تهران- ایرناپلاس- نامه هشدار دهنده فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) به فدراسیون بدون رئیس فوتبال ایران سبب شد تا این فدراسیون یکبار دیگر سایه تعلیق را روی سر خود احساس ‌کند. دلیل این تصمیم فیفا، دخالت مقام‌های قضایی و دولتی در امور مربوط به فدراسیون فوتبال اعلام شده است.

به گزارش ایرناپلاس، در جدیدترین نامه ارسالی فیفا خطاب به مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون فوتبال آمده است: از طریق منابع مختلف قابل اعتماد از جمله رسانه‌هایی که سخنان مقام‌های مسئول را نقل کرده‌اند، با خبر شدیم چند تن از اعضای ارشد فدراسیون فوتبال ایران از سوی سازمان بازرسی کل کشور متهم به «اهمال در انجام وظیفه» شده‌اند. دلیل این مساله، حکم اخیر کمیته تعیین وضعیت فیفا درباره محکومیت ۶ میلیون یورویی این فدراسیون به مارک ویلموتس، است.
از طرفی با خبر هستیم که تحقیقات بیشتر و اقدام‌های قانونی احتمالی علیه این افراد از سوی دادستان کل تهران در دست بررسی است. پیش از هر چیز باید ذکر کنیم که فیفا و ای‌اف‌سی کاملاً مخالف استفاده از تهدیدهای قانونی و تلاش برای مرعوب کردن فرد یا گروهی از افراد، آن هم با استفاده از قدرت مقام‌های قانونی بی‌ارتباط به آنها، و در نتیجه زیرسؤال رفتن قدرت‌شان هستند. با توجه به این مساله، برای آن‌که همه زوایای قضیه روشن شود، از شما درخواست می‌کنیم تا روز چهارشنبه(فردا) دوم سپتامبر ۲۰۲۰ ( ۱۲ شهریور) برای ای‌اف‌سی و فیفا مدارک لازم و مرتبط با وضعیت فدراسیون فوتبال و اتهام‌های طرح شده را ارسال کنید.
یادآور می‌شویم که براساس بند یک ماده ۱۲ و ماده ۱۹ فیفا، اعضای فیفا باید مسایل و مشکلات‌شان را به شکل مستقل حل کنند و نباید تحت تاثیر فرد سومی باشند. هرگونه تخلف از این بند می‌تواند به اعمال جریمه از سوی فیفا منجر شود، از جمله تعلیق فدراسیون عضو.

براساس تاکید فیفا، هرگونه نقض بند یک ماده ۱۴ حتی در صورتی که تاثیر فرد سوم ناشی از تقصیر فدراسیون عضو نباشد، باز هم می‌تواند منجر به اعمال جریمه شود و به همین دلیل در نامه خود از فدراسیون فوتبال خواسته به بند سوم ماده ۱۴ نگاه کند و متوجه قضایا باشد.

این نامه در حالی برای فدراسیون فوتبال ارسال شده که پیش از این نیز سابقه داشته به محض اینکه نهادهای نظارتی بخواهند با عوامل متخلف در فوتبال برخورد کنند، فیفا یا ای‌اف‌سی با ارسال نامه‌های تهدیدآمیز ما را به تعلیق تهدید کرده است. در این میان گفته می‌شود برخی عوامل داخلی این خط را به فیفا می‌دهند تا بتوانند از زیر فشار انتقادها و اتفاقاتی که علیه خودشان است فرار کنند.

رسیدگی با دعاوی مرتبط با ورزش است
صادق رئیسی‌کیا، نویسنده و کارشناس در مدیریت حقوقی و مدیریت ورزشی در این رابطه به ایرناپلاس گفت: «موضوعی که ابتدا توجه مرا جلب کرد، دغدغه فیفاست که دعاوی مرتبط با ورزش در مراجع ورزشی رسیدگی شود. همانگونه که در اساسنامه‌ها و حتی قراردادهایی که بین بازیکنان و باشگاه‌ها منعقد می‌شود، طرفین در آن تعهد می‌دهند دعاوی، اختلاف‌ها و مشکلات ورزشی خود را در بخش ورزشی رسیدگی کنند و خارج از آن نبرند.
تصور می‌کنم عمده دغدغه فیفا در رابطه با تخطی مسئولان فدراسیون فوتبال در انعقاد قرارداد با مارک ویلموتس این است که باید بوسیله نهاد ورزشی رسیدگی شود نه دولتی. البته این کارکرد را خود آقای تاج و همکارانش در فدراسیون گرفتند؛ وقتی کمیته اخلاق آن تعهدها و الزامات و صلاحیت‌هایی که باید داشته باشد - که برابر اساسنامه ندارد - در عمل به کمیته‌ای تبدیل می‌شود در ذیل منویات آقای تاج و از طرفی کمیته انضباطی نیز همین وضعیت را دارد؛ اگر این کمیته‌ها بودند این تذکرهای فیفا را شایسته می‌دیدم و خیلی هم خوب بود.»   

هر کاری که دل‌شان خواست کردند
مدیرعامل و عضو هیأت مدیره سابق باشگاه راه‌آهنی که از سال ۱۳۹۷ دیگر وجود ندارد، اظهار کرد: «فکر می‌کنم یک عده با آگاهی از اینکه اگر این صلاحیت‌ها و کارکردها باشد، دست‌شان برای هرکاری در فدراسیون باز بود، اول آن کمیته‌ها را تهی، بی‌خاصیت و بی‌منزلت کردند؛ صلاحیت‌هایی که باید می‌داشت را نداند و از آنها گرفتند و هر کاری که دل‌شان خواست کردند؛ حالا با این نامه‌های فیفا نیز پرچم خود را بالا می‌برند و از این بابت خوشحال هستند؛  این را باید تفکیک کنیم. معتقدم، تذکری که یک مرجع بین‌المللی به ما می‌دهد را باید به آن توجه کرد؛ این یک حقیقت است. تعهد داده‌ایم و در اساسنامه نیز آمده است.
آنها نیز به طور حتم نظارت و کنترل می‌کنند که دعاوی مرتبط با ورزش به بیرون از ورزش نرود و این حرف در اصل حرف حساب است؛ اما آنچه اینجا باید تفکیک شود این است که این آقایان در مدیریت‌شان بر فوتبال چه بلایی سر فدراسیون و ساختار فدراسیون و ساختار کمیته‌ها آورده‌اند که حالا نباید نادیده گرفته شود و باید به آن توجه کرد؟»

تعهدهای فدراسیون در قبال اشخاص ثالث
این کارشناس ارشد مدیریت ورزشی در ادامه افزود: «یک موضوع قابل تأمل است؛ فرض کنیم من شستا، اسپانسرم و یا یک هلدینگم؛ بیرون از این ورزش هستم؛ بالاخره با فدراسیون طرف قرارداد، قرار گرفته‌ام و یا یک منابعی را به فدراسیون قرض داده‌ام و فدراسیون در قبال آن تعهدهایی داده است؛ من یک مربی و یا بازیکن نیستم که دعاوی خود را با فدراسیون به کمیته اخلاق یا کمیته انضباطی، کمیته تعیین وضعیت فیفا و یا حتی کاس (دادگاه حکمیت ورزش) ببرم. تعهدهایی که فدراسیون در قبال اشخاص ثالث دارد، اگر مورد اختلاف قرار بگیرد باید مرجعی باشد که فدراسیون در قراردادش قید کرده.
فرض کنید مانند یک شرکت تبلیغاتی، با فدراسیون یا سازمان لیگ طرف قرارداد است؛ این دیگر مربی و  کادر فنی نیست و امکان دارد در قراردادشان مرجع داروی به عنوان مرجع حل اختلاف پیش‌بینی شده باشد. این دیگر تحت آن الزامات فیفا قرار نمی‌گیرد و آنها باید به نهادی مراجعه کنند که در قرارداد خود به عنوان مرجع حل اختلاف با هم قرار کرده‌اند. اگر مرجعی قرار نکرده باشند دادگاه‌های داخلی باید رسیدگی کنند.»   

فیفا درگاه باز دارد
رئیسی‌کیا درباره اینکه احتمال دارد برخی از افرادی که به واسطه قرارداد مارک ویلموتس زیر فشار زیاد مراجع قضایی قرار گرفته‌اند، به فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) خط داده‌اند که چنین نامه‌ای را برای فدراسیون ارسال کنند، گفت: «فراموش نکنید فیفا درگاه باز دارد. آنها مثل ما نیستند که دو نفر را جلو درب بگذارند و مانع دیدن‌شان شوند و نشود آنها را دید؛ الحمدالله الان نیز فضای مجازی امکان ارتباطات را ۲۴ ساعته کرده و شما ساعت ۱۲ شب هم می‌توانید ایمیل بزنید و یا خبر بدهید و یا درخواست خود را مطرح و از آنها استعلام کنید.
اخبار مربوط به تحولات فدراسیون و فوتبال ایران و هر کشور دیگری تنها از طریق کانال رسمی فدراسیون به فیفا نمی‌رسد؛ حتماً آنها کانال‌های غیررسمی برای دریافت اخبار و اطلاعات دارند و اخبار و اطلاعاتی که به آنها می‌رسد را تحلیل و بررسی می‌کنند؛ چون نگاه آنها با نگاهی که دوستان ما در فدراسیون به این مساله داشتند، عمیق‌تر و دقیق‌تر است. به همین دلیل نمی‌توان گفت فدراسیون می‌توانسته مانع شود تا این اخبار به فیفا نرسد. آنها می‌توانند از طریق رسمی و غیررسمی اخبار را بدست آورند.»