به گزارش ایرناپلاس، قیمت انواع خودرو در روزهای اخیر در بازار افزایشی بوده و تا جایی پیش رفته که به گفته سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران، خودروی پژو ۲۰۷ اتوماتیک با وجود افزایش قیمت از ۳۷۵ میلیون به ۴۰۰ میلیون تومان در یک روز باز هم فروشنده ندارد.
در شرایطی که افزایش نظارتها و تشدید بازرسی بهعنوان راهحلی برای مدیریت بازار خودرو مطرح میشود، سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی تعیین نشدن سقف قیمت برای خودرو را مانعی برای ورود تعزیرات به این بازار میداند.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی تعیین نشدن سقف قیمت برای خودرو را مانعی برای ورود تعزیرات به این بازار میداند.با این حال کارشناسان اقتصادی راهکار اساسی مدیریت بازار خودرو را در صنعت خودروسازی جستوجو میکنند. امرالله امینی، مدرس اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این باره به ایرناپلاس گفت: وضعیت قیمتها در بازار، این تردید را ایجاد میکند خودروساز توجهی به توصیهها و راهکارهای دولت ندارند؟
نیاز به راهحلهای متناسب با شرایط اقتصاد ایران
امینی درباره ضرورت تصمیمگیری متناسب با شرایط کنونی اقتصاد ایران گفت: برخی مشاورهها و توصیههایی که به دولت ارائه میشود با اینکه از طرف افراد آشنا با اقتصاد است، اما متناسب با شرایط کنونی کشور نیست. برخی از این توصیهها و راهکارها در اقتصادی که در شرایط وفور سرمایه و حضور شرکتهای خارجی قرار دارد، قابل اجرا هست.
این استاد اقتصاد تأکید کرد: اقتصاددان فردی است که بتواند در شرایط دشواری مانند تحریم تصمیمگیری کند، اما برخی توصیههای انجام شده به دولت، متناسب با شرایط کنونی کشور نیست که بتوان تصمیمگیری درستی انجام داد.
وی ادامه داد: اقتصاد ایران در این شرایط و در حال مقاومت در برابر مسائل گوناگونی است و متناسبترین توصیه و تصمیم در این وضعیت برای صنعت و بازار خودرو، تکیه بر توانمندیهای داخلی و سرمایهگذاری بر شرکتهای دانشبنیان و قطعهسازهای داخلی و همچنین استفاده از نیروی انسانی جدید است.
متناسبترین توصیه و تصمیم در این وضعیت برای صنعت و بازار خودرو، تکیه بر توانمندیهای داخلی و سرمایهگذاری بر شرکتهای دانشبنیان و قطعهسازهای داخلی و همچنین استفاده از نیروی انسانی جدید است.وتوی راهکاری عملیاتی در صنعت خودرو
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی یکی از راهکاری مدیریت صنعت و بازار خودرو را استفاده از نیروهای جوان، خلاق و آشنا با علم اقتصاد دانست و گفت: در حال حاضر، هسته سختی در صنعت قطعهسازی و خودروسازی توسط برخی از افراد تشکیل شده است که هر راهحل و پیشنهادی را وتو میکنند. این در حالی است که میتوان با گروهی از جوانانی که اقتصاد را میشناسند، دانش فنی دارند و خلاق هستند، همفکری و هماندیشی کرد.
وی افزود: جای خالی چنین جلسههایی با حضور دولت، قطعهساز و خودروساز کاملاً احساس میشود. همین توانمندیهای داخلی و حمایتهای مالی جزئی، میتواند راهگشای صنعت خودروسازی و بازار خودروی کشور باشد.
حمایتهای مالی دولت از خودروسازها کجا هزینه میشود؟
امینی درباره اهمیت حمایتهای مالی دولت از صنعت خودروسازی به تجربه دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: در همه کشورهای دنیا، خودروسازها سهم بالایی از حمایتهای مالی دولت را دریافت میکنند که در دامنه وسعی از کاهش مالیات گرفته تا اعطای کمکهای مالی تعریف میشوند. بهعنوان مثال، دولت آلمان سالیانه سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی را به صنعت خودروسازی اختصاص میدهد. این تجربه در کشورهایی مانند سوئد، ژاپن و آمریکا نیز وجود دارد.
وی با یادآوری کمکهای مالی دولت به خودروسازان، هزینههای بالا و نبود شفافیت در این صنعت را مانعی برای تخصیص کارا و اثربخش این حمایتها دانست و گفت: در ایران نیز خودروسازها از کمکهای مالی دولت بهرهمند هستند، اما مساله صنعت خودروسازی ما هزینههای بالای آن است که باید کاهش یابد.
امینی افزود: ارتباطات مالی صنعت خودروسازی نیاز به شفافسازی دارد. اکنون میزان بدهی خودروساز به قطعهساز و به شبکه بانکی شفاف نیست. هر چه پول به صنعت خودرو تزریق میشود، از جای دیگری سر در میآورد. باید چاه ویل خودروسازی را پیدا کنیم و از آن رمزگشایی شود.
وی ادامه داد: باید مشخص شود پول پراید ۱۰ میلیون تومانی که امروز تا ۱۲۰ میلیون تومان بهفروش میرسد کجا میرود؟ ما برای خودرویی مانند پراید، هزینه طراحی پرداخت نمیکنیم، فقط قطعه از قطعهساز یا از انبار به خط تولید میآید و دلیلی برای این افزایش قیمت وجود ندارد و این بالاترین ظلم بهمصرفکننده است.
قیمت پراید میتواند به یکچهارم قیمت کنونی برسد
این مدرس دانشگاه، رابطه اعلام خبر توقف تولید پراید و افزایش قیمت در بازار خودرو را رد کرد و گفت: اینکه خبر تولید توقف پراید را عامل افزایش قیمت این خودرو و تسری این افزایش قیمت به دیگر خودروهای موجود در بازار بدانیم تنها یک بهانه است.
یک سال پیش از اعلام توقف خط تولید یک خودرو باید برای جایگزین آن تصمیمگیری شود. در صورتی که جایگزینی برای پراید تعیین نشد و خبر توقف تولید آن نیز اعلام شد و این موضوع، به بهانهای برای افزایش قیمت در بازار بود.
وی افزود: این افزایش قیمت در حالی است که اکنون نیز میتوان همین خودرویی را که خبر توقف آن منتشر شده، با یک چهارم قیمت کنونی به بازار عرضه کرد.
هزینه خودروسازها چگونه کاهش مییابد؟
امینی، تغییرات اساسی در بهکارگیری نیروی متخصص را زمینهساز کاهش قیمت هزینه خودروسازها دانست و گفت: کاهش هزینه با جایگزینی نیروی کار متخصص، سازماندهی و برنامهریزی فرآیند تولید رخ میدهد.
صنعت خودرو برای کاهش هزینه و بازار خودرو برای بازگشت به تعادل، نیاز به تغییرات اساسی دارد. مدیران خودروسازی باید آمادگی تغییر داشته باشند.
وی افزود: بدنه خودروساز ما نیاز به افرادی دارد که تخصص مالی، مدیریت و اقتصاد داشته باشد تا بتوانند درباره مدیریت هزینه و بازار، تحلیل ارائه دهند. بخشهای زیرمجموعه در صنعت خودرو نیاز به نیروهای فنی و مهندسی دارد، اما لزومی ندارد مدیرعامل خودروسازی، فنی باشد بلکه باید فردی با تخصص مدیریتی، دانش مالی و نگرش اقتصاد در این جایگاه قرار گیرد.
تاکید وزارت صمت به غیرواقعی بودن قیمتها در بازار خودرو
با توجه به اوضاع قیمتی در بازار خودرو، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر غیرواقعی بود این نرخها، تصریح کرده تفاوت قیمت کارخانهای و بازاری خودروها نباید این قدر زیاد باشد.
«جعفر سرقینی» امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: گرانی خودرو در بازار، بیشتر یک امر روانی است و مردم دوست دارند پولهای در دست خود را تبدیل به کالا کنند.
به گفته وی، تولید روزانه دو خودروساز بزرگ کشور سه هزار و ۶۰۰ دستگاه است که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۲۵ درصدی دارد.
سرقینی ادامهداد: تحویل ایرانخودرو و سایپا در این مدت در همسنجی با پارسال رشد سه درصدی داشته و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳۴۲ هزار دستگاه خودرو بابت تعهدهای گذشته و جاریشان خودرو تحویل مردم دادهاند.
وی تاکید کرده که همچون گذشته خودروسازان تعهدهای معوق نگرانکننده ندارند. بهطور نمونه امروز تعهدهای ایرانخودرو به کمتر از ۴۰ هزار دستگاه رسیده و با این روند تولید، همه تقاضاها پاسخ داده خواهد شد.
تقاضای بالا عامل افزایش قیمت
محسن صالحینیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران نیز امروز(چهارشنبه ۲۰ شهریور) در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان چهارمحالوبختیاری گفته، خودروی تولیدی در کشور در سالجاری ۱۵ درصد رشد داشته است ، اما با توجه به تقاضای غیرمعمول خودرو در کشور این افزایش تولید تاثیری بر کاهش قیمتها نداشته است. در واقع هرچقدر خودرو در کشور تولید شود باز هم جوابگوی حجم تقاضای موجود نیست و بازار خودرو همچنان متلاطم است.
وی تصریح کرد: افزایش ۱۵ درصدی تولید خودرو در ماههای اخیر اگرچه اقدام موثری برای مدیریت بازار خودرو به شمار میرود اما به سبب شکاف تولید خودرو در سالهای گذشته و تقاضای خارج از عرف همچنان شاهد افزایش قیمت این محصول در کشور هستیم.