائل فنی را خود به تنهایی به بازیکنان انتقال دهد.

کج‌سلیقگی در انتخاب دستیاران

راز موفقیت مربیان بزرگ در دنیا انتخاب دستیاران خوب و قوی است که در این مورد محمود فکری کج‌سلیقگی به خرج داده و دستیاران او در مواقع ضروری کار خاصی را انجام نمی‌دهند.

فکری حتی در انتخاب مربی بدنساز ضعیف عمل کرده و قدرت جسمانی پایین بسیاری از بازیکنان استقلال در بازی‌های اخیر مشهود بود و آنها تقریباً در تمام کورس‌ها و مصاف‌های نفر به نفر، بازنده جدال با بازیکنان حریف بودند. آنالیزورهای استقلال هم عملکرد ضعیفی ارائه داده‌اند و همین انتخابات غلط پازل ناکامی آبی‌ها در سه دیدار اخیر این تیم بوده است.

به این آمار توجه کنید: استقلال در ۱۵ دیدار این فصل خود ۴ بار با سیستم ۲-۲-۲-۴ در برابر تیم‌های مس رفسنجان، فولاد خوزستان، تراکتور و سایپا به میدان رفته حاصل آن ۲ پیروزی و ۲ شکست بوده ۶ گل زده و ۴ گل خورده است. این تیم ۳ بار با سیستم ۲-۴-۴ مقابل تیم‌های ماشین‌سازی، پیکان و صنعت‌نفت بازی کرده‌ که حاصل آن یک برد و ۲ تساوی بوده، ۲ گل زده و یک گل دریافت کرده است. آبی‌ها ۴ بار با سیستم ۱-۳-۲-۴ مقابل شهرخودرو، گل‌گهر، آلومینیوم و پرسپولیس به میدان رفته ۳ برد و یک تساوی کسب کرده ۸ گل زده و ۳ گل خورده‌اند. استقلال تنها یک بار با سیستم ۱-۴-۱-۴ مقابل ذوب آهن به میدان رفت و به تساوی بدون گل رسید. اما سیستم ۲-۵-۳ همان سیستمی است که در شروع فصل بازیکنان استقلال با محمود فکری تمرین کرده بودند در ۳ دیدار آخر خود به کار گرفته و حاصل آن یک برد، یک مساوی و یک باخت بوده ۲ گل زده و ۳ گل دریافت کردند.

انتخاب هر یک از این سیستم از سوی کادر فنی براساس نوع بازی حریفان بوده، اما نکته‌ای که در همین آمارها دیده می‌شود استقلال با سیستم ۱-۳-۲-۴ بهترین نتایج و بیشترین امتیاز (۱۰ امتیاز) را کسب کرده و حتی بیشترین گل را در این روش زده‌اند که از سوی کادر فنی بخصوص آنالیزورها نادیده گرفته شده است.

حالا این آمار را ببینید: استقلال در برابر هشت تیمی که با سیستم ۱-۳-۲-۴ بازی می‌کردند، صاحب ۳ برد، ۳ تساوی و ۲ شکست شده ۱۱ گل زده و در مقابل ۸ گل نیز دریافت کرده است. آنها با دو تیمی که سیستم ۲-۵-۳ را داشته‌اند یک برد و یک تساوی کسب کرده و تنها یک گل زده و گلی هم دریافت نکرده‌اند. آبی‌پوشان با دو تیمی که سیستم ۱-۴-۱-۴ را داشته‌اند یک تساوی و یک باخت داشته گل نزده و ۲ گل هم دریافت کرده‌اند. شاگردان فکری با یک تیم که سیستم ۲-۲-۲-۴ داشته ۲ بر یک برنده شده، با یک تیم که سیستم ۲-۳-۱-۴ اجرا کرده ۲ بر صفر به برتری رسیده و مقابل تیمی که سیستم ۲-۴-۴ داشته نیز با ۲ گل به برتری رسیده است.

فکری در ۱۱ دیدار، ترکیب تیم خود را تغییر داده و تنها در ۴ بازی بدون تغییر به میدان رفته که بار اول در هفته چهارم در تساوی بدون گل با پیکان با همان ترکیب هفته سوم که ماشین‌سازی را یک بر صفر برده بود به میدان رفت. بار دوم در هفته دوازدهم مقابل سایپا که به باخت یک بر صفر منجر شد با همان ترکیبی که تراکتور را ۳ بر یک برده بود به میدان رفت. در واقع ترکیب استقلال در ۱۵ دیدار این فصل از نظر مصدومیت بازیکنان و فنی ۳۰ بار تغییر پیدا کرده است.  

نبود تنوع تاکتیکی در حملات

انتخاب‌های اشتباه فکری در به کارگیری نفرات در پست‌های مختلف موضوع مهمی محسوب می‌شود که این روزها بلای جان استقلال شده است. قرار دادن عارف غلامی در قلب دفاع که نشان داده هرگز یک مدافع مستحکم در این پست نیست و یا به کارگیری محمد دانشگر بعنوان مدافع چپ، پستی که جای اصلی هرووه میلیچ، محمد نادری و متین کریم‌زاده محسوب می‌شود و دانشگر نیز نشان داد هرگز خصوصیات بازی در این پست‌ها را ندارد. در کنار آن سر درگمی بازیکنان استقلال پس از صاحب توپ شدن و عدم داشتن طرح و برنامه برای طراحی حملات است.

تنوع تاکتیکی در حملات استقلال دیده نمی‌شود و فاز هجومی این تیم در بیشتر بازی‌ها مختل می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های استقلال زمانی است که تحت پرس شدید حریف قرار می‌گیرد بازیکنان این تیم زیر توپ می‌زنند. همین زیر توپ کشیدن‌ها که بسیاری از آنها بی هدف بود، ضربه بزرگی به استقلال در فاز هجومی می‌زند.

مشکل اساسی سبک مربیگری فکری

انتقادها از محمود فکری به اوج خود رسیده و به نظر می‌رسد مشکل اساسی استقلال سبک مربیگری اوست که شاید برای تیم‌های میانه جدولی عالی باشد، اما برای تیمی که در کورس قهرمانی است، فاجعه قلمداد می‌شود.

در واقع محمود فکری، استقلال را با نساجی و به طور کلی تیم‌های میانه جدولی اشتباه گرفته و اگر همین حالا هدایت تیمی مثل ماشین‌سازی را به او بسپارند، فکری قادر است چنان تغییری در روند این تیم ایجاد کند که از ته جدول و به میانه جدول برسد. او نشان داده در شرایط کنونی پتانسیل هدایت تیم‌های پرطرفدار را ندارد.

مربی نتیجه‌گرا و دلخوش به اشتباه‌های حریف

در واقع باید محمود فکری را در زمره مربیانی طبقه‌بندی کنیم که به شدت به فوتبال نتیجه‌گرا علاقه‌مند است و روش پرواکتیو یا واکنش‌گرا را برای مربیگری خود انتخاب کرده و این روش برای هواداران استقلال که کادر فنی آنها در هر بازی با تاکتیکی به میدان برود که منتظر اتفاقات بازی باشد و تنها دلخوش به اشتباه‌های حریف برای گلزنی قابل هضم نیست.

انتقادها از تاکتیک‌های فکری در روزهای اخیر شدت یافته و نفرات کادر فنی استقلال یکی از موارد مورد نقد منتقدان است زیرا این سبک بازی در تیم‌های پرطرفدار مورد حمایت هواداران قرار نمی‌گیرد.

ایراد بزرگ در شیوه تعویض‌ها

بزرگ‌ترین ایراد استقلال را شاید بتوانیم شیوه تعویض کردن محمود فکری بدانیم؛  وقتی استقلال در یک بازی روی یک اتفاق صاحب پنالتی شد و جلو افتاد و یا گل زد با بازی گرفتن از محمد دانشگر و تبدیل سیستم ۴ دفاعه به ۳ دفاعه ساختار دفاعی تیم را به کلی تغییر می‌دهد و این موضع موجب سردرگمی استقلالی‌ها می‌شود. شاید در آن دقایق حضور داریوش شجاعیان یا بابک مرادی می‌تواند بهترین گزینه باشد زیرا آنها به راحتی در ضد حمله‌ها حریفان را آزار خواهند داد، اما سرمربی استقلال ترجیح می‌دهد به جای بازی دادن به آنها، دانشگر را به زمین بفرستد.

آمارهای خوب استقلال

با این حال استقلال آمارهای خوبی هم در این فصل دارد. استقلال در مجموع دیدارهای این فصل تاکنون ۷۶۴۶ پاس داده و میانگین ۵۱۰ پاس در هر دیدار و ۸۰ درصد پاس‌ها سالم بوده است.

آنها در این فصل میانگین ۵۴.۷ درصد مالکیت توپ را در هر دیدار در اختیار داشته و امید گل در هر بازی برای این تیم ۱.۱۸ بوده است. ۱۷۱ شوت به دروازه‌های حریف زده و میانگین ۱۱.۴ شوت در هر دیدار که از این تعداد، ۵۴ شوت در چارچوب بوده و میانگین ۳.۶ شوت در هر بازی است.

استقلالی‌ها در ۱۰ دیدار این فصل خود که مالکیت توپ را در اختیار داشته تنها ۴ بار به پیروزی رسیده،  ۲ بار باخته و ۴ بار هم به تساوی رسیده‌اند. ۸ گل زده و ۵ گل خورده ۶ بار دروازه‌اش بسته مانده و ۴ بار هم نتوانسته به حریفان خود گل بزند. ‌اما در ۵ دیداری که مالکیت توپ مال حریف بوده یکبار باخته، یکبار تساوی کرده و ۳ بار برنده از میدان خارج شده ۱۰ گل زده و ۶ گل خورده.  نکته مهم اینکه در همه این ۵ بازی گل زده اما تنها یک بار موفق به حفظ دروازه خود شده است. در کل آمار خوبی محسوب می‌شود.

محمود فکری در بیشتر دیدارهایی که با تساوی و یا شکست استقلال همراه بوده، دیگران از جمله داورها را مسبب اصلی ناکامی تیمش دانسته بدون آنکه متوجه باشد مشکل اصلی نوع بازی استقلال در آن دیدارها بوده است.

سرمربی استقلال در پایان بازی با سپاهان در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود به جای ۳ مدافع از ۴ بازیکن استفاده می‌کرد، گفت: «خدا را شکر که بازی را باختیم و دوباره سوال‌های کارشناسانه شروع شد. زمانی که تیم ما می‌برد کسی سوال نمی‌پرسد ولی وقتی می‌بازیم سوال‌ها همه به این سمت و سو می‌رود. همانطور که گفتم امروز روز بد مدافعان ما بود و تمرکز نداشتیم. خیلی تلاش کردیم بازیکنان را آماده کنیم ولی دلایل مختلفی می‌تواند باعث شود تمرکز بازیکنان به هم بریز و دیدید که بازی حساس را از دست دادیم.»

ضمن آنکه او از پاسخگویی به این سوال که چرا در هر بازی شاهد تغییرات در تیم استقلال هستیم خودداری کرد و با گفتن خیلی ممنون، خسته نباشید می‌گویم و از شما تشکر می‌کنم سالن کنفرانس خبری را ترک کرد!

محمود فکری باید بداند یکی از وظایف سرمربی پاسخگویی به پرسش‌های تاکتیکی و فنی است. چطور می‌تواند درباره مسائل حاشیه‌ای سایر تیم‌ها حرف بزند که هیچ ربطی به او ندارد و یا اتفاقات باشگاه نساجی بیش از ۱۰ دقیقه صحبت کند، اما درباره مسائل فنی با رفتارش به خبرنگاران توهین کند.

فکری باید به این موار مهمی که به آن اشاره شد کاملاً توجه کند و در آغاز نیم‌ فصل دوم برخی رفتارهای خود را تغییر دهد. به همه مربیان پیشنهاد می‌کنیم کتاب «رهبری» سرآلکس فرگوسن را بخوانند تا بدانند راز موفقیت و شیوه کارش با ستاره‌های فوتبال در منچستر یونایتد چگونه بود.